MultiMan
Bundna avtal tillför att jag kan bo kvar genom att binda till ett visst pris som är planerbart och förutsägbart. Hade jag inte kunnat teckna avtalet som jag gjorde hade jag fått lämna mitt hus.

Det verkar inte bara vara Putin som det har brunnit i huvudet på. Kriminalisera bundna elavtal eller systemet bakom som gör de möjliga? Hoppas jag missförstår vad du vill säga.

***

Med 15 000 kWh i förbrukning så finns det massor man kan göra. Även små saker påverkar mycket på det stora hela och kan förhindra roterande avstängningar. Tänk längre än ditt eget hushåll. Det är krigstider.


Edit: Förtydligat/omformulerat
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det verkar inte bara vara Putin som det har brunnit i huvudet på. Kriminalisera bundna elavtal eller systemet bakom som gör de möjliga? Hoppas jag missförstår vad du vill säga.

Det förbjuder ju inte bundna elavtal. Däremot förhindrar det aktörer som inte har finansiella muskler att stå bakom bundna avtal att teckna sådana avtal. Som det är nu kan bolag med minimalt eget kapital sälja el till bundna priser. Hur bra är det? Det finns redan för många elsäljarbolag, vore ingen större förlust ifall de blev lite färre så bara de med lite substans kunde ingå dessa avtal. Som kund lär du råka riktigt illa ut ifall du har bundit avtal med ett bolag som konkar p.g.a. att de inte kan täcka upp för att kunderna t.ex. förbrukar mer el äbn vad de säkrat upp för.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Med 15 000 kWh i förbrukning så finns det massor man kan göra. Även små saker påverkar mycket på det stora hela och kan förhindra roterande avstängningar. Tänk längre än ditt eget hushåll. Det är krigstid
Hej MultiMan

Bra!

Målet med att jag startade tråden är att vi måste förstå att det är på två sätt vi kan sänka vår elkostnad genom att minska vår elanvändning (läs första inlägget). Det uppenbara är att en minskad elanvändning innebär mindre antal kWh att betala för.

Det som är nog så viktigt, är att om vi gemensamt minskar Sveriges (Europas) elanvändning då sjunker elpriset generellt. Även det innebär en lägre kostnad (utom om du har fast elpris).

Det är bl.a. detta som rapporten ” LOWERING PRICES IN A HURRY – Energiforsk” vill lyfta fram (läs första inlägget).

Hopas, för allas skull, att vi är många som försöker hjälpa till i detta allvarliga läge.:)
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
L lbgu skrev:
Det förbjuder ju inte bundna elavtal. Däremot förhindrar det aktörer som inte har finansiella muskler att stå bakom bundna avtal att teckna sådana avtal. Som det är nu kan bolag med minimalt eget kapital sälja el till bundna priser. Hur bra är det? Det finns redan för många elsäljarbolag, vore ingen större förlust ifall de blev lite färre så bara de med lite substans kunde ingå dessa avtal. Som kund lär du råka riktigt illa ut ifall du har bundit avtal med ett bolag som konkar p.g.a. att de inte kan täcka upp för att kunderna t.ex. förbrukar mer el äbn vad de säkrat upp för.
Ok, då förstår jag bättre vad du vill säga så ursäkta mina väl hårda ord, men du bör fortfarande tänka om gällande bundna avtal som fenomen. De är väldigt viktiga för många människor med små marginaler och ger förutsägbarhet i en numera dyr och oumbärlig vara.

Jag skulle inte heller ha något emot färre oseriösa aktörer, många som ofta ligger högt på jämförelsesidor och lurar in alltför många i både dåliga och potentiellt osäkra avtal. Förra bundna avtalet bläddrade jag ner till tredje billigaste (då Skelleftekraft) och även nu i februari inte första valet utan Vattenfall. Båda dessa anser jag vara seriösa företag som man kan lita på. Ytterligare tidigare hade jag Fortum, alla med 3 års löptider.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ok, då förstår jag bättre vad du vill säga så ursäkta mina väl hårda ord, men du bör fortfarande tänka om gällande bundna avtal som fenomen. De är väldigt viktiga för många människor med små marginaler och ger förutsägbarhet i en numera dyr och oumbärlig vara.

Jag skulle inte heller ha något emot färre oseriösa aktörer, många som ofta ligger högt på jämförelsesidor och lurar in alltför många i både dåliga och potentiellt osäkra avtal. Förra bundna avtalet bläddrade jag ner till tredje billigaste (då Skelleftekraft) och även nu i februari inte första valet utan Vattenfall. Båda dessa anser jag vara seriösa företag som man kan lita på. Ytterligare tidigare hade jag Fortum, alla med 3 års löptider.

Att just de med små marginaler bör använda sig av bundna avtal är ett väldigt tveeggat svärd. De får då i snitt under sin livstid betala mer för elen än om de alltid kört rörligt. Har de råd med det? Och som sagt varför är det bara viktigt för el. Många som lever på marginalen har säkert högre bensinkostnader än elkostnader. Borde det inte finnas fasta bensinpriser då?

Bra att du väljer trygga elbolag. De som kör med lockpriser kan säkert få problem. De säkrar ju bara för förväntad förbrukning, men med höga elpriser så lär det bli väldigt vanligt med grannsamverkan.
Tänk och ha en granne som bundit med ett i dag lågt pris. Man kan göra en deal med honom att man tar en del el av honom och betalar säg en extra krona per kWh. Win-win för grannarna. Förlorare blir elbolagen, men i dagens läge är det inte många som gråter över det. En helt laglig sak är väl att grannar/bekanta kan ladda sin elfordon hos någon med fast elpris. Effekten kan ju bli att dessa bolag säljer mycket mer el som de säkrat för och det är nog tveksamt ifall de har råd med det ifall de ska betala 7-8 kronor för varje extra kWh de säljer.
 
Hej

När det gäller besparingar denna vinter för min del kan det vara värt att nämna att vi just nu håller på att slutföra en renovering av köket inklusive utbyte av vitvaror.

Den gamla kyl/frysen samt ett gammalt frysskåp (båda ca 190 cm höga) byts mot ett kylskåp och ett frysskåp vardera ca 186 cm höga. Den tidigare kyl/frys samt frys använde tillsammans 1170 kWh (133 W i snitt) den nya kyl och frys har jag hitintills (under en 30 dagarsperiod) mätt upp en genomsnittseffekt under 25 W tillsammans det innebär ca 219 kWh/år Bytet innebär en minskning på årsbasis med ca 950 kWh

Vi byter en spis med keramikhäll och ugn mot en induktiv spis och en varmluftsugn, det anses ge en minskning med 20 %. Ett byte av mikrovågsugn och diskmaskin ger rimligen lite till (har inga lämpliga siffror att leverera).

Rimligen ger vedeldning i spisinsatserna och ett sänkt börvärde till bergvärmepumpen ytterligare en minskning av effektbehovet under kalla dagar.

Hur går det med er planering inför vintern?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har fått uppfattningen att det normala är att elhandelsbolag säkrar upp med terminshandel när de tecknar bundna elavtal. Den här stormen i vattenglaset som blev för en tid sen, om elhandelsbolag som skulle säga upp fasta avtal med hänvisning till force majeure, visade sig bestå av ett företag som funderade på att säga upp elavtal med låga fasta priser. Övriga elhandelsbolag gick man ur huse för att dementera att de skulle bryta några avtal med sina kunder. Detta visar att bolagen sitter säkert, och inte måste köpa avtalskundernas el till spotpris.
Hej SågspånPappspikEternit

Jag håller med om att ”det normala är att elhandelsbolag säkrar upp med terminshandel när de tecknar bundna elavtal.”. I alla fall så är det meningen att de skall göra så.

Idag kan vi i Dagens Nyheter läsa; ”Illröda siffror från elhandeln – Göteborgsbolagets framtid på spel.”
https://www.dn.se/ekonomi/illroda-siffror-fran-elhandeln-goteborgsbolagets-framtid-pa-spel/

”Göteborgs kommunalägda elhandelsbolag Din el spås gå nästan 200 miljoner kronor back i år, och behöver extra pengar för detta. Fasta elpriser till kunderna, i kombination med skyhöga världsmarknadspriser är förklaringen. Den stora förlusten ska inom kort dras för politikerna i fullmäktige och i underlaget kan man läsa att staden överväger om man alls bör syssla med elhandel framöver.”

Det är rimligt att ägaren Göteborg Energi kommer att rädda det helägda dotterbolaget Din el. Men på den turbulenta elmarknaden där vi kan teckna ett fast elavtal med ganska vida gränser för t.ex. volymer och tidpunkter så kan elhandelsbolaget hamna i problem även om de försöker vara försiktiga.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej SågspånPappspikEternit

Jag håller med om att ”det normala är att elhandelsbolag säkrar upp med terminshandel när de tecknar bundna elavtal.”. I alla fall så är det meningen att de skall göra så.

Idag kan vi i Dagens Nyheter läsa; ”Illröda siffror från elhandeln – Göteborgsbolagets framtid på spel.”
[länk]

”Göteborgs kommunalägda elhandelsbolag Din el spås gå nästan 200 miljoner kronor back i år, och behöver extra pengar för detta. Fasta elpriser till kunderna, i kombination med skyhöga världsmarknadspriser är förklaringen. Den stora förlusten ska inom kort dras för politikerna i fullmäktige och i underlaget kan man läsa att staden överväger om man alls bör syssla med elhandel framöver.”

Det är rimligt att ägaren Göteborg Energi kommer att rädda det helägda dotterbolaget Din el. Men på den turbulenta elmarknaden där vi kan teckna ett fast elavtal med ganska vida gränser för t.ex. volymer och tidpunkter så kan elhandelsbolaget hamna i problem även om de försöker vara försiktiga.
Och detta är en av orsakerna till att regeringen häromveckan utlovade statliga garantier till energibolagen. Om för många av dessa börjar gå omkull så riskerar vi att få stora konsekvenser för hela samhällsekonomin och stabiliteten i energiförsörjningen. Dessutom så riskerar folk med fasta priser att tvingas över till rörliga priser.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och detta är en av orsakerna till att regeringen häromveckan utlovade statliga garantier till energibolagen. Om för många av dessa börjar gå omkull så riskerar vi att få stora konsekvenser för hela samhällsekonomin och stabiliteten i energiförsörjningen. Dessutom så riskerar folk med fasta priser att tvingas över till rörliga priser.
Fast de garantierna var bara för att de skulle kunna täcka säkerhetskrav när de handlade med sina prissäkringar. De har inte fått några kreditgarantier som kommer att kunna användas när de säljer el för 50 öre som de själva får betala kanske 10 kr för. Det är då de kommer att gå i kk. Så har man fast elpris hos en lite mindre spelare så får man nog vara beredd att det plötsligt omvandlas till rörligt när elen är som dyrast och bolaget lämnar in konkursansökan.
 
Attitudeswe
Gas verkar ju sjukt billigt: 12,8 kWh/kg

Är elen dyrare än 1:50+moms, energiskatt och överföring så är eldning av gas billigare än direktverkande. En 10kg flaska rymmer 128kWh så det är ju ett rätt billigt batteri...

Reklam för en gasolkamin och gasolflaskor med priser, märkt som smarta energival.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man köpa 100% fosilfri gasol så går det också bra. Då kostar 10kg istället 550kr:
https://www.circlek.se/produkter-tjanster/gasol
 
Redigerat:
P
P Peter_K skrev:
Jo visst går det att spara om man offrar "lite" komfort. Stängt av all elektrisk golvvärme, toa, badrum samt badrum i källaren som nog drar en hel del. Sänkt till 18 grader (har braskamin som vi kan elda i) så lite svalt är det, knappt 19 i mitt arbetsrum just nu.

Bild på september fram till nu jämfört med 2021. Ungefär samma utetemp i snitt enligt temeratur.nu

[bild]
Det blev 35% på hela september.

Stapeldiagram visar jämförelse av daglig elanvändning i kWh för september 2021 och 2022 med reducerad förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_Tranås och 2 till
  • Laddar…
Jag hade bara 28% lägre förbrukning (1060 jämfört med 1455 ifjol). Har inte fått tillgång till de verkliga timpriserna ännu, men jag har 2/3 av konsumtionen på natten numera så jag har nog sparat en hel del pengar.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade bara 28% lägre förbrukning (1060 jämfört med 1455 ifjol). Har inte fått tillgång till de verkliga timpriserna ännu, men jag har 2/3 av konsumtionen på natten numera så jag har nog sparat en hel del pengar.
55% på natten här. Totalt 750kWh i sept -22 jfr 1200kWh sept -21 (rensat för elbil). Har snålat mer på värmelyx i år men inte under 20.5 grader inne (dock kallare badrumsgolv och kortare duschar) Histogram över dygnets energikonsumtion med staplar varje timme och genomsnittliga förbrukningskurvor.
 
Klart att det går att dra på förbrukningen, särskilt för hushåll.

Ligger på 16 % lägre elförbrukning än i fjol - jan-sep.

Totalt precis under 6 000 kWh hittills i år, och eftersom vi båda jobbar hemifrån är det alltså både hem- och jobbförbrukning för två personer.

Villa, ca 190 kvm, bergvärme, SE3.

Sen tror jag inte att det ger nån större utdelning att vädja till folks ”solidaritet”. Det måste löna sig att spara. Vi har alltid haft låg förbrukning, och drar nu ner ännu mer. Men vi gör det helt av själviska skäl. Dels för att spara pengar, och dels för att det är en rolig utmaning.
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Gas verkar ju sjukt billigt: 12,8 kWh/kg

Är elen dyrare än 1:50+moms, energiskatt och överföring så är eldning av gas billigare än direktverkande. En 10kg flaska rymmer 128kWh så det är ju ett rätt billigt batteri...

[bild]

Vill man köpa 100% fosilfri gasol så går det också bra. Då kostar 10kg istället 550kr:
[länk]
Jag slog iaf till på en gasol kamin till beredsskapslagret. Efter att den producerat 600kWh värme från 5 gasolpåfyllningar (5timmar/dag i 30 dagar med elpris över 10kr där den ersatt värme från min LLVP) så har den betalt sig själv...

Dagar det är under -5 så räcker inte vår LLVP. Är elpriset då över 2:50 så kan jag lika gärna elda biogasol istället för att starta direktverkande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.