M Martin_ skrev:
Klart det går, men stugor är inte byggda för det. Om frånluftsfläktar hade löst problemet skulle man inte ha problem på vinden pga. för mycket isolering där fukten sedan kondenseras på träet. Ingen lösning mot detta bygger på att öka ventilationen på vinden.
Eller så river man ut isoleringen. Vad ska man med isolering till i ett fritidshus som oftast används väldigt lite tid? Jag skulle göra det ifall valet var att betala 10000-tals kronor i elräkning.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för bidrag du pratar om, förutom bonusen man kan få vid nybilsköp?
Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagare ;)

Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.

Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eller så river man ut isoleringen. Vad ska man med isolering till i ett fritidshus som oftast används väldigt lite tid? Jag skulle göra det ifall valet var att betala 10000-tals kronor i elräkning.
Skiljer sig säkert för många men det är liten elkostnad på den, slamtömning är dyrare än elen. Den är även bebodd av mina föräldrar i ca 6 månader.
 
L lbgu skrev:
Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagare ;)

Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.

Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
Ok, många ord, men ingen information om något bidrag som betalas ut till elbilsägare?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, många ord, men ingen information om något bidrag som betalas ut till elbilsägare?
??? Det är väl ingen hemlighet att staten ger bidrag till inköp av nya elbilar, bidrag till laddstolpar är knappast en hemlighet heller. Vilken ytterligare information behöver du?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Skiljer sig säkert för många men det är liten elkostnad på den, slamtömning är dyrare än elen. Den är även bebodd av mina föräldrar i ca 6 månader.
Är uppvärmningskostanden lägre än slamtömningskostanden så har just du inga större problem. Men de flesta som ser till att hålla 10-15 grader eller vad nu försäkringsbolagen kräver har nog betydligt högre elkostnader.
 
L lbgu skrev:
Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagare ;)

Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.

Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
Nej elbilsägarna får inte bidrag för att det inte har råd att köpa en dyr bil, de får bidrag för att vi vill påskynda en omställning från fossila bränslen. Av samma skäl får vi gröna bidrag för laddstation och batterier.

Att vi just nu har ett elpris-problem gör knappast att den omställningen är fel. Den måste fortsätta och problemen på elmarknaden måste lösas. Även om det på sikt leder till ökad elanvändning - det är fortfarande mycket bättre än alternativen.

Det är inte några gigantiska mängder el vi pratar om. Om ALLA personbilar över en natt blev elbilar så motsvarar det mindre än 10% av vår årsförbrukning nationellt. Nu går ju denna omställning avsevärt långsammare än så, så att elbilarna skulle vara något oöverstigligt problem tror jag inte ett smack på. Ja, man kommer nog få fundera lite på hur och när man laddar bilen, men det behöver knappast bli speciellt begränsande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej elbilsägarna får inte bidrag för att det inte har råd att köpa en dyr bil, de får bidrag för att vi vill påskynda en omställning från fossila bränslen. Av samma skäl får vi gröna bidrag för laddstation och batterier.

Att vi just nu har ett elpris-problem gör knappast att den omställningen är fel. Den måste fortsätta och problemen på elmarknaden måste lösas. Även om det på sikt leder till ökad elanvändning - det är fortfarande mycket bättre än alternativen.
Fast om man verkligen brydde sig om miljön så skulle man inte se till att öka nybilsproduktionen. Det bästa för miljön vore om folk använde sina bilar längre istället för att köpa nytt.
Så då borde man göra det lönsamt att behålla gamla bilar. Skatt som minskar med åldern så att bilen t.ex. är skattefri efter 15 år. ROT-avdrag för reparation av äldre bilar.
Som det nu är är det bara skattepengar som flyttas till biltillverkare som säljer onödigt dyra bilar.

EDIT: Borde heta ROT-bidrag istället för ROT-avdrag ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
??? Det är väl ingen hemlighet att staten ger bidrag till inköp av nya elbilar, bidrag till laddstolpar är knappast en hemlighet heller. Vilken ytterligare information behöver du?
Tja, det var du som skrev såhär.
L lbgu skrev:
staten samtidigt drar in alla bidrag till elbilsköpare. Annars blir det väldigt svårt att ta kampanjen på allvar.
"alla" antyder ju att det finns fler än ett, eller hur?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"alla" antyder ju att det finns fler än ett, eller hur?
Nyköp och laddstolpar blir väl två vilket är fler än ett. Hur är det med läsförståelsen?
 
L lbgu skrev:
Nyköp och laddstolpar blir väl två vilket är fler än ett. Hur är det med läsförståelsen?
Brukar elbilsköpare sätta upp laddstolpar? Trodde det var andra som gjorde det?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar elbilsköpare sätta upp laddstolpar? Trodde det var andra som gjorde det?
Inte helt ovanligt att elbilsägare vill ha egen laddstolpe på garageuppfarten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast om man verkligen brydde sig om miljön så skulle man inte se till att öka nybilsproduktionen. Det bästa för miljön vore om folk använde sina bilar längre istället för att köpa nytt.
Så då borde man göra det lönsamt att behålla gamla bilar. Skatt som minskar med åldern så att bilen t.ex. är skattefri efter 15 år. ROT-avdrag för reparation av äldre bilar.
Som det nu är är det bara skattepengar som flyttas till biltillverkare som säljer onödigt dyra bilar.

EDIT: Borde heta ROT-bidrag istället för ROT-avdrag ;)
Det är jag inte säker på. På någon tidshorisont är det förstås bättre att inte köpa några nya bilar alls, på lång sikt kommer en omställning till elbilar eller andra icke fossilbränslebilar vara gynnsamt för miljön. Att det är ofördelaktigt precis vid teknikskiftet får man acceptera.

Att köra äldre bilar är bara billigt om man kan ta hand om den själv, och de kan de flesta inte. Om du får skattelättnader eller inte kommer inte spela någon större roll. Därför är det ett mål som är orealistiskt. Dessutom drar det med sig kostnader på andra ställen, tex är nya bilar typiskt säkrare än äldre bilar.

Om du vill kalla det bidrag, bonus eller avdrag spelar mig ingen roll. Allt jag får av staten kallar jag skatteåterbäring och ju mer jag får desto bättre är det, för det har jag gjort mig förtjänt av.
 
L lbgu skrev:
Inte helt ovanligt att elbilsägare vill ha egen laddstolpe på garageuppfarten.
Hur mycket bidrag får man för att sätta upp en laddstolpe då?

Jag trodde det var mest laddboxar man satte upp hemma, men jag är ju en sån där bakåtsträvande ICE-förare så vad vet jag...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag kan inte siffrorna men något får man och då är det bidrag och sedan om det kallas laddstolpe eller laddbox är väl oväsentligt, jag kunde lika gärna skrivit laddbox tidigare. Låter mest som ett designval. Boxen fästs vid något, men stolpen står fritt, men bidraget gäller båda.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.