För er som läste mina inlägg igår kväll om hur jag skulle hålla min inglasning frostfri, jag har nu köpt en varmvattenberedare för ändamålet, den kommer jag alltså att använda som ackumulatortank från natt till dag! Snabba puckar när jag väl bestämmer mig.

Den betalar sig nog rätt så snabbt med prisskillnaderna mellan natt och dag. Sen är det ju rätt roligt att leka med också. Genom att styra en PC-fläkt så kan jag då styra hur snabbt vattnet skall kylas av (om dert behövs). Eventuellt att jag behöver lite extra isolering också, jag får prova mig fram.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För er som läste mina inlägg igår kväll om hur jag skulle hålla min inglasning frostfri, jag har nu köpt en varmvattenberedare för ändamålet, den kommer jag alltså att använda som ackumulatortank från natt till dag! Snabba puckar när jag väl bestämmer mig.

Den betalar sig nog rätt så snabbt med prisskillnaderna mellan natt och dag. Sen är det ju rätt roligt att leka med också. Genom att styra en PC-fläkt så kan jag då styra hur snabbt vattnet skall kylas av (om dert behövs). Eventuellt att jag behöver lite extra isolering också, jag får prova mig fram.
Egen tråd on den lösningen?
Jag tycker att det skulle vara intressant att följa iaf
 
M MrDizzy skrev:
Egen tråd on den lösningen?
Jag tycker att det skulle vara intressant att följa iaf
När jag fått tag i allt och börjat testa så startar jag en ny tråd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är jag inte säker på. På någon tidshorisont är det förstås bättre att inte köpa några nya bilar alls, på lång sikt kommer en omställning till elbilar eller andra icke fossilbränslebilar vara gynnsamt för miljön. Att det är ofördelaktigt precis vid teknikskiftet får man acceptera.
Problemet är att man satsar på elbilar utan att ha tillräcklig elproduktion. Det rätta hade varit att man först säkrat upp så att man har en stabil/tillräcklig elproduktion innan man satsar en massa resurser på att öka elanvändningen. Nu lär väl effekten bli att man i panik börjar elda kol/olja för att säkra elproduktionen vilket rimmar rätt illa med alla miljömål som satts upp. Det är inte bara elbilar utan det finns ju ett antal industriprojekt som planeras/startas upp och som kommer att sluka enorma mängder elenergi, snacka om dålig tajming.

När man ser att det börjar gå åt h...te så måste man kunna dra i bromsen annars blir det bara ännu värre.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Magnus E K
Tror många är bra på att se falska orsakssamband. Elpriset stiger kraftigt samtidigt som hälften av grannarna på gatan skaffat elbil...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tror många är bra på att se falska orsakssamband. Elpriset stiger kraftigt samtidigt som hälften av grannarna på gatan skaffat elbil...
Precis så. Skulle inte förvåna mig om svenska folkets pooler och jacuzzis står för större andel av förbrukningen än elbilarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu utgör ju inte elbilar speciellt mycket av den totala elförbrukningen. I Norge, som har betydligt fler elbilar än vi har så handlar det om 0,8%.
Fast i ett läge där man vill minska elförbrukningen i Sverige med några procent så blir dessa 0,8 en rätt stor andel för att uppnå det målet. I vilket fall så blir det svårt att få folk att ta en statlig elspararkampanj på allvar ifall staten samtidigt gör sitt bästa för att det ska säljas fler elbilar. Lite som kommuner som inför bevattningsförbud och fortsätter att vattna sina egna fotbollsplaner. Man bör föregå med gott exempel.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte det, det gäller att tänka långsiktigt. Elbilar släpper ut mindre farliga ämnen än icke elbil och vi kommer ändå ställa om till elbilar i framtiden så det vore konstigt att backa tillbaka i dåtiden för detta…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Har idag inte elbil men ser ingen anledning att "begränsa" försäljningen av dem då det är en långsiktig omställning och även utifrån att det redan idag är långa leveranstider.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F
Vi som har bundet elpris lär inte minska vår förbrukning om det inte blir en mild vinter.
Tvärt om då vi kör mycket elbil numer lär förbrukningen bli något högre än förra året.
Räknar med 1200 mil som laddas hemma och 300 på långresor blir nog ökningen runt 2400kWh extra i år totalt, något högre på vintern då bilen drar mer då och man vill förvärma bilen dels för att komma längre samt att det är skönare att sätta sig i en varm bil.

På det stora hela lär Sveriges förbrukning gå ner något om vi går in i en lågkonjunktur, främst pga att industrin drar ner.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Visst försöker man minska även med fast pris, delar inte den inställningen ( fast pris sedan förra året och två år till)
Så kan vi minska med 5-10%, självklart beroende hur vintern blir, så hjälper vi till i det stora hela. Har kört hem extra ved och planerar sänka rumbör en grad på bvp. Sedan vara restriktiv med allmän belysning.
 
  • Gilla
a.o.f och 6 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Vi som har bundet elpris lär inte minska vår förbrukning om det inte blir en mild vinter.
Tvärt om då vi kör mycket elbil numer lär förbrukningen bli något högre än förra året.
Räknar med 1200 mil som laddas hemma och 300 på långresor blir nog ökningen runt 2400kWh extra i år totalt, något högre på vintern då bilen drar mer då och man vill förvärma bilen dels för att komma längre samt att det är skönare att sätta sig i en varm bil.
Hej fixarmicke
Hade du agerat annorlunda, om du inte haft ett bundet elpris?
 
Ang fixarmickes och andras inlägg i den stilen: oerhört tröttsamt och icke-konstruktivt att höra skrävlande över hur mycket man skiter i stigande elpriser pga att man lyckats fixa bundna låga elpriser en tid framöver.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det det handlar om i slutändan handlar om att vi inte ska hjälpa Putin att se till att vi i Eu inte ska börja hamna i konflikt. Att spara på el i dagsläget är hjälp mot Putin och samtidigt ett stöd till Ukraina. Om vi alla drar vårt strå till stacken så övervinner vi även detta. Vi har sänkt värmen till 18 och värmer i kaminen vid behov. Jacuzzin har vi sänkt till 20. Utomhus belysningen är nedsläckt och vi har slutat att torktumla. Vi har sänkt elkonsumtionen med 30% mot innan och är stolta över det.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.