I #16 har ju bonnen beskrivit hur man gör, det är inte alls ovanligt med den metoden. Givetvis inget för anläggningar av byggahustyp och knappast heller byggplatser för bostadsfastigheter osv för installationselektriker. Det är tex i kabelgravar och runt nät/trafostationer där man ibland nästan omöjligtvis kan avgöra om kabeln är säkrad för arbete.

Ja, det är inga större problem att arbeta under spänning men det ställer lite högre krav både på utövare och arbetsredskap samt att man är helt medveten om att det är spänningssatt. Dock inget för gemene man (inkl gemene elektriker)

janwide
Har hört att "ledningsarbetarna" på Göteborgs spårvagnsnät gör en hel del arbeten med spänningen på. Med skyddsutrustning förstås. Kan det stämma?

Ja AMS (arbete med spänning) arbete blir allt vanligare, men det är inte något man direkt sysslar med i vanlig villa installation. utan det är i distributionsnätet.

AMS blir som sagt allt vanligare pga att vi har en tendens att bli allt mer lamslagna av ett strömavbrott.
Sådant arbete utförs av specialutbildade grupper som dessutom skall jobba kontinuerligt med det för att upprätthålla kunskapen.
Jag har träffat flera snickare som har med sig stora kabelsaxen i bakfickan och bara klipper det som måste bort. Ofta såna som jobbar med akuta vattenskador etc.

Finns det inga avbitare i keramik eller liknande material som klarar att klippa en normalgrov ledning?
Finns ju keramikknivar vill jag minnas.
Borde minska risken för kortslutning något i alla fall.
Flintayxa låter med som en bra idé d^_^b
Nåja, bättre än avbitare av metall men fortfarande dålig.

Det finns isolerade verktyg med keramiska skär tex avbitare, de är avsedda för AMS vid lågspänning och beskedliga areor. Det har som sagt gått troll i de upplevda problemen vid avbrott, tyder mer på dåligt grundläggande systemtänk.

Klipp. Spänningen i ditt liv kommer öka enormt.
Det kommer bli dödskul!

Eller så låter du bli och lever några år till.

Finns som sagt kabelgiljotiner att använda när man har flera kablar i ett schakt och är osäker på om man brutit rätt.
Detta är enda gången som jag kan komma på att man med flit klipper kablar som kan vara strömförande.

När det gäller AMS så finns det olika metoder man använder, stångmetoden, barhandsmetoden t.ex.
Gemensamt för dessa är det i det allra flesta fall faktiskt är säkrare att jobba med spänning än utan spänning.
Detta på grund av att man tar bort t.ex förväxlingsrisken, risken att bryta fel och framför allt man räknar med att allt är spänningsförande istället för att tro att det inte är det.

Men än så länge är det nog för kostsamt att användas i villainstallationer. Där har man fortfarande råd att bryta.

Undra om han klippte matningen till datorn? Blev väldigt tyst från nattugglan.
Själv har jag fått 220volt i mig ett flertal gånger i min ungdom när man dumdristigt felsökt radio/tv apparater med spänningen på. Inte skönt och du vet att du lever efteråt när armen skakar och hjärtat går i 200. Så nuförtiden bryter jag alltid spänningen när jag håller på med starkström.

svebbe skrev:
Undra om han klippte matningen till datorn? Blev väldigt tyst från nattugglan.
Själv har jag fått 220volt i mig ett flertal gånger i min ungdom när man dumdristigt felsökt radio/tv apparater med spänningen på. Inte skönt och du vet att du lever efteråt när armen skakar och hjärtat går i 200. Så nuförtiden bryter jag alltid spänningen när jag håller på med starkström.
Med risk att i onödan göra en "värst"-tävling av detta:

Jag kan avslöja att det du beskriver visserligen är j-ligt obehagligt (extra obehagligt och dessutom riktigt farligt om det går genom kroppen och inte "bara" t.ex. mellan fingrarna på en hand), men en smäll från högspänningsanslutningen på ett uppladdat bildrör slår 230V AC / 310V DC alla gånger...

"Ung och dum"... Kanske tur i oturen (eller tur i dumheten) att det "bara" var ett 12-14"-rör. F-n vet om man ens överlever motsvarande smäll från ett 26-28"-rör. Efter det där hände så törs jag inte röra högspänningsanslutningen på åtminstone nån dag efter att en tjock-tv/tjock-skärm varit påslagen, och det är bara en hand och rejält isolerande golv/skor/stol som gäller...

(Nån annan laga-elektronik-fadäs har också lärt mig att alltid se till att kunna bryta strömmen utan att behöva sträcka sig över / ta sig förbi de grejer man provkör. Det är ingen höjdare att behöva sträcka sig över ett spränga-elektrolyter-på-löpandeband-fyrverkeri för att bryta strömmen till ett switchnät som skenar i spänning...)

Jag vill fortfarande hävda att faran med att klippa 230/400V är brännskador och ev svetsblänk.

Det är ingen större fara med högspänningen i gamla tjock-TV apparater. Svartvita burkar har 15 kV och färg-TV typiskt 25 kV, men strömmen är mycket svag, typ uA.

Det är dock rejält obehagligt att få en smäll av ett uppladdat bildrör, det kan jag intyga.

Ja, det farliga är väl hur mycket energi som lagras i bildröret. Jag blev i alla fall nog mer "medtagen" (eller vad man ska säga) än av 230V genom kroppen.

Om man däremot skulle ta i högspänningskabeln om den inte är ansluten till ett bildrör men högspänningsdelen igång så lär man nog inte få nån större stöt, speciellt om man redan håller i ledningen när högspänningsdelen slås på så att inget hinner laddas upp.

Energin från ett uppladdat bildrör lär vara ca 0,05 - 0,1 Joule vilket är helt ofarligt.

En Taser elpistol ligger på 0,3 Joule och hjärtflimmer inträder vid 10-50 J.

Obehagligt som attan dock, som sagt.

Aha, tack för siffrorna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.