wildeside
R Riverground skrev:
Det viktiga är att regeringen inte sätter ett pristak likt de har i Tyskland och England. Prissubventionering måste kopplas till konsumtion, min tanke t ex att ett stöd bara ges på 70-80% av föregående års konsumtion samma månad. Har man 2000kWh förbrukning i januari i vanliga fall och har samma förbrukning i år så får man då kanske subventionerat 300 öre i elpris de första 1600kWh men 1000 öre för de sista 400kWh.

Det ger en ganska bra motivation att skala bort 20% av sin förbrukning.
Du kan väl ta fram en formel som tar hänsyn till temperaturen med och skicka in till energimyndigheten:thinking:
 
wildeside wildeside skrev:
Du kan väl ta fram en formel som tar hänsyn till temperaturen med och skicka in till energimyndigheten:thinking:
Tror att det blir smidigare att titta på tre års snittförbrukning motsvarande månad.
 
S SueCia skrev:
Har bundet elavtal men gör massa åtgärder ändå som jag borde gjort förrut men elen har varit så billig att jag inte ens haft en tanke på det... :(
  • Ändrat avfuktaren från 40% till 60% i tvättstugan och gjort upptäckten att den hade ett filter som aldrig gjorts rent... :)
Bra åtgärder, men glöm inte bort att ge din luftavfuktare en rejäl rengöring internt vid kondensorpaketet som brukar bli extremt igensatt efter några år. Bara att rengöra filter är väl bra men vänta bara tills du ser vad som lagras upp därinne på de täta kondensorflänsarna.

Som på min Woods DS28 som varit med något decennium, nästan totalt igensatt där och har fått demontera och rengöra med tryckluft typ en gång vart tredje år. En enorm skillnad i verkningsgrad efter rengöring kan jag lova… men gör denna rengöring utomhus för det blir rejält mycket damm!
 
B byabin skrev:
Slogs av tanken att det här har väl gjorts förr? I England säljer man "Storage heaters", alltså egentligen element med högre lagringskapacitet, men vad det kan tänkas heta på svenska har jag ingen aning om. Kanske inte vad du söker, men annars vore även jag intresserad av om någon vet om inte det här har just gjorts förr och var man kan läsa mer om det.
Storage heaters verkar i princip vara vanliga oljelement, men ibland utan olja och med andra konstruktioner. Dvs lite trögare elenment helt enkelt. Sedan finns det tydligen "night storage heaters" också, men dessa verkar inte vara så lätta att få tag på. En del av oljeelementen verkar inte ha lameller, dvs de skall inte avge värmen så snabbt. Detta fick mig att tänka på att man borde kunna isolera upp ett vanligt oljeelement som man krämar på. Men det måste vara ett rejält stort ett om värmen skall räcka till.

Jag hade ju räknat på drygt 100 liter, även om jag nu tänker mig att testa med 35 liter (jag har hittat en plasttunna som passar i IKEAs soptunna i plåt - det bör fungera rätt bra). En doppvärmare så är man igång. Jag köper nog en doppvärmare för långtidsdrift, jag hittade en för 150kr med skruvfäste och silikonpackning, den bör jag kunna stoppa i en burk som flyter på ytan. Sedan skall vattnet och tunnorna jordas också...

Alltihop skall övervakas av en termostat, en timer och en nivågivare. Här lämnas inget åt slumpen, även om jag stoppar in det i en plåttunna med plåtlock. Minst två separata övervakningssystem får det bli. Det är roligare att bygga än vad jag räknar med att vinsten skall bli. Jag skulle nämligen behöva ha ett reglersystem (sa någon maskininlärning?) som tittar på väderprognoserna också...
...men nu börjar det kanske bli lite väl avancerat. Jag som säger till andra att nöja sig med tidsstyrning för att få över elförbrukning till natten. Och det är väl där jag låter det stanna, jag förvärmer till en rimlig temperatur (60 grader? 40 grader? Beror nog på utetempen, är det plusgrader ute så behöver jag ju inget alls) på nätterna och kompenserar sedan upp det som saknades med dyr el på dagen ändå...
...allt man lyckas flytta till natten är ju bra.

Edit: Jävlar vad korkad jag är. Jag köper en begagnad varmvattenberedare istället. Sjukt enkelt...
...jag var så inne på att bygga något själv att jag inte ens tänkte på den enklaste lösningen av dem alla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Själv har familjen slutat att se lika mycket på tv:n, kortare duschar och bättre kyl/frys + tvättmaskin och torktumlare.
Jag har justerat flvp (bytt i november) och skaffat rumsgivare varav det sista gjort rätt stor effekt. Då jag har stenhus gick gärna flvp in tidigt utan rumsgivare när temperaturen sjunker på kvällen men i onödan. VV har även bättre isolering än tidigare vilket märks. Vintertid lär väl jag inte spara in något märkvärdigt, såvida det inte är en mild vinter. Har beställt en luftvärmepump men företaget är inte jättesnabba, många kunder och relativt få vp tillgängliga av de vanligaste modellerna.

Diagram som visar minskad energiförbrukning, 4558 kWh för 2022, en minskning med 22 % jämfört med 5851 kWh för 2021.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Själv har familjen slutat att se lika mycket på tv:n, kortare duschar och bättre kyl/frys + tvättmaskin och torktumlare.
Jag har justerat flvp (bytt i november) och skaffat rumsgivare varav det sista gjort rätt stor effekt. Då jag har stenhus gick gärna flvp in tidigt utan rumsgivare när temperaturen sjunker på kvällen men i onödan. VV har även bättre isolering än tidigare vilket märks. Vintertid lär väl jag inte spara in något märkvärdigt, såvida det inte är en mild vinter. Har beställt en luftvärmepump men företaget är inte jättesnabba, många kunder och relativt få vp tillgängliga av de vanligaste modellerna.

[bild]
Har du koll på vad dn tv drar? En tv förbrukar väl max ca 100w så ni inte dragit ner ionödan?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Edit: Jävlar vad korkad jag är. Jag köper en begagnad varmvattenberedare istället. Sjukt enkelt...
...jag var så inne på att bygga något själv att jag inte ens tänkte på den enklaste lösningen av dem alla.
På jobbet kör vi med KISS
Keep It Simple Stupid!

Starkt att komma på en enkel lösning! (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske redan skrivit det i denna tråd, men SE4 sparar just nu 6-7% enligt rapporter och det verkar inte ha fått genomslag på priserna direkt. Eller det kanske det har, men priserna är fortfarande absurda förutom idag då när vinden äntligen får för sig att blåsa lite.

Och vi är bara i september månad, med en massa plusgrader. Har full respekt för att Energiforsks simulationer på förra vintern var korrekta och att en besparing på 5-10% skulle halvera elpriserna, men jag tror inte de simulationerna håller i vinter tyvärr.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, risken är att om folk inte ser den förväntade effekten (lägre elpriser) som svar på sina ansträngningar att spara el, så försvinner den största motivationen.
Att man sänker sin egen elkostnad lite är visserligen sant ändå, men jag tror folket hade hoppats på mer än så.
 
J JockeHX skrev:
Jag kanske redan skrivit det i denna tråd, men SE4 sparar just nu 6-7% enligt rapporter och det verkar inte ha fått genomslag på priserna direkt. Eller det kanske det har, men priserna är fortfarande absurda förutom idag då när vinden äntligen får för sig att blåsa lite.

Och vi är bara i september månad, med en massa plusgrader. Har full respekt för att Energiforsks simulationer på förra vintern var korrekta och att en besparing på 5-10% skulle halvera elpriserna, men jag tror inte de simulationerna håller i vinter tyvärr.
Hej JockeHX
Det kan känns tufft inför vintern, men finns människor i Europa som idag har krig där de bor.

Eftersom elpriset påverkas av många faktorer, där vår elanvändning bara är en delmängd, så kommer det att vara svårt att enkelt se att resultatet av just våra ansträngningar i minskad elanvändning, i elpriset.

Simuleringar är simuleringar, men även om de inte träffar helt rätt, så ger de ändå en bra bild av vad resultatet av en insats ungefär hamnar vad man kan uppnå.

Det viktiga nu, är att vi agerar. Att vi är många (alla) som strävar åt samma håll samtidigt.

Det vi vet av simuleringarna är att besparingen ger en minskning av elpriset och att storleken på den elprisminskningen är attraktivt stor. Dvs. med tanke på de elpriser som kan inträffa så är en minskning av elpriset med t.ex 30–40 % även värt att uppnå.

Eftersom risken för bortkoppling samtidigt minskar vid en besparing så är det viktigt att vi verkligen går in för att ”göra vårt bästa” utifrån den situation vi är i.

Sedan jag köpte (det nu ca 50 år gamla) huset 1994, har jag minskat min elanvändning från ca 42 600 kWh/år till ca 15 000 kWh/år (till 35 %), utan extra isolering och ännu bara ett fönsterbyte.

Även om jag bor i prisområde ett, så kommer jag att försöka delta. Hoppas att vi alla försöker göra vårt bästa utifrån våra förutsättningar.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
MiaV och 9 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej JockeHX
Det kan känns tufft inför vintern, men finns människor i Europa som idag har krig där de bor.

Eftersom elpriset påverkas av många faktorer, där vår elanvändning bara är en delmängd, så kommer det att vara svårt att enkelt se att resultatet av just våra ansträngningar i minskad elanvändning, i elpriset.

Simuleringar är simuleringar, men även om de inte träffar helt rätt, så ger de ändå en bra bild av vad resultatet av en insats ungefär hamnar vad man kan uppnå.

Det viktiga nu, är att vi agerar. Att vi är många (alla) som strävar åt samma håll samtidigt.

Det vi vet av simuleringarna är att besparingen ger en minskning av elpriset och att storleken på den elprisminskningen är attraktivt stor. Dvs. med tanke på de elpriser som kan inträffa så är även en minskning med mindre än en halvering (säg 30–40 %) värt att uppnå.

Eftersom risken för bortkoppling samtidigt minskar vid en besparing så är det viktigt att vi verkligen går in för att ”göra vårt bästa” utifrån den situation vi är i.

Sedan jag köpte huset 1994, har jag minskat min elanvändning från ca 42 600 kWh/år till ca 15 000 kWh/år (till 35 %), utan extra isolering och ännu bara ett fönsterbyte.

Även om jag bor i prisområde ett, så kommer jag att försöka delta. Hoppas att vi alla försöker göra vårt bästa utifrån våra förutsättningar.:)
Hej Martin Lundmark. Jag drar också mitt strå till stacken, har bytt alla tätningslister, har beställt bergvärme som kanske kommer i februari, installerar spiskassett till öppna spisen i november. Sätter enbart igång värmen om nätterna än så länge.

Men en besparing på 30-40% är ren utopi och det enda scenariot där det skulle kunna gå i vinter är om industrierna stänger ner och vi får massarbetslöshet.

Vänliga hälsningar.
 
J JockeHX skrev:
Hej Martin Lundmark. Jag drar också mitt strå till stacken, har bytt alla tätningslister, har beställt bergvärme som kanske kommer i februari, installerar spiskassett till öppna spisen i november. Sätter enbart igång värmen om nätterna än så länge.

Men en besparing på 30-40% är ren utopi och det enda scenariot där det skulle kunna gå i vinter är om industrierna stänger ner och vi får massarbetslöshet.
Hej JockeHX

Ursäkta, jag såg att jag formulerade mig otydligt (ändrat i mitt tidigare inlägg du läst)

Det är en halvering av det befarade högsta elpriset i vinter som vi skall hoppas att vi kan uppnå, med en gemensam insats att minska vår elanvändning med 5-10 %

Den bergvärmepump som inte behöver elspets ens vid -30 grader gjorde största insatsen vid minskning av min elanvändning
 
L lodin92 skrev:
Har du koll på vad dn tv drar? En tv förbrukar väl max ca 100w så ni inte dragit ner ionödan?
Det var ingen direkt uppoffring, byttes mot plattor istället som vi redan har. TV drar uppmätt 130w + tvbox, chromecast på 45W så ca 175W totalt. Mätaren är inte den bästa, visar i 0.5w steg.

J JockeHX skrev:
Jag kanske redan skrivit det i denna tråd, men SE4 sparar just nu 6-7% enligt rapporter och det verkar inte ha fått genomslag på priserna direkt. Eller det kanske det har, men priserna är fortfarande absurda förutom idag då när vinden äntligen får för sig att blåsa lite.

Och vi är bara i september månad, med en massa plusgrader. Har full respekt för att Energiforsks simulationer på förra vintern var korrekta och att en besparing på 5-10% skulle halvera elpriserna, men jag tror inte de simulationerna håller i vinter tyvärr.
Om bara Skåne drar ner 5% är det ca 40 öre enligt rapporten, det stora sker om hela eu drar ner 5%. Nu tror jag den siffran behöver vara högre också och jag tror inte det kommer att ske.
Problemet så som den rapporterades i media är att det inte framgår att energiforsk hade med t om juli i år. Så de besparingar som gjorts i år på ca 5.7% är redan medtagna och ytterligare 5-10% krävs utöver detta.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Om bara Skåne drar ner 5% är det ca 40 öre enligt rapporten, det stora sker om hela eu drar ner 5%. Nu tror jag den siffran behöver vara högre också och jag tror inte det kommer att ske.
Problemet så som den rapporterades i media är att det inte framgår att energiforsk hade med t om juli i år. Så de besparingar som gjorts i år på ca 5.7% är redan medtagna och ytterligare 5-10% krävs utöver detta.
Energiforsks rapport var baserat på hur mycket sverige behövde sänka sin konsumtion för att det skulle slå igenom på priset, inte på vad EU skulle göra.

Visst, om EU lyckas trycka ner sin användning så mycket som sin helhet kan det göra stor skillnad, men vad tror ni tyskarna gör nu i sina lägenheter när de fått reda på att gasen kommer ransoneras? De köper el-element. Det i kombination med ett pristak.

Jag önskar jag vore optimistisk som ni, men det ser mörkt ut i vinter. På flera sätt.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej JockeHX

Ursäkta, jag såg att jag formulerade mig otydligt (ändrat i mitt tidigare inlägg du läst)

Det är en halvering av det befarade högsta elpriset i vinter som vi skall hoppas att vi kan uppnå, med en gemensam insats att minska vår elanvändning med 5-10 %

Den bergvärmepump som inte behöver elspets ens vid -30 grader gjorde största insatsen vid minskning av min elanvändning
Ah ok. Då blev det mer förståeligt.

Priserna när det är som kallast i vinter kommer överstiga 10kr. En sänkning med 3-4 kr på det är nice, men fortfarande så systemhotande att företagen konkar och även medelklassens hushåll får det riktigt tufft. Och då ska vi inte tala om de som redan lever på marginalerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.