114 025 läst · 721 svar
114k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Tänkte att vi kunde gå tillbaka till ursprungsfrågan
För att öht ha en rimlig möjlighet att betala decemberräkningen (eller januariräkningen som vissa kallar den), lägger jag min dagliga förbrukning och och spotpriset i en excelsheet och uppskatter pris och kostnad för dagens återstående dagar. Så får jag en hyfsad bra uppskattning var fakturan kommer att landa på. Kommer det ny info om t ex stängda reaktorer eller kallt väder, anpassar jag uppskattat förbrukning och elpris efter det. Jag har därför bra koll på vad jag behöver betala och kan redan nu bestämma mig att dra ner inomhustemperatur eller spara på andra saker (lunch, julklappar, utflykt, mm) så att det går att betala fakturan när den kommer.
Just nu tror jag att förbrukningen för december blir 1400 kWh och spotpriset ligger på 4,1 kr viktat efter min förbrukning. Fakturabeloppet för elnät och elhandel ligger då på strax under 9000 kr
Förra året hade jag 3300 kWh i december, elpriset var 1,96 kr/kWh och fakturan 10700 kr.
Men jag behöver också klara januariräkningen som kommer att bli ungefär lika dyr, så just nu försöker jag spara lite på allt.
Trixet är att inse så tidigt som möjligt att det kommer stora fakturor och agera efter det.
För att öht ha en rimlig möjlighet att betala decemberräkningen (eller januariräkningen som vissa kallar den), lägger jag min dagliga förbrukning och och spotpriset i en excelsheet och uppskatter pris och kostnad för dagens återstående dagar. Så får jag en hyfsad bra uppskattning var fakturan kommer att landa på. Kommer det ny info om t ex stängda reaktorer eller kallt väder, anpassar jag uppskattat förbrukning och elpris efter det. Jag har därför bra koll på vad jag behöver betala och kan redan nu bestämma mig att dra ner inomhustemperatur eller spara på andra saker (lunch, julklappar, utflykt, mm) så att det går att betala fakturan när den kommer.
Just nu tror jag att förbrukningen för december blir 1400 kWh och spotpriset ligger på 4,1 kr viktat efter min förbrukning. Fakturabeloppet för elnät och elhandel ligger då på strax under 9000 kr
Förra året hade jag 3300 kWh i december, elpriset var 1,96 kr/kWh och fakturan 10700 kr.
Men jag behöver också klara januariräkningen som kommer att bli ungefär lika dyr, så just nu försöker jag spara lite på allt.
Trixet är att inse så tidigt som möjligt att det kommer stora fakturor och agera efter det.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 610 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 610 inlägg
Ett mycket klokt agerande!harry73 skrev:Tänkte att vi kunde gå tillbaka till ursprungsfrågan
Sverige har ÖVERSKOTT av EL. Trots detta har vi rekordhöga priser.N Nalleman64 skrev:Berätta då för oss hur det hjälper de som sitter med rörligt elpris och inte vet om de klarar vinterns elräkningar.
Självklart hade det hjälpt upp situationen om R1 och R2 samt O1 och O2 varit kvar i drift. Det förstår ju ett barn i första klass men uppenbarligen inte vissa politiker. Och kom nu inte dragandes med att det är "marknaden" som bestämmer.
Med kärnkraft hade överskottet varit större men priset i stort sett detsamma.
Felet du gör är att du ser Sverige som en isolerad marknad. Det var vi för några decennier sen då du kanske gick i första klass men världen förändras.
Men gud, har vi inte gått igenom det här redan? Om vi mättar exportkablarna som vi enligt EU måste fylla till 70% så frikopplar vi oss helt från övriga länders priser.Z Zodde skrev:
Med mer elproduktion i södra sverige så kan vi frikoppla oss och därmed får vi billigare priser.
Detta är vår nya verklighet som må vara svår att ta till oss. Klippa exportkablarna låter bra på pappret, men då hade SE4 fått rullande bortkopplingar för ett par dagar sen när vinden inte blåste och vi importerade ett helt kärnkraftverk från utlandet (över 1400MW stundtals).
Mättar vi kontinuerlig ledningarna så byggs det fler. Det ska inte finnas den typen av flaskhalsar inom EU.
Vi överstiger redan EU-målet med råge om hur mycket exportkapacitet vi har på våra kablar. Således är det inte en naturlag att ledningarna utökas innan vi har tillräckligt med produktion för att mätta kablarna. Det vore politiskt självmord att göra så. Det är också därför ytterligare en ledning till Tyskland stoppats.D Daniel 109 skrev:
Mättar kablar? frikopplar oss…?J JockeHX skrev:Men gud, har vi inte gått igenom det här redan? Om vi mättar exportkablarna som vi enligt EU måste fylla till 70% så frikopplar vi oss helt från övriga länders priser.
Med mer elproduktion i södra sverige så kan vi frikoppla oss och därmed får vi billigare priser.
Detta är vår nya verklighet som må vara svår att ta till oss. Klippa exportkablarna låter bra på pappret, men då hade SE4 fått rullande bortkopplingar för ett par dagar sen när vinden inte blåste och vi importerade ett helt kärnkraftverk från utlandet (över 1400MW stundtals).
Teoretiskt resonemang som inte har nån verklighetsförankring.
Precis. Jag har bundet med.tensiden skrev:Sitter som tur är fortfarande med bundet på strax över 50 öre. Snålar trots det så gott det går för att hjälpa i det stora hela. Den tid vi fortsatt har bundet pris lägger vi lite på att förbereda för att ha lägre förbrukning, främst på värmesidan. Fixar med eldstäder och vedpanna och egen ved för att säkra upp vintern 2024 när det kommer smälla till för oss om elpriserna fortfarande är helt off (är väl mest troliga scenariot).
Men det känns som att det är nu det visar sig om man är solidarisk eller inte.
Har bytt tätningslister. Justerat värmen. Laddar elbil på natten.
Det här är som med Covid. Tillsammans kan vi klara detta.
Men om idioter bara tänker på sig själva kommer vi få¨problem.
Jag litar dock på att folk generellt tänker efter och att idioterna är få.
Har ökat avsättningen till mitt konto för löpande utgifter för att börja vänja mig med att det blir mindre kvar att leva för...
Vad gäller kostnaderna så skulle jag inte bli förvånad om vi ser 10 kr/kwh ex skatt och avgifter nästa vecka...
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Nej, här har du fel. Med kärnkraft hade överskottet varit större och priset hade sjunkit. Med mer kablar utomlands så hade priset stigit igen och då måste vi ytterligare öka elproduktionen för att hålla nere priserna.Z Zodde skrev:
Priserna i Sverige har främst stigit för att Norge lagt kablar till Tyskland, Nederländerna och Storbritannien utan att de byggt ut sin produktion i samma takt. Dvs, vi var beroende av Norges priser för att hålla våra priser nere.
Och notera att Sverige importerar rätt stora mängder energi, det är bara det att vi i snitt exporterar ännu mer. Flaskhalsar finns det dock rätt gott om i elnätet. När dessa är i drift så hålls priserna i norra Sverige nere, när flaskhalsarna inte existerar så är elpriset i norr lika högt som i söder.
Hansa Power Bridge, förra regeringen stoppade den. Oönskat med flaskhalsar kanske, men vi har tillräckligt med kapacitet i kablarna, och det var på det sättet som förra regeringen kunde lägga ner våra kärnkraftverk - man förlitade sig på att vi kunde få massa import från kontinenten när det inte blåste och var kallt.D Daniel 109 skrev:
Den tankevurpan har bitit oss i svansen minst sagt.
https://www.svd.se/a/k64m36/farmanb...företag,energiministern inte ge tillstånd för.
Den har knuffats lite i tid på grund av ändrade förutsättningar. Men knappast stoppats.
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...-upphandling-blir-hansa-powerbridge-forsenad/
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...-upphandling-blir-hansa-powerbridge-forsenad/