297 536 läst · 2 173 svar
298k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Jag förvånas över hur många som gillar att måla fan på väggen i den här typen av trådar.
1. Det berättas flitigt om "Alla", "många" eller "folk" som lever på tok för vidlyftigt, har på tok för mycket lån och som finansierar allt från bilar, resor till pizzor på kredit.
2. Det spekuleras och förutspås gärna och ofta i hur bostadsmarknaden ska krascha, eller åtminstone ska priserna sjunka kraftigt. Många verkar vara säkra på att en kommande lågkonjunktur kommer bli både lång och djup.
3. Det kastas gärna skit på alla former av makthavare för att landet upplevs styras mot ruinens brant, dock är det ofta oklart hur skribenten själv skulle kunna göra jobbet mycket bättre.
Ofta kombineras detta med att ta chansen att berätta att en själv minsann har låga eller obefintliga lån. Att en sparat och aldrig unnat sig en ny bil eller en dyr resa och att det bör vara ett föredöme för övriga, övriga som nu kommer få det rejält svettigt framöver!
Jag tycker (jodå, jag kan också tycka) att den stora massan har det rätt bra i vår del av världen, speciellt vi som hänger på det här forumet är generellt sett riktigt priviligierade. Ni som inte håller med om det kanske borde fundera på hur ni kan fylla era liv med mer lycka snarare än att känna missunnsamhet mot grannarna, spy galla över politikerna eller gnissla tänder över bostadsmarknaden.
Ovanstående är mina högst personliga tankar och reflektioner, och ja, jag kommer klara 7% ränta om det skulle bli det.
1. Det berättas flitigt om "Alla", "många" eller "folk" som lever på tok för vidlyftigt, har på tok för mycket lån och som finansierar allt från bilar, resor till pizzor på kredit.
2. Det spekuleras och förutspås gärna och ofta i hur bostadsmarknaden ska krascha, eller åtminstone ska priserna sjunka kraftigt. Många verkar vara säkra på att en kommande lågkonjunktur kommer bli både lång och djup.
3. Det kastas gärna skit på alla former av makthavare för att landet upplevs styras mot ruinens brant, dock är det ofta oklart hur skribenten själv skulle kunna göra jobbet mycket bättre.
Ofta kombineras detta med att ta chansen att berätta att en själv minsann har låga eller obefintliga lån. Att en sparat och aldrig unnat sig en ny bil eller en dyr resa och att det bör vara ett föredöme för övriga, övriga som nu kommer få det rejält svettigt framöver!
Jag tycker (jodå, jag kan också tycka) att den stora massan har det rätt bra i vår del av världen, speciellt vi som hänger på det här forumet är generellt sett riktigt priviligierade. Ni som inte håller med om det kanske borde fundera på hur ni kan fylla era liv med mer lycka snarare än att känna missunnsamhet mot grannarna, spy galla över politikerna eller gnissla tänder över bostadsmarknaden.
Ovanstående är mina högst personliga tankar och reflektioner, och ja, jag kommer klara 7% ränta om det skulle bli det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Här i Stockholm är det business as usual ialafall. Helt fullt på uteserveringarna.
Du borde sluta tro på den manipulerade bild som ytter"media" ger dig. Säg till när du vill komma tillbaka till verkligheten.mnils skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Är inte hembiträden vanligt jobb i Indien? Eller det kanske är dom kastlösa som ska göra det jobbet med usel lön och inga förmåner? Indien är ett land med väldigt stora variationer mycket ojämlikhet så även om dom får lägre lön här så är nog livet betydligt bättre här.J JohanLun skrev:Jag jobbar i fordonsindustrin med R&D, vi har numera massor av mjukvaruutvecklare, men förstås även folk som caddar, inköpare och vanliga ingenjörer som ofta pysslar med elekronik mm. Min spaning är att otroligt många unga nyanställda är från andra länder. Kina, Indien, Ryssland. Väldigt stor andel är inte svenska ingenjörer av de som är i 25-30 årsåldern. Jag vet inte om de svenska ungdomarna som läst till civilingenjörer kanske jobbar med flashigare jobb inne i stan? Eller om de utbildar sig till youtubers nuförtiden och det är ute att bli ingenjör?
Frågade en indisk "pappa" på fotbollsträningen som jobbade (har jag för mig han sa) på nån bank med IT om de får bättre betalt här. Näe sa han, men det är bättre att leva här och bättre för barnen. Han sa att i indien hade de med motsvarande vanliga jobb minst 2st hembiträden.
Hur ser det ut i andra brancher? Mest svenska ungdomar, eller från andra länder? Hur ser det ut på universiteten? Kommer de hit från andra länder redan under studietiden?
Hur bor de som arbetsinvandrar? För de jag pratar om har nog inte kommit hit på en flotte, med tomma fickor och som analfabeter. Utan pluggat i tex england eller på ett finare universitet hemmavid. Tyvärr har jag en känsla av att alla arbetsinvandrare inte får stanna, att reglerna är rätt hårda. Även om de troligen bidrar med skatt och BNP från dag 1.
Varför låter du en begåvad son gå i kommunal förvaringsskola? Se till att sätta honom i en skola där hans talang uppskattas, annars kommer de bara bryta ner honom och han blir lika korkad som de flesta skribenter vi ser på det här forumetJ JohanLun skrev:Njae. Min son som börjar 3an nu imorrn tittar på filmer på engelska utan text, har väl gjort det senaste året lite drygt. Det gjorde inte jag i den åldern. Han kunde multiplikationstabellen och kunde lista ut de 10 första primtalen i förskoleklass, iofs för att han tyckte det var kul med matte och jag gav honom matteproblem. Han verkar inte ensam att kunna detta.
Men både sonen och dottern säger att i skolan så går det för långsamt och i dotterns klass (högstadiet) har de ett antal elever med "ADHD" som tillåts störa undervisningen så de inte hinner med nåt. En elev förstör för hela klassen. Trist, för både den eleven och resten av klassen...
Så båda säger att de lär sig, men till stor del själva. Inte av läraren. Men de har haft bra lärare. Så felet verkar snarare vara att takten går efter de långsammaste.
Tyvärr är jag orolig att iallafall sonen ska ledsna då det verkar som mycket matte och liknande går ut på att sitta och måla fält med färgpenna och inte räkna.
Men visst. Jag hörde det redan för många år sen. Att de högre utbildningarna måste börja med att "ta ikapp" det som eleverna missat. Kanske är skolan för "fri". Så att det blir en väldig skillnad mellan de som "vill" och de som bara gör minsta möjliga?
Som ingenjör har jag glats åt att Sverige är ett "ingejörsland" med många både gamla och nya svenska företag och uppfinningar. Men kanske är den epoken över då?
Syftet med centralbankernas räntehöjningar är att minska efterfrågan. Så att hög efterfrågan slutar driva upp priserna.S SideshowBobBuilder skrev:Jag hör en del varsel i de branscher jag har insyn i och också kring bostadutveckling/bygg har vi ju hört orosmoment. Konkurserna är ju inte så intressanta i direkta tal så länge man inte talar om hur många människor som blir uppsagda etc. Sedan kan det ju vara så att vi har onormalt MÅNGA bolag just nu och då kanske vi bara återgår till normalläget igen. Vilket kanske inte är så dåligt. Någon smartare än jag kan utveckla kanske.
Jag hoppas verkligen att folk får behålla jobben så att räntan inte får sådan avgörande betydelse för hur livet blir.
Men räntehöjningar slår lite hipp som happ och med upp till ett års fördröjning. Därav att det kommer bli konkurser neddragningar och högre arbetslöshet. Centralbankerna kommer inte ge sig förrän dom ser detta.
Sedan försöker naturligtvis centralbankerna orsaka så lite skador som möjligt. Men vanligen blir det ganska stora sådan. Där finanskrisen 2008-2009 nog är de värsta vi sett.
När centralbankerna sätter igång med en omgång räntehöjningar ska man räkna med konkurser och arbetslöshet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Det fria skolvalet är inte så fritt.mnils skrev:
Sonen går i en ej kommunal skola som i stort är bra. Dotten i en kommunal, då de två andra icke kommunala för högstadiet båda har havererat. Varken vill de ska gå långt bort eller har råd att köpa en plats på nån privatskola man betalar för.
Men, detta var ju ot så lägger ned detta med skolan nu. Jag tror en hel del ungdomar lär sig tillräckligt i skolan, men den borde kunna vara mycket bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Skrev det där lite raljant, men det kanske var lite otydligt. Det jag menar är att snart är det så att det lönar sig för oss att veckopendla till Polen istället för tvärt om som det har varit i många år.N Niq skrev: