31 432 läst · 78 svar
31k läst
78 svar
Klippa elkabel med ström säkert?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Oj, du råkade inte göra kopplingen "Klippa elkabel med ström säkert" istället för att orka bryta strömmen = kan tolkas som lathet och ditt användarnamn "Lazyman"? Det hade gjort det hela komiskt om du var trådskapare.Lazyman skrev:Om du inte hade varit så lat av dig så hade du säkerligen insett att jag svarade på en fråga om hur elektriker gör för att klippa av en elledning som INTE är spänningssatt men för att undvika att jordfelsbrytaren löser, men man kan ju inte begära allt av lata personer som inte orkar läsa inläggen eller som har för låg intelligens för att kunna förstå inläggen.
Men man vet ju hurdan du är som person nu i alla fall...
//Patrik
Redigerat:
Du måste fortfarande öppna kåpan på elcentralen för att bara lossa nollan eller jorden och då är det oerhört lämpligt att stänga av elcentralen först.Rikard Ågren skrev:
Det finns elektriker som jobbar i elcentraler utan att stänga av spänningen först men jag är inte en av de elektrikerna. Är det en Hager plastkapslad elcentral med Hager quickconnect-säkringar som jag själv har monterat så kan jag ha spänningen på när jag gör något mindre jobb i elcentralen, men inte annars.
Eftersom vi är så korkade att vi tror att inläggen handlar om ursprungsfrågan, du förstår alla läser inte alla inlägg i trådarna, så kan det ibland bli lit konstigt.
"Går det att "säkert" klippa en strömförande 220v elkabel med någon form av plastklädd avbitartång?"
Men du får väl ha överseende med oss, inte minst för att vi inte kan nå upp till din intellektuella nivå. Jag tror att du kan vara rätt säker på att vi kämpar så gott vi kan i alla fall med att öka vår kunskapsnivå, intelligensen går det tyvärr inte att göra så mycket åt.
"Går det att "säkert" klippa en strömförande 220v elkabel med någon form av plastklädd avbitartång?"
Men du får väl ha överseende med oss, inte minst för att vi inte kan nå upp till din intellektuella nivå. Jag tror att du kan vara rätt säker på att vi kämpar så gott vi kan i alla fall med att öka vår kunskapsnivå, intelligensen går det tyvärr inte att göra så mycket åt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag vet inte vad du jobbar med Lazyman, men att arbeta nära spänning är väl närmast vardagsmat för en serviceelektriker
Haha...nu blev det ju lite skoj det hela....jag tror Lazyman ganska nyligen kommit ut från en "arbeta säkert" kurs
Knipex har juh en avbitartång som e stämplad för 1000V, vad som däremot händer i elcentralen och i spetsen på tången är en annan femma! Tången kommer med all sanolikhet att bli bränd i skären(trasig) vid en kortslutning mellan fas och fas/jord, om sedan alla säkringarna löser ut vid en trefasmatning låter jag vara osagt.. En dvärgbrytare med för låg brytförmåga riskerar att gå sönder och i en (osanolikt men möjligt) ogynnsam omgivande miljö starta en brand.
Om kabeln klipps av ledare för ledare däremot brukar väl de flesta plasthandtag isolera tillräckligt?!
Om kabeln klipps av ledare för ledare däremot brukar väl de flesta plasthandtag isolera tillräckligt?!
Men nu är det väl som så att man ska ha gått särskilda kurser för att arbeta med påslagen spänning, vare sig hur man än löser problemet med avslagen JFB eller undvikande av kortis så....om man ska vara helt enligt reglerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Får man lära sig hugga med yxa på de kurserna?
elmont>Hur gammal är du? Jag kör ju med motorsåg och jag tycker jag börjar bli gammal nu *S*
/K
/K
snickarboden; Jag är så gammal att när jag var ung använde många motorsåg för att fälla och kapa men kvistade med yxa, sågarna vägde nästan dubbelt så mycket som dagens sågar.
Glufsglufs; jag kanske har en hemlig identitet, man vet ju inte säkert
Glufsglufs; jag kanske har en hemlig identitet, man vet ju inte säkert