29 830 läst · 367 svar
30k läst
367 svar
Klarar vi av att minska elanvändningen och därmed sänka elpriset denna vinter?
Hej JockeHXJ JockeHX skrev:
Jag är väl medveten att även en minskning från 10 kr/kW med 4 kr/kW innebär 6 kr/kW som är ett på tok för högt elpris för att många skall klara sig.
MEN. Min uppmaning är att ändå inte ge upp strävandet att minska sin (vår) elanvändning.
Det är mycket viktigt att vi nu tar i efter vår förmåga för att gemensamt klara vintern på bästa sätt.
Jag träffar då och då en man som överlevde Estonia-förlisningen. Han var då i pensionsåldern och lever fortfarande. Han vägrade att ge upp, trots svårigheterna.
Hej Martin Lundmark.M Martin Lundmark skrev:Hej JockeHX
Jag är väl medveten att även en minskning från 10 kr/kW med 4 kr/kW innebär 6 kr/kW som är ett på tok för högt elpris för att många skall klara sig.
MEN. Min uppmaning är att ändå inte ge upp strävandet att minska sin (vår) elanvändning.
Det är mycket viktigt att vi nu tar i efter vår förmåga för att gemensamt klara vintern på bästa sätt.
Jag träffar då och då en man som överlevde Estonia-förlisningen. Han var då i pensionsåldern och lever fortfarande. Han vägrade att ge upp, trots svårigheterna.
Ingen kommer okynnesmässigt använda el i vinter. Jag är rätt säker på att alla kommer försöka, av ren överlevnad, använda så lite el som möjligt. Jag tror även att SE1 och SE2 kommer drabbas i viss mån, det enda som kan rädda där är att Forsmark 1 kommer igång som beräknat efter årsskiftet. Annars kommer en priskoppling ske igen som vi märkte för någon vecka eller två sedan.
Även med pristak enligt norska modellen kommer priset vara så högt att det får stor effekt på vår elanvändning. Det är klart att med systemhotande priser där industrin slås ut, bagerierna lägger ner, livsmedelsproducenterna lägger ner osv hade elanvändningen blivit mindre om inte pristaket kommer i effekt.
De tog upp på eu-nivå också och det var där den stora skillnaden låg. 14% på elpris om bara SE3 +SE4 sänkt men som sagt det är nog "bästa fall" scenario.J JockeHX skrev:Energiforsks rapport var baserat på hur mycket sverige behövde sänka sin konsumtion för att det skulle slå igenom på priset, inte på vad EU skulle göra.
Visst, om EU lyckas trycka ner sin användning så mycket som sin helhet kan det göra stor skillnad, men vad tror ni tyskarna gör nu i sina lägenheter när de fått reda på att gasen kommer ransoneras? De köper el-element. Det i kombination med ett pristak.
Jag önskar jag vore optimistisk som ni, men det ser mörkt ut i vinter. På flera sätt.
Jag tror du har helt rätt i att läget är tillräckligt besvärligt för att folk av ren självbevarelsedrift kommer spara. Vissa av de solidariska skäl som Martin efterfrågar, andra för att ekonomin inte går runt, vissa för att man vaknat och insett att man kan spara så varför inte, några för att man inte vill lägga pengar på el även om man har råd.J JockeHX skrev:Hej Martin Lundmark.
Ingen kommer okynnesmässigt använda el i vinter. Jag är rätt säker på att alla kommer försöka, av ren överlevnad, använda så lite el som möjligt. Jag tror även att SE1 och SE2 kommer drabbas i viss mån, det enda som kan rädda där är att Forsmark 1 kommer igång som beräknat efter årsskiftet. Annars kommer en priskoppling ske igen som vi märkte för någon vecka eller två sedan.
Även med pristak enligt norska modellen kommer priset vara så högt att det får stor effekt på vår elanvändning. Det är klart att med systemhotande priser där industrin slås ut, bagerierna lägger ner, livsmedelsproducenterna lägger ner osv hade elanvändningen blivit mindre om inte pristaket kommer i effekt.
Men, det verkar också vara så att många har svårt att förstå vad det är som drar el. Hur många trådar har vi inte här på forumet med folk som har direktverkande el i olika former som är förvånade över att det är dyrt? DET förvånar mig, att folk är förvånade....
När el är som rinnande vatten, billigt och alltid där, är man inte supermedveten om vad som drar och inte drar.MathiasS skrev:Jag tror du har helt rätt i att läget är tillräckligt besvärligt för att folk av ren självbevarelsedrift kommer spara. Vissa av de solidariska skäl som Martin efterfrågar, andra för att ekonomin inte går runt, vissa för att man vaknat och insett att man kan spara så varför inte, några för att man inte vill lägga pengar på el även om man har råd.
Men, det verkar också vara så att många har svårt att förstå vad det är som drar el. Hur många trådar har vi inte här på forumet med folk som har direktverkande el i olika former som är förvånade över att det är dyrt? DET förvånar mig, att folk är förvånade....
På ett sätt är det väl tur i oturen att förra vintern var illa, men inte i närheten av så illa som det kommer bli nu. Vi har haft en vinter på oss att förstå vilka våra storförbrukare är och göra något åt det. Problemet är väl snarare att även om man skulle vilja göra något åt sin elpanna så är det för sent nu.
Att se sin förbrukning i realtid med hjälp av Tibber Pulse eller liknande är en ögonöppnare. Det var småjobbigt förra vintern att se hur ens LVVP inte orkade med mer än -3 grader innan elpannan satte igång i olika steg.
B b8q skrev:
Tror inte många resonerar som du skriver.
Självklart är folks största motivation med att spara el att minska sin egen elräkning genom minskad förbrukning, det är endast där ens egen aktivitet kan få effekt. Att tro att just ens egen minskning skulle påverka elpriset i ens elområde är rätt naivt. Krävs att väldigt många minskar och eftersom jag inte påverkar ifall fler minskar så gör inte min enskilda minskning någon skillnad på det planet, men det gör stor skillnad i min plånbok så jag behöver inga ytterligare skäl att minska min förbrukning..
Hej MathiasSMathiasS skrev:Jag tror du har helt rätt i att läget är tillräckligt besvärligt för att folk av ren självbevarelsedrift kommer spara. Vissa av de solidariska skäl som Martin efterfrågar, andra för att ekonomin inte går runt, vissa för att man vaknat och insett att man kan spara så varför inte, några för att man inte vill lägga pengar på el även om man har råd.
Men, det verkar också vara så att många har svårt att förstå vad det är som drar el. Hur många trådar har vi inte här på forumet med folk som har direktverkande el i olika former som är förvånade över att det är dyrt? DET förvånar mig, att folk är förvånade...
Delar din förvåning.
Förståelsen elkraft- och energifrågor borde vara generellt betydligt bättre, om man enkelt skall kunna hjälpa människor att förbättra sin situation med de snabbt ökande elkostnaderna.
Många av de Quick-fix lösningar som många människor vill ha (behöver inför vintern) finns egentligen inte, eller är inte tillgängliga i närtid.
Även om man skulle ha råd att köpa en bra långsiktig lösning så är leveranstiderna för långa, då flera frågar efter samma saker samtidigt. Ser vi 1–5 år framåt, då har vi har vi rimligen många fastighetsägare, som kunnat genomföra de åtgärder de borde haft gjort nu inför denna vintern. Men det är så dags då.
Större och verkningsfulla elkraft- och energifrågor/lösningar för privatpersoner kräver ofta mer planering och genomförandetid och syns inte. Då vill man helst inte lägga några pengar där.
Nu får vi försöka hjälpa varandra genom vintern och ta mera långsiktiga tag därefter.
lbguL lbgu skrev:Tror inte många resonerar som du skriver.
Självklart är folks största motivation med att spara el att minska sin egen elräkning genom minskad förbrukning, det är endast där ens egen aktivitet kan få effekt. Att tro att just ens egen minskning skulle påverka elpriset i ens elområde är rätt naivt. Krävs att väldigt många minskar och eftersom jag inte påverkar ifall fler minskar så gör inte min enskilda minskning någon skillnad på det planet, men det gör stor skillnad i min plånbok så jag behöver inga ytterligare skäl att minska min förbrukning..
Om det är som du skriver, så är det farligt för samhället
Att leva i ett samhälle och inte inse att man är den del i det samhällets fortlevnad och framgång utanför den egna sfären, är farligt för ett samhälles fortlevnad.
Det är viktigt att lyfta fram det rapporten säger, att det kommer att ha en betydelse om vi alla hjälps åt i detta besvärliga läge.
Det är beredskapsvecka denna vecka (som handlar om mat) vi får hoppas att den typen av samhällsinsatser (och andra) även ger en möjlighet att diskutera och sprida målbilden, att tillsammans visa att vi kan minska vår elanvändning så att det tydligt syns.
Rimligen så är det möjligt att efter denna vinter genomföra studier som jämför tidigare års elanvändning med denna vinters elanvändning.
Det vore bra för vårt självförtroende att se, att ett samarbete lönar sig.
Jag är inte förvånad. Räcker att se på mina släktingar. En del släktingar jag pratat med vet om att de kan sänka förbrukningen men tidigare inte behövt bry sig. De är heller inte teknikintresserade. De var med om oljekrisen på 70-talet men en av dem körde fram tills ett par år sedan villaolja trots att jag påpekade att alternativ fanns redan 10 år sedan. Att mäta elförbrukning via ex. kill-a-watt är för dem tråkigare än att se färg torka och visste inte ens att det finns sådana mätare.M Martin Lundmark skrev:Hej MathiasS
Delar din förvåning.
Förståelsen elkraft- och energifrågor borde vara generellt betydligt bättre, om man enkelt skall kunna hjälpa människor att förbättra sin situation med de snabbt ökande elkostnaderna.
Många av de Quick-fix lösningar som många människor vill ha (behöver inför vintern) finns egentligen inte, eller är inte tillgängliga i närtid.
Även om man skulle ha råd att köpa en bra långsiktig lösning så är leveranstiderna för långa, då flera frågar efter samma saker samtidigt. Ser vi 1–5 år framåt, då har vi har vi rimligen många fastighetsägare, som kunnat genomföra de åtgärder de borde haft gjort nu inför denna vintern. Men det är så dags då.
Större och verkningsfulla elkraft- och energifrågor/lösningar för privatpersoner kräver ofta mer planering och genomförandetid och syns inte. Då vill man helst inte lägga några pengar där.
Nu får vi försöka hjälpa varandra genom vintern och ta mera långsiktiga tag därefter.
I andra spektrumet finns ex. en släkting som köpt 3st luftvärmepumpar (i omgångar) och har sänkt elförbrukningen med nära 2/3 delar totalt och detta var när vi hade billig el och första vp var när de började säljas i princip. De har även gjort annat, tilläggsisolera o sånt, inte behövt men gjort det.
Redigerat:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 864 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 864 inlägg
Jo visst går det att spara om man offrar "lite" komfort. Stängt av all elektrisk golvvärme, toa, badrum samt badrum i källaren som nog drar en hel del. Sänkt till 18 grader (har braskamin som vi kan elda i) så lite svalt är det, knappt 19 i mitt arbetsrum just nu.
Bild på september fram till nu jämfört med 2021. Ungefär samma utetemp i snitt enligt temeratur.nu
Bild på september fram till nu jämfört med 2021. Ungefär samma utetemp i snitt enligt temeratur.nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin Lundmark skrev:
???? Tror du inte att det räcker med de höga elpriserna för att få folk att spara el? Folk lär inte spara mer bara för att de itutas att just deras sparande påverkar allas elpris. Sen blir det rätt absurt när vi uppmanas spara el när staten öser pengar över elbilsköpare. Ena handen vet inte vad den andra gör, eller? Hade staten haft lite hjärna så skulle de naturligtvis pausa alla elbilsbidrag till vi hade en fungerande elförsörjning, nu gör man det bara värre.
Angående olika syn på elsparandet så är något som slår mig att jag redan nu kan höra värmepumpsfläktarna gå på en del sommarstugor som är tomma. Dygnsmedeltemperaturen är ändå en bit över 10 så man undrar ju lite vad de sysslar med. Sen varför ens hålla på att värma i en sommarstuga som är relativt enkel att kallställa?
lbguL lbgu skrev:??? Tror du inte att det räcker med de höga elpriserna för att få folk att spara el? Folk lär inte spara mer bara för att de itutas att just deras sparande påverkar allas elpris. Sen blir det rätt absurt när vi uppmanas spara el när staten öser pengar över elbilsköpare. Ena handen vet inte vad den andra gör, eller? Hade staten haft lite hjärna så skulle de naturligtvis pausa alla elbilsbidrag till vi hade en fungerande elförsörjning, nu gör man det bara värre.
Det är inte de som redan nu inser att de skall spara (t.ex. på grund av kostnaden för elkraften) jag främst vänder mig till, utan till alla övriga.
Även de som har fast elpris, eller på annat sätt tycker att elpriset är hanterbart, bör sänka elanvändningen, denna vinter. Speciellt viktigt när det är som kallast och vid höglasttid på dygnet.
Jag har en massa synpunkter på vad staten, företag, privatpersoner etc. borde ha gjort tidigare men jag försöker här, i denna tråd, fokusera, på att nu skall vi hjälpa varandra att göra det som är lämpligast för att trycka ned effektbehovet och därmed elpriset denna vinter.
Redigerat: