Fick idag en uppdatering från Booli. Mer värt nu än någonsin tidigare.

Frågan är hur bra boolis algoritmer är? Den baseras väl på kvm, taxerat värde och försäljningar i närområdet. Säljs 3 villor med sjöutsikt så ökar villan intill soptippen också. :)

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mitt hus var värt (enligt booli) 9,110,000kr i april 2022. Då var rörliga räntan 1,2%. I augusti sa booli 7,100,000kr, då var rörliga räntan 4,8%. Men det kanske bara är ett märkligt sammanträffande🫣
Vet du vad det är värt innan du sålt det?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Frågan är hur bra boolis algoritmer är? Den baseras väl på kvm, taxerat värde och försäljningar i närområdet. Säljs 3 villor med sjöutsikt så ökar villan intill soptippen också. :)
Ja så är det. Precis som att när dom 3 husen vid soptippen sålts så får villan med sjöutsikt ett ganska fördelaktigt pris.

Booli ger såklart bara en fingervisning, men fingervisning över tid brukar stämma ganska väl sett till prisutvecklingen när omsättningen är god.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vet du vad det är värt innan du sålt det?
Nej... det var därför jag skrev vad Booli anser. Booli tar inte hänsyn till t. ex. läge, tomtstorlek, pool, uterum osv.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Det är svårt att sia om priser men så länge folk har råd att bo kvar blir det nog inga större prissänkningar. Attraktiva boenden kommer nog fortsatt att vara lika dyra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]

Verkligheten trotsar olyckskorparna här på forumet (det gick alltså precis ungefär så som jag skrev tidigt i våras/vintras)

Och proffsen börjar ifrågasättas av fler än mig.
[länk]
Vad tror du om detta då?
"Antalet sålda bostäder fortsätter att vara lågt. Under första halvåret i år såldes 18 procent färre villor jämfört med samma period förra året."

Det säljs avsevärt färre villor. Bland annat pga av att folk inte vill sälja till priserna som köparna vill betala. Dvs sånt som skulle få prisstatistik att falla.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad tror du om detta då?
"Antalet sålda bostäder fortsätter att vara lågt. Under första halvåret i år såldes 18 procent färre villor jämfört med samma period förra året."

Det säljs avsevärt färre villor. Bland annat pga av att folk inte vill sälja till priserna som köparna vill betala. Dvs sånt som skulle få prisstatistik att falla.
Under corona var det en kraftigt förhöjd omsättning. Nu är vi tillbaka på omsättningen som var 2016-2019.
Det är lite smått bedrägligt att inte nämna det i texten.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är svårt att sia om priser men så länge folk har råd att bo kvar blir det nog inga större prissänkningar. Attraktiva boenden kommer nog fortsatt att vara lika dyra.
"raset" har ju uteblivit av precis den anledningen

Nu senast var det en tyckonom som tyckte att säljarna är giriga och borde sänka sina förväntningar

Men.... Om man inte behöver sälja så är det ju bara hålla i sitt krav.
Här finns det de som sålt hus med "orimliga" förväntningar. Men då de haft duktig mäklare och is i magen har slutpriset blivit väldigt bra.

Där Svammelgren vill bo är det nog väldigt få som måste sälja. Alltså får Svammelgrens sambo bo i lägenhet istället för hus som hon önskar. Svammelgren har ju inte råd att bo där han vill.

Men det skulle han aldrig erkänna här. Här är det ju alla andra som är idioter och fattiga.

I Norrland har vi ord för folk som tycker att alla andra är idioter och fattiga. Men som själva bara sitter och skryter om sina egna planer (som inget händer med)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Under corona var det en kraftigt förhöjd omsättning. Nu är vi tillbaka på omsättningen som var 2016-2019.
Det är lite smått bedrägligt att inte nämna det i texten.
Omsättningen är väl väsentligen mycket lägre än 2018.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Det kommer ju alltid vara så att olika områden går olika o popularitet. Ett område som tidigare kanske anses nedgånget och avlägset får en nytändning efter att kommunen planlagt ny kommunikation eller nytt centrum. En myndighet eller större företag flyttar/öppnar kontor i närheten och många letar bostad i närheten osv. Över lag tror jag nog att priserna på villor i alla fall kring stockholms gränskommuner har gått ner något efter att ha gjort uppsving på typ 20% på ett år under pandemin. Här är det precis som med allting annat antaget skillnad i olika prisnivåer, de som köper villor för 15miljoner + är antagligen mindre konjunkturkänsliga och här kanske nedgången inte märkts av alls utan priserna fortsätter upp. Utbudet i den nivån utanför Danderyd, Lidingö och Bromma är väl rätt begränsat så tittar man på den större massan av villor som ligger runt 6-10 miljoner skulle jag nog tro att snittet ligger tillbaka på samma nivåer som för 5 år sedan. Har dock inte någon statistik för detta utan bara min magkänsla från gluttande på Hemnet och försäljningar i närområdet, så behöver inte gå hårt åt det om du anser att jag är helt fel ute =)

Har ett hus värt 1 650 000kr, huslån på 1 100 000kr - belåningsgrad på 67%

Ränta på 1,453% fram till januari 2025, idag amorterar vi 4015kr och räntebetalar 1368kr i månaden - Totalt 5383kr

Efter januari 2025 kan vi ponera 7% ränta och då blir det istället 7238kr räntekostnad / månad och totalt ca. 11300kr i månadskostnad. Det är en diff på 6000kr.

Detta kommer vi att klara men för säkerhetsskull sätter vi undan 6000kr/månad dedikerat för ökade framtida ökade räntekostnader...samtidigt blir boendekostnaden inte en chock när räntehöjningen kommer.

Gällande bilar så kör vi varsin gammal diesel men pendlingen till jobbet sker med buss och tåg så inga höga kostander där heller.

Appendix Appendix skrev:
Omsättningen är väl väsentligen mycket lägre än 2018.
Var ser du det?
De orter jag tittat på har i paritet med 2016-2019. Vissa tom högre. BR i Linköping t ex.

Däremot så tycker jag att det hade varit rimligt med lägre omsättning. Hälften av de som flyttade under corona har ju gjort sin flytt i förtid så att säga. Därmed hade det varit rimligt med kanske halverad omsättning nu under några år. Det ser man inget av. Men det kanske kommer.

Dagens DN

Nu vill allt fler köpare hoppa av sina kontrakt på nybyggda bostäder. Ökningen är hela 65 procent i år, enligt SBAB och Booli. Försäljningen av nyproduktion har störtdykt, och nu hotar avstannade byggen och konkurser i bostadsbranschen, spår SBAB.

Det lånelöfte från banken som de har haft kan inte infrias om exempelvis räntan stiger eller avgiften höjs.

– Det som händer då är att de blir av med det som de betalat i handpenning, ofta 10 procent.

Försäljningssiffrorna rasar, enligt SBAB och Booli säljs nu bara en fjärde- eller femtedel av vanliga volymerna. Krisen för nyproduktionen är alltså ett faktum.

– Vi spår konkurser både hos bostadsföretag och hos underleverantörer, säger Robert Boije.

Bostadsföretagen har i många fall svårt med likviditeten förklarar han, för kostnaderna för att bygga har stigit men försäljningen är låg.

– Jag tror att de mindre aktörerna ryker först.

Konkursrisken gör också att riskerna för bostadsköparna ökar ännu mer. Den som köpt en bostad men inte hunnit flytta in kan hamna i ett knepigt läge om säljarbolaget går omkull.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.