harry73
K katho75 skrev:
Räkna med 8-9kr/kWh. Eller mer.
Läste en artikel om det i Sydsvenskan idag, men läste den efter jag skrev inlägget.
Vi får se var priset landar på måndag. Det lär bli ett bra riktmärke.

• Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
I och för sig, får räkna på det... Kanske bättre köpa vindkraft andelar....
Att investera i energiproduktion i Sverige (eller Europa) i nuläget känns som rent lotteri.

Man vet helt enkelt inte hur myndigheterna kommer att muppa sig härnäst, vilka nya regleringar som kommer att införas för att rädda den prickiga skogsgrodan eller uppnå Klimatmål 2025, 2030, 2035, 2040...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du påstod att många verk som inte körts tidigare kör i år. Ryaverken var direkt fel. Har varit största producent åt Göteborgs stad i över ett decennium.
Heleneholm diskuteras… javisst men det var verk som faktiskt startats upp som efterfrågas.
Du verkar inte ha några mer exempel eftersom du ber mig att googla upp själv..?
:) Ok, det får inte har körts tidigare på ett obestämt antal år. Det måste redan ha startats innan vi skrev denna tråd och absolut inte om en vecka. Det kanske bara är verk med en viss färg på fasaden som är relevanta också?

Var detta relevant för diskussionen eller var det bara viktigt att hitta en frågeställning som visar att baskraften inte behövt ersättas, även när så är fallet egentligen?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Självklart är det så! Dessutom har rörligt alltid varit billigast över tid, precis som med boräntan. Att S skulle rövsl...MP så till den milda grad med effekten att vi idag skulle se elpriser på över 5kr trodde nog ingen.
Jag har rövligt elpris, men jag band boräntan för första gången på många år i februari på 1,01%. För det visste ju alla med krita i röven att räntan skulle gå upp;)
Jag visste att vi skulle se priser som idag redan förra året så hur visste ingen annan? Tror alla visste men bara ville skylla på någon annan. Alltså ja alla visste att räntan skulle gå upp. Corona drev upp priset och ja vad brukar hända sen... kan man inte räkna ut vad som händer sedan så får man skylla sig själv för att man stoppat huvudet i sanden eller bli omyndigförklarad. Antingen är ju hela sverige riktigt efterblivna eller vill bara blunda och hoppas att dom har fel och sedan säga "men jag visste inte" :crysmile:

Magnus E K
B Bopåzoo skrev:
Jag visste att vi skulle se priser som idag redan förra året så hur visste ingen annan? Tror alla visste men bara ville skylla på någon annan. Alltså ja alla visste att räntan skulle gå upp. Corona drev upp priset och ja vad brukar hända sen... kan man inte räkna ut vad som händer sedan så får man skylla sig själv för att man stoppat huvudet i sanden eller bli omyndigförklarad. Antingen är ju hela sverige riktigt efterblivna eller vill bara blunda och hoppas att dom har fel och sedan säga "men jag visste inte" :crysmile:
Antar att du maxbelånade alla tillgångar och köpte på dig elterminer i maj-juni när priset var lägre. Eller? Om inte varför inte, när du nu var helt säker på hur det skulle gå.

• Gilla
MickeRavioli och 5 till
  • Laddar…
Borde klara december faktiskt.

E.on kommer vilja ha någonstans mellan 700 till
950kr för rörliga elhandeln beroende på om det blir kall eller mild månad.

Ellevio kommer för fasta månadsavgiften, elnät och energiskatt belasta oss med 1550-2000kr i samma scenario.

Gjorde aktiva val när det började svänga. Band elen långt i Sept 2021 mot min egentliga vilja och normala inställning till vad man bör ha.
Bolånet band vi på 10 år när ryssarna började krångla och det var ca 6 veckor innan de gick in i Ukraina. Gillade inte det som var på väg och tajming just nu ser ju bra ut. Sen kanske vi förlorar på dealen senare under löptiden...

Gjorde en del rejäla ändringar i placeringar av alla sparande inkl pension i mellandagarna förra året.

Hållt inflationen i schack på hemmaplan. Minsta barnet blev blöjfri och ett annat barn flyttade upp från förskolan till skolan så omsorgen till kommunen och blöjorna samt liten skärpning av matval så har vi lägre kostnader nu än någonsin.

7 km respektive 2 km till jobben så bränslekostnaderna är under kontroll

Så det är bara att bevaka och ligga lågt och fundera vad man bör göra med läget nu och frammåt

MathiasS MathiasS skrev:
:) Ok, det får inte har körts tidigare på ett obestämt antal år. Det måste redan ha startats innan vi skrev denna tråd och absolut inte om en vecka. Det kanske bara är verk med en viss färg på fasaden som är relevanta också?

Var detta relevant för diskussionen eller var det bara viktigt att hitta en frågeställning som visar att baskraften inte behövt ersättas, även när så är fallet egentligen?

Det var ett ifrågasättande av ditt påstående att MÅNGA kraftverk BARA körs på order av SVK lr när priset är högt.

Jag känner bara till Karlshamn, därför undrade jag om du kunde nämna vilka andra som fanns.

Om det är MÅNGA borde det väl inte vara svårt att komma upp med några namn om nu ditt påstående var med sanningen överensstämmande…

Magnus E K Magnus E K skrev:
Antar att du maxbelånade alla tillgångar och köpte på dig elterminer i maj-juni när priset var lägre. Eller? Om inte varför inte, när du nu var helt säker på hur det skulle gå.
För att jag inte andvänder speciellt mycket el och skulle klara mig om hela sveriges el försvann. Obekvämt skulle det vara dock

B Bopåzoo skrev:
Bra att du visste räntan skulle gå upp även om du anger helt galen orsak. Corona gjorde inte saker dyrare (snarare avtog den ekonomiska aktiviteten) utan det var skenande energipriser som var syndaren…:crysmile:

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag jobbar själv med molnet, varje dag som mjukvaruingenjör. Dock hade mitt jobb funnits oavsett serverhallar på svensk mark och varken fb, azure eller aws är i något behov av stöd. Norra sverige är redan(var?) en bra plats. Billig grön el, billig kylning, neutral mark, gott om yta och kompetent personal. Varför skulle de få skattelättnader när det redan fanns gott om incitament? När man blir tillräckligt stor så gäller inte reglerna längre av någon anledning.
Ja jag vet inte vad de hade med mig att göra där =)

Men de borde utan tvekan stänga ner alla onödiga serverhallar och bitcoinfarmar 100% mellan 9-18 december ;)

Z Zodde skrev:
Priset blir lågt när det blåser mycket kraftigt i flera regioner/länder samtidigt
Körde från Gbg-Oslo häromdagen. Samtliga vindkraftverk snurrade bra, priset var fortfarande 3-4kr kWh.

Att säga att Vindkraft bara levererar när priset ör lågt är en såpass grov generalisering att den nog oftare är fel än rätt.
Det finns ett stort motstånd mot vindkraft, en av få energilösningar som kortsiktigt skulle ge en möjlig lindring av elpriset. En överdimensionering av vindkraft ger trots allt lägre pris på el.

De senaste politiska besluten är i motsatt riktning. Landbaserad Vindkraft i bebyggelse (läs SE3 och SE4) är svår att få till p g a alla protester från närboende.

Det senaste beslutet om havsbaserad vindkraft, att anslutningskostnader till nätet i högre grad ska bekostas av vindkraftbolagen dödade i princip den svenska marknaden.

Attitudeswe
B Betula_Pendula skrev:
Ja över tid är det billigare med rörligt pris, men det bygger ju på att man har marginaler eller diciplin att spara undan en buffert när tiderna är goda för att ha när tiderna som nu blir oroliga. Personligen har jag betalat "överpris" i 20 år sen jag flyttade hemifrån på både bundna lån och elavtal etc men att alltid kunna sova gott om natten oavsett vad som händer är för mig personligen mera värt än att spara några 1000 lappar...
Om du konstant överbetalat 1% utan amortering så sitter du fortfarande på ursprungslånet. Hade du istället lagt den procenten på amortering så hade du efter 20år bara haft en skuld på kring 70% av ursprungsskulden (om du ökar amorteringen i den takt räntan minskar)

Ränta på ränta...

Bekvämlighet kostar för mycket enligt mig.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det finns ett stort motstånd mot vindkraft, en av få energilösningar som kortsiktigt skulle ge en möjlig lindring av elpriset. En överdimensionering av vindkraft ger trots allt lägre pris på el.

De senaste politiska besluten är i motsatt riktning. Landbaserad Vindkraft i bebyggelse (läs SE3 och SE4) är svår att få till p g a alla protester från närboende.

Det senaste beslutet om havsbaserad vindkraft, att anslutningskostnader till nätet i högre grad ska bekostas av vindkraftbolagen dödade i princip den svenska marknaden.
Den största och snabbaste ”lindringen ” av elpriset är självklart att kriget tar slut. Putin försvinner och Ryssland får exportera begränsade volymer. Då kommer gaspriset ned och därmed också elpriset.
Allt annat tar längre tid och har inte samma påverkan.

vindkraft är självklart här för att stanna. Lokalt missnöje har man självklart på samma sätt som varje motorväg som byggts …

S
C Cerb skrev:
Är ju en tråkig räkning att betala, men vill till ganska mycket för att lönen inte skulle täcka upp.

Hur tänker du då?
En snittlön ligger väl kring 23 000 efter skatt
Med 3000 kwh förbrukning så ryker 16500 till elräkningen. Då är det 6500 kvar till lån, övriga räkningar och mat.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Minimalistiskt hus med kamin i vardagsrummet. Ingen möjlighet till extramagasin.
Köp en dieselvärmare och gå sedan runt till bilskrotar, även restauranger kan fungera, och fråga om du kan få gammal motorolja. Inte så rent men garanterat billigast värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.