B Betula_Pendula skrev:
Stödet ska vara för att folk ska hinna ställa om, det är inte hållbart att staten ska täcka dessa kostnader om det blir det nya normala!

Det är inte folket som ska ställa om, det är politikerna som ska rätta till skiten de skapat. Och tills de lyckats göra det får de kanske finna sig i att använda lite stålar till att mildra effekten av katastrofdåliga beslut.

Jag vill förövrigt ha stödet oavsett om min inkomst är låg eller hög - jag har investerat i energibesparande åtgärder i huset så mycket det går att göra. Isolerat mer överallt, bytt alla fönster, bytt ut värmesystemet osv osv osv. Det är inte mitt sätt att leva som skapar höga elräkningar, det är en politisk fråga. Gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
R
B Betula_Pendula skrev:
Varför inte? Varför ska vi som är försiktiga straffas medans dom som tar risker ska köpas fria av staten?!

Men vist det bästa hadde varit om endast dom som verkligen behövde stödet skulle få, dvs utsatta grupper som ensamstående mammor som försöker få vardagen att gå ihop, åker kollektivt etc! Att höginkomsttagare som bor på 200 kvm och värmer upp polen och har två nya bilar på uppfarten får stöd är helt vrickat och slöseri på skattemedel.
Det du glömmer i ditt resonemang är att höginkomsttagare betalar långt mer än dig i skatt.
T.ex högre skatt på sin inkomst, mer skatt genom dyrare konsumtion (i ditt exempel på de nya bilarna) dyrare hus, skatt på el etc.

Så att utesluta gruppen som bidrar med mest skattepengar blir rätt skevt det med MEN jag kan hålla med delvis om att vissa grupper skulle kunna få mer genom att t.ex. söka extra elbidrag eller liknade.

Inte per automatik utan att man får söka extra för jag har inte det minsta lust att mer skattemedel går till kriminella som t.ex nolltaxerar, grupper som trots otaliga år inte lärt sig svenska än mindre haft ett jobb.
Eller annat folk som av olika anledningar ställer sig utanför samhället och endast lever på bidrag.
 
Mathias: Du tycks tro att det är politikernas pengar de kan välja att använda till annat än sig själva. Det är våra pengar det handlar om, oavsett hur du vänder dig. Det är vi som väljer politiker. Ansvaret ligger på oss, både att välja politiker och betala för allt ihop.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Nej varken november eller december och förmodligen inte januari heller. Men man får väl hoppa över nån annan räkning så man får ha kvar strömmen.

Sen kommer väl elstödet i februari så man kanske kan köpa sig en bit mat till ungarna. Men snart vänder det
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att det är ett tillfälligt problem. Anledningen är att det är mycket billigare att producera el än vad elpriset är idag. Det betyder att produktionskapacitet kommer att ökas tills det inte längre lönar sig att skapa extra produktion.
Nu är det inte möjligt att utöka billig vattenkraft hur mycket som helst, men solkraft och vindkraft går att bygga i stora mängder. Här har vi även fördelen att tekniken fortfarande utvecklas, så att man får mer el trots att solen skiner mindre/vinden blåser mindre.
Även på gassidan finns det utvecklingsmöjligheter. Både vätgas och biogas har potential, men även naturgas kommer att finnas kvar under en övergångsperiod (troligtvis längre än vad som är bra för klimatet). Sedan kommer vi bli bättre att ta vara på elen när den finns, antingen med energilagring eller med flexibel elintensiv produktion som är igång när priset är lågt.
Priset kommer även i framtiden fluktuera mer än vi var van vid fram till 2020, men medelpriset kommer att vara betydligt lägre än idag.
sol och vind går bara att bygga om det finns billig reglerkraft och om de får betalt för elen när det blåser och när solen skiner. Vindkraften börjar få problem med att få betalt då den börjar vara överetablerad, när det blåser blir elen gratis. När det inte blåser så har man inget att sälja. Solen har liknande problem, men där finns i alla fall fördelen att den varierar över dygnet och hyfsat följer elbehovet under detsamma. Årstidsmässigt så ger även sol en del problem, särskilt om priserna tidvis dumpas av vindsnurrorna.
 
Var ska Hybrit få elen ifrån? På den frågan finns rimligen bara ett sanningsenligt svar: De vet inte.

Redan när Hybrit startar 2016 står det klart att fossilfri järnmalms- och stålproduktion kommer att få dramatiska effekter på det svenska elsystemet. Projektet ”innebär en påtaglig inverkan på elsystemets funktion” skriver bolaget i en av sina första ansökningar om stöd från Energimyndigheten.

Då uppskattar Hybrit att man på sikt kommer att behöva 15–20 terawattimmar (TWh) per år.

I dag, 2022, är prognosen 82 TWh. Det är lika mycket som elförbrukningen i hela Finland. Eller drygt två och ett halvt Danmark.

Lång intressant artikel bakom betalvägg:
https://www.svd.se/a/rl8gg8/hybrit-fyra-ars-forskning-blev-bara-en-powerpoint
 
B Betula_Pendula skrev:
Vi kommer under tiden nu när vi har bundet se över våran elförbrukning eftersom risken är stor att vi måste binda om på en högre nivå sen när avtalet går ut. Byta pelletskamin till vettenmantlad så varmvattnet går på den (kommer halvera elförbrukningen) samt installera solceller vilket kommer göra att vi i teorin blir självförsörjande på el på årsbasis...
Varför sol? Dålig återbetalningstid och dessutom så kommer du ändå att behöva köpa elen när den är dyr på vintern.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var ska Hybrit få elen ifrån? På den frågan finns rimligen bara ett sanningsenligt svar: De vet inte.

Redan när Hybrit startar 2016 står det klart att fossilfri järnmalms- och stålproduktion kommer att få dramatiska effekter på det svenska elsystemet. Projektet ”innebär en påtaglig inverkan på elsystemets funktion” skriver bolaget i en av sina första ansökningar om stöd från Energimyndigheten.

Då uppskattar Hybrit att man på sikt kommer att behöva 15–20 terawattimmar (TWh) per år.

I dag, 2022, är prognosen 82 TWh. Det är lika mycket som elförbrukningen i hela Finland. Eller drygt två och ett halvt Danmark.

Lång intressant artikel bakom betalvägg:
[länk]
Det håller på att planeras ett vätgasnät från kärnkraften i Finland runt hela vägen till Ö-vik (om jag kommer ihåg detaljerna rätt). Sedan planeras det massor av vindsnurror (långt ifrån klara att börja byggas) för att producera el för att mata detta nät med vätgas. Pipelinen kommer att fungera som sitt eget vätgaslager.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Hmm, har ett fritidshus med vattenburen värme men tyvärr elpatron. Har gjort lite små åtgärder som att täta runt fönster och dörrar men hann tyvärr inte göra något åt uppvärmningen i höstas. Jag funderar på att tömma allting och kallställa kåken efter jul/nyårssemestern istället för att bränna 60-80 KWh om dagen på i princip bara underhållsvärme.

Men för att svara på frågan så ........ mjo, klarar elräkningen men inte med någon jättemarginal. Har lite buffert i aktier som tur nog har gått bra sista tiden så .......
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför sol? Dålig återbetalningstid och dessutom så kommer du ändå att behöva köpa elen när den är dyr på vintern.
Sol + Pellets + Ved är min plan... Då kommer jag bara behöva köpa hushållselen vintertid när min egen sol inte räcker... Och det som drar mest hemma blir då pc och server så inte då farligt. Matlagning och varmvatten och värme sköts av pellets och en mysig brasa på kvällen. Har du någon bättre ide då lyssnar jag gärna!
 
J
Pristak vill jag ha. 70 öre per kilowatt resten betalar staten som i Norge.
 
  • Älska
Hullefar
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Hmm, har ett fritidshus med vattenburen värme men tyvärr elpatron. Har gjort lite små åtgärder som att täta runt fönster och dörrar men hann tyvärr inte göra något åt uppvärmningen i höstas. Jag funderar på att tömma allting och kallställa kåken efter jul/nyårssemestern istället för att bränna 60-80 KWh om dagen på i princip bara underhållsvärme.

Men för att svara på frågan så ........ mjo, klarar elräkningen men inte med någon jättemarginal. Har lite buffert i aktier som tur nog har gått bra sista tiden så .......
Kan du inte glykol fylla systemet? Då kan du ju värma om du vill vara där någon vecka i vinter tänker jag och då fryser det inte sönder...
 
D Daniel 109 skrev:
Mathias: Du tycks tro att det är politikernas pengar de kan välja att använda till annat än sig själva. Det är våra pengar det handlar om, oavsett hur du vänder dig. Det är vi som väljer politiker. Ansvaret ligger på oss, både att välja politiker och betala för allt ihop.
Givetvis är det "våra" pengar det handlar om.

Jag har inte valt några politiker som stänger ner svensk kärnkraft så jag har tagit mitt ansvar på alla tillgängliga sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
David L och 2 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Sol + Pellets + Ved är min plan... Då kommer jag bara behöva köpa hushållselen vintertid när min egen sol inte räcker... Och det som drar mest hemma blir då pc och server så inte då farligt. Matlagning och varmvatten och värme sköts av pellets och en mysig brasa på kvällen. Har du någon bättre ide då lyssnar jag gärna!
Köp el istället för solceller för pengarna. Solcellerna kommer att bli mycket billigare framöver, först då kommer jag att börja titta åt det hållet. De är kraftigt överprisade idag.
 
  • Gilla
Tibb och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det du glömmer i ditt resonemang är att höginkomsttagare betalar långt mer än dig i skatt.
T.ex högre skatt på sin inkomst, mer skatt genom dyrare konsumtion (i ditt exempel på de nya bilarna) dyrare hus, skatt på el etc.

Så att utesluta gruppen som bidrar med mest skattepengar blir rätt skevt det med MEN jag kan hålla med delvis om att vissa grupper skulle kunna få mer genom att t.ex. söka extra elbidrag eller liknade.

Inte per automatik utan att man får söka extra för jag har inte det minsta lust att mer skattemedel går till kriminella som t.ex nolltaxerar, grupper som trots otaliga år inte lärt sig svenska än mindre haft ett jobb.
Eller annat folk som av olika anledningar ställer sig utanför samhället och endast lever på bidrag.
Nu är jag lyckligt lottad att jag tillhör den kategorin du hänvisar till. Bara för att man tillhör facket "höginkomsttagare" så måste man inte lyx konsumera!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.