B Betula_Pendula skrev:
Vi kommer under tiden nu när vi har bundet se över våran elförbrukning eftersom risken är stor att vi måste binda om på en högre nivå sen när avtalet går ut. Byta pelletskamin till vettenmantlad så varmvattnet går på den (kommer halvera elförbrukningen) samt installera solceller vilket kommer göra att vi i teorin blir självförsörjande på el på årsbasis...
Bra. Jag vet många som var väldigt nöjda förra vintern med bundet på 50 öre/kWh. Nu när de skulle binda om och priset istället var 400 öre var det inte lika roligt. Men visst, hadfe folk bundit på 5-10 år och gjort som du hade det ju varit bra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Självklart är det så! Dessutom har rörligt alltid varit billigast över tid, precis som med boräntan. Att S skulle rövsl...MP så till den milda grad med effekten att vi idag skulle se elpriser på över 5kr trodde nog ingen.
Jag har rövligt elpris, men jag band boräntan för första gången på många år i februari på 1,01%. För det visste ju alla med krita i röven att räntan skulle gå upp;)

• Gilla
big mike
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Blir inte den siffran lite missvisande. Vi har kontinuerligt ökat kapaciteten i exportkablarna vilket gör att det varit möjligt att exportera mer än tidigare, även om vi haft samma produktionskapacitet. Exportkapaciteten har också gjort att det blivit ekonomiskt fördelaktigt att starta produktionsenheter som annars stått stilla eller körts på lägre kapacitet.

Känns som att man behöver vara noga med definitionen på "elöverskott" innan man drar sina slutsatser.
Vilka produktionsenheter som annars stått stilla har startats?

B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Bunda elavtal och bolån löper så småning om ut för alla. Det är ju bara hoppas att det ser bättre ut år 2026 annars hamnar du i samma dåliga sits som alla puckon som du kallar "folk" Vi hade ett bundet elavtal men det gick ut den sista Augusti i år och jag hade ingen lust att binda på 220öre så därför sitter vi nu i den sits vi gör.

• Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
harry73
Just nu förbereder man allt här i söder som kan producera el att starta upp igen. Det snurrar vindkraftverk som stått stilla i åratal eftersom det var billigare att bara överge dem än att reparera eller riva dem.

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast jo. Du motsäger fortfarande dig själv. Antingen tycker du att de som inte behöver inte ska få eller så tycker du att alla ska få.
I det förra inlägget argumenterar du för att du tycker du både och.
Och alla får inte. SE1 och 2 får inget. Om alla ska få, borde inte de också få då?
Och det är fortfarande
Jag var kanske lite otydlig, det bästa hadde varit en inkomst beprövad modell där bara dom mest utsatta skulle få hjälp och att den gruppen skulle få betydligt högre stöd än som nu är på bordet. (Och att stödet skulle gälla i hela landet!) Då skulle inte den stora massan få stöd vilket är politiskt självmord och anledningen till att vi inte ser en sån modell. Medelklassen klarar den här krisen även om det inte är roligt att behöva ställa om och kanske duscha på jobbet etc...

Det nest bästa är att alla får helikopter pengar för då premieras inte risktagande och det finns fortfarande ett incitament för alla att se över sin egen situation. Om man bor kvar själv i ett stort hus kanske man ska fundera över att byta bostad, kanske installera en kamin att stöd elda, solceller etc. Stödet ska vara för att folk ska hinna ställa om, det är inte hållbart att staten ska täcka dessa kostnader om det blir det nya normala!

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min prognos ligger på drygt 5500kr.
Min prognos säger 2073 kr. för 812 kWh - i SE4. Förbrukningen stämmer nog, men prisuträkningen är åt skogen. Än så länge ligger jag på 1153 för 268 kWh i December. Nogen som vet hur Tibber räknar? Verkar orimligt.

Min egen prognos, förutsatt att vi har samma genomsnitt i resten av månaden säger 4069 kr. Men även det är önsketänkning. Killgissar på 6-7000 kr. men kan bli allt från 4000 - 30000 kr. :)

• Haha
Cambudgie
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Jag var kanske lite otydlig, det bästa hadde varit en inkomst beprövad modell där bara dom mest utsatta skulle få hjälp och att den gruppen skulle få betydligt högre stöd än som nu är på bordet. (Och att stödet skulle gälla i hela landet!) Då skulle inte den stora massan få stöd vilket är politiskt självmord och anledningen till att vi inte ser en sån modell. Medelklassen klarar den här krisen även om det inte är roligt att behöva ställa om och kanske duscha på jobbet etc...

Det nest bästa är att alla får helikopter pengar för då premieras inte risktagande och det finns fortfarande ett incitament för alla att se över sin egen situation. Om man bor kvar själv i ett stort hus kanske man ska fundera över att byta bostad, kanske installera en kamin att stöd elda, solceller etc. Stödet ska vara för att folk ska hinna ställa om, det är inte hållbart att staten ska täcka dessa kostnader om det blir det nya normala!
Håller med om politiskt självmord.

Men finns inte incitamnet att se över situationen nu? Om man får 10 000 i bidrag men räkningar på kanske 36 000 (jag gissar) på tre månader t.ex? Tycker man kanske det ändå är sådär

R Robban8 skrev:
Bunda elavtal och bolån löper så småning om ut för alla. Det är ju bara hoppas att det ser bättre ut år 2026 annars hamnar du i samma dåliga sits som alla puckon som du kallar "folk" Vi hade ett bundet elavtal men det gick ut den sista Augusti i år och jag hade ingen lust att binda på 220öre så därför sitter vi nu i den sits vi gör.
Jag avser att utnyttja den tiden jag har kvar på det bundna elavtalet till att minimera min elförbrukning som jag skrev ovan så när det går ut blir jag i teorin självförsörjande på el på årsbasis. Man måste se över sin situation och göra det bästa man kan. Sen om jag hadde varit tvungen att binda som dig ny i höstas hadde jag personligen bundit på 220 öre, då hadde jag vetat vad det kommer kosta dom närmaste tre åren och då hadde det varit enkelt att räkna hem olika alternativ för att spara el...

F fiskarn87 skrev:
Håller med om politiskt självmord.

Men finns inte incitamnet att se över situationen nu? Om man får 10 000 i bidrag men räkningar på kanske 36 000 (jag gissar) på tre månader t.ex? Tycker man kanske det ändå är sådär
Min uppfattning när jag följer debatten är att dom flesta tror att det här är en tillfällig kris som kommer gå över och inte ser om sitt eget hus i tillräcklig stor utsträckning, personlig tror jag vi ser det nya normala som kommer vara närmaste tio åren... Nya rutiner som att styra temperaturen hemma över dagen, duscha på jobbet eller gymmet osv kan spara många kr. Med dagens priser kan ett gymkort vara i princip gratis om man duschar där istället för hemma...

J JockeHX skrev:
Har inte läst rapporten då jag inte sett den men efter snabb googling verkar det som om den är baserad på framtida elbehov kontra vad vi bygger för något och hur elpriset påverkas. Alltså inte vad elpriset hade varit idag om vi haft kvar våra kärnkraftverk.

Energiforsks rapport visade tydligt att bara 5% sänkt förbrukning skulle ha stor påverkan på elpriset som det är idag, och de 4 nyligen nedlagda reaktorerna är 20% av nuvarande produktion så det är enkel huvudräkning att förstå. Nu sänker vi vår förbrukning med nog mer än så och priserna är skyhöga, men det hade garanterat varit ännu värre priser om vi inte gjort det.

Men åter till Swecos rapport, om jag tolkat den rätt och den utgår från framtida behov där vi har t.ex. Hybrit som behöver ett tillskott på halva vår nuvarande produktion så stämmer det garanterat att vi inte skulle hinna bygga tillräckligt för att tillgodose behovet, och då stämmer säkerligen 20 öre. Vi behöver mer av allt.
Aha! Visste inte att den räknade in ett framtida kraftigt ökat energibehov. Det påverkar ju såklart!

En sak som dock inte har nämnts tillräckligt i den här tråden är det högkostnadsskydd som utlovades av nu sittande regering men som aldrig blev av. Man kan tycka det är en dålig idé med högkostnadsskydd, att det är för dyrt för staten och att det driver på elkonsumtionen men det var de facto vad som utlovades.

Ingenting har förändrats sedan detta löfte gavs, det var inflation och elkris redan då och det är enligt min mening mycket fräckt och ohederligt att bryta ett löfte som påverkar så mångas privatekonomi här och nu. Vissa har kanske till och med avstått från att binda elavtal baserat på att staten skulle ha ett högkostnadsskydd enligt Norsk modell på plats.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det fräcka var att ge orealistiska löften. Att införa dem vore idioti.

• Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Min uppfattning när jag följer debatten är att dom flesta tror att det här är en tillfällig kris som kommer gå över och inte ser om sitt eget hus i tillräcklig stor utsträckning, personlig tror jag vi ser det nya normala som kommer vara närmaste tio åren... Nya rutiner som att styra temperaturen hemma över dagen, duscha på jobbet eller gymmet osv kan spara många kr. Med dagens priser kan ett gymkort vara i princip gratis om man duschar där istället för hemma...
Det kan jag hålla med om. Men då spelar inte bundet elpris ett par år hit eller dit någon större roll.

Z Zodde skrev:
Vilka produktionsenheter som annars stått stilla har startats?
Det finns många kraftverk, tex Karlshamn, som bara körs när det behövs för att upprätthålla frekvens och spänning ELLER när priset är så högt på marknaden att det är ekonomiskt fördelaktigt att starta produktionen.

Här har du ett annat exempel

https://www.svk.se/press-och-nyhete...at-handlar-upp-kapacitet-i-sydvastra-sverige/

harry73
B Betula_Pendula skrev:
Jag tror att det är ett tillfälligt problem. Anledningen är att det är mycket billigare att producera el än vad elpriset är idag. Det betyder att produktionskapacitet kommer att ökas tills det inte längre lönar sig att skapa extra produktion.
Nu är det inte möjligt att utöka billig vattenkraft hur mycket som helst, men solkraft och vindkraft går att bygga i stora mängder. Här har vi även fördelen att tekniken fortfarande utvecklas, så att man får mer el trots att solen skiner mindre/vinden blåser mindre.
Även på gassidan finns det utvecklingsmöjligheter. Både vätgas och biogas har potential, men även naturgas kommer att finnas kvar under en övergångsperiod (troligtvis längre än vad som är bra för klimatet). Sedan kommer vi bli bättre att ta vara på elen när den finns, antingen med energilagring eller med flexibel elintensiv produktion som är igång när priset är lågt.
Priset kommer även i framtiden fluktuera mer än vi var van vid fram till 2020, men medelpriset kommer att vara betydligt lägre än idag.

• Gilla
Hisingenbor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.