Då skall man kanske förtydliga att det gäller alltså ett uppladdat rör, inte högspänningsmatningen TILL röret. Å om apparaten är igång så är det definitivt farligt att vidröra högspänningsanslutningen.

Stötarna som beskrivits här ovan gäller restspänning i en avstängd apparat.

Tror faktiskt inte att HS-trafon ger så många uA, eller?

Ungefär 1000 uA. Strålströmmen ligger runt 1 mA, det ger ca 25 W vilket kan jämföras med ett lysrör på 25 W.

Protte

Det är ju då vid normaldrift, kortslutningsströmmen kan vara betydligt högre. Jag har sett ganska rejäla brännskador runt en trasig hs trafo, och även rejält brända tripplare.

prototypen skrev:
Ungefär 1000 uA. Strålströmmen ligger runt 1 mA...

Protte
Det är väl samma?

Vart tog egentligen TS vägen? Jag skulle vilja veta vilken sorts kablar h*n menar.

Då är det väl bevisat att det inte gick så bra att klippa i den där kabeln eftersom TS aldrig svarar...

bax skrev:
Det är väl samma?
Om du läser vad Guten skrev i inlägget före att HS trafon inte ger så många uA så var det ungefär lite fel.
Jodå 1000 uA är 1 mA.

Protte

Hur gör en elektriker när de klipper en kabel som strömmen är bruten till men man vill undvika att jordfelsbrytaren slår ifrån? Risken är ju rätt stor att jordfelsbrytaren löser.

Suhagg skrev:
Hur gör en elektriker när de klipper en kabel som strömmen är bruten till men man vill undvika att jordfelsbrytaren slår ifrån? Risken är ju rätt stor att jordfelsbrytaren löser.
Skalar upp den och klipper varje ledare för sig.

Eller kopplar ur den i centralen innan han klipper.

Helmersson skrev:
Skalar upp den och klipper varje ledare för sig.
Så gör jag oftast. Man får ju ändå vara försiktig så att inte JFB löser ut om nollan och jorden går ihop.

Skall kabeln kopplas ur elcentralen så måste ju elcentralen släckas ner först och det brukar inte vara så populärt på kontor.

Lazyman skrev:
.
Åhh, att inte du kunde ha varit trådskapare... det hade passat så bra ihop med ditt användarnamn!

Och det får aldrig handla om att göra sig populär eller ej när det gäller säkerheten för den som arbetar med tex el. Kan kunden inte acceptera att han får ett strömavbrott under dagtid får han endera betala för att någon ska göra jobbet på natt eller helg eller avstå från att ingreppet görs. Att arbete och inte veta om det man arbetar med är spänningssatt eller ej är inte bara farligt det är rent ut korkat. Även en "dålig" elektrikers liv är värt lite mer än ett avbrott i produktionen.

Patrik_Hed skrev:
Åhh, att inte du kunde ha varit trådskapare... det hade passat så bra ihop med ditt användarnamn!
Om du inte hade varit så lat av dig så hade du säkerligen insett att jag svarade på en fråga om hur elektriker gör för att klippa av en elledning som INTE är spänningssatt men för att undvika att jordfelsbrytaren löser, men man kan ju inte begära allt av lata personer som inte orkar läsa inläggen eller som har för låg intelligens för att kunna förstå inläggen.

elmont skrev:
Och det får aldrig handla om att göra sig populär eller ej när det gäller säkerheten för den som arbetar med tex el. Kan kunden inte acceptera att han får ett strömavbrott under dagtid får han endera betala för att någon ska göra jobbet på natt eller helg eller avstå från att ingreppet görs. Att arbete och inte veta om det man arbetar med är spänningssatt eller ej är inte bara farligt det är rent ut korkat. Även en "dålig" elektrikers liv är värt lite mer än ett avbrott i produktionen.
Se svar ovan.

Lazyman skrev:
Så gör jag oftast. Man får ju ändå vara försiktig så att inte JFB löser ut om nollan och jorden går ihop.

Skall kabeln kopplas ur elcentralen så måste ju elcentralen släckas ner först och det brukar inte vara så populärt på kontor.
Varför måste man lägga ur kabeln? Det går ju lika bra att bara lägga lös nollan eller jorden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.