Idag kom mitt erbjudande från SHB 4.55% känns ju inte så roligt.

Få se om det går att diskutera imorgon har dock inga större förväningar då bankerna inte verkar gilla att man har en hemma fru.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Precis. Om man har ett företag som genererar 20k eller så i intäkter så kan man få nära personalrabatt på bolånet...

För oss andra är min bild att det är svårare att nå ner under nichbankerna som visar färdigprutad ränta (trots 50%ig belåning och lån på nån miljon)
Jag vet inte vad personalrabatten är just nu men tror det är mycket bättre än 3.79 även inklusive förmånsskatt. 3.79 är ju inte fantastiskt bra, hade kunnat få ännu lite bättre om jag inverterade mer privat i min SEB portfölj
 
Betalar bankanställda skatt på sin ränterabatt?
 
J JohanLun skrev:
Betalar bankanställda skatt på sin ränterabatt?
Japp det är en förmån, brukar ändå bli duktigt fördelaktigt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp det är en förmån, brukar ändå bli duktigt fördelaktigt
Ja, det är stor skillnad som bankanställd.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Man maxar inte sina bolån. Även om man kan och inte MÅSTE! Det är sedan gammalt. Man MÅSTE ha en stor buffert. Man skall leva HELA livet. Många kommer att hamna i ett surt läge fram till 2026/2027. Men får vi behålla jobben så blir det nog ok ändå tror jag. OM vi får behålla jobben.

Varslen ligger på hög nivå och har gjort hela året. Konkurserna är väldigt höga (https://www.uc.se/konkursstatistik/?SelectedValue=20767).

Så vi får se hur det går. Vissa kommer att tvingas sälja eftersom de inte räknat på sin ekonomi (kan vi bo kvar om en av oss blir arbetslös eller sjuk?). Men jag tror de inte blir så många relativt det totala antalet. Men det rör sig ändå om tusentals med personer. I värsta fall får folk skulder kvar när de säljer. Det hände förra gången och det är inte så jättetrevliga historier om man säger så.

Vi är båda "höginkomsttagare" (ish) och har två miljoner i lån. Men alla har ju inte möjligheten eftersom man befinner sig i en storstadsregion av något slag!

Kanske blir det under den här perioden fram till 2026/2027 en tendens att folk har detta i åtanke när de köper kåk. Vi får se. Men lågkonjunkturen kommer vi inte ur förrän dess skulle jag tro.

De nya bankreglerna som funnits en längre tid prövas nu. Hoppas Sverige har gjort bra ifrån sig! USD/SEK på 12 spänn är ju inte direkt uppmuntrande heller.
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Varslen ligger på hög nivå och har gjort hela året. Konkurserna är väldigt höga ([länk]).
Ändå så skriker vi efter folk på jobbet, och jag har sällan haft så många rekryterare som kontaktar mej för att rycka mej till andra jobb som det är nu, vilket tyder på kraftig brist.

Visst, det är bara en bransch i mängden, men jag hör liknande från andra jag känner, i deras branscher.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
JanneJanne123
Vi börjar ju bli ett låglöneland sett ur ett europeiskt perspektiv, så snart tjänar man nog mer på att lägga ner it-karriären och dra ner till Polen och grovarbeta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
guggen och 9 till
  • Laddar…
RoTe
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi börjar ju bli ett låglöneland sett ur ett europeiskt perspektiv, så snart tjänar man nog mer på att lägga ner it-karriären och dra ner till Polen och grovarbeta.
Vi har varit naiva! ;)
 
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi börjar ju bli ett låglöneland sett ur ett europeiskt perspektiv, så snart tjänar man nog mer på att lägga ner it-karriären och dra ner till Polen och grovarbeta.
Jag jobbar i fordonsindustrin med R&D, vi har numera massor av mjukvaruutvecklare, men förstås även folk som caddar, inköpare och vanliga ingenjörer som ofta pysslar med elekronik mm. Min spaning är att otroligt många unga nyanställda är från andra länder. Kina, Indien, Ryssland. Väldigt stor andel är inte svenska ingenjörer av de som är i 25-30 årsåldern. Jag vet inte om de svenska ungdomarna som läst till civilingenjörer kanske jobbar med flashigare jobb inne i stan? Eller om de utbildar sig till youtubers nuförtiden och det är ute att bli ingenjör?

Frågade en indisk "pappa" på fotbollsträningen som jobbade (har jag för mig han sa) på nån bank med IT om de får bättre betalt här. Näe sa han, men det är bättre att leva här och bättre för barnen. Han sa att i indien hade de med motsvarande vanliga jobb minst 2st hembiträden.

Hur ser det ut i andra brancher? Mest svenska ungdomar, eller från andra länder? Hur ser det ut på universiteten? Kommer de hit från andra länder redan under studietiden?

Hur bor de som arbetsinvandrar? För de jag pratar om har nog inte kommit hit på en flotte, med tomma fickor och som analfabeter. Utan pluggat i tex england eller på ett finare universitet hemmavid. Tyvärr har jag en känsla av att alla arbetsinvandrare inte får stanna, att reglerna är rätt hårda. Även om de troligen bidrar med skatt och BNP från dag 1.
 
J JohanLun skrev:
Eller om de utbildar sig till youtubers nuförtiden och det är ute att bli ingenjör?
Åtminstone häromåret var det fler som sökte till Idol än till alla ingenjörsutbildningar ihop. Just sayin'.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
RoTe
Det stora problemet är väl att den svenska skolan inte lär ut något idag. När ungarna kommer upp i universitetet så måste dom först lära sig mellanstadie och högstadiekunskaper.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det stora problemet är väl att den svenska skolan inte lär ut något idag. När ungarna kommer upp i universitetet så måste dom först lära sig mellanstadie och högstadiekunskaper.
De är jättebra på att "forska" och att jämföra saker. De har dock inte så mycket kunskaper om saker de kan jämföra med.
 
RoTe
kashieda kashieda skrev:
De är jättebra på att "forska" och att jämföra saker. De har dock inte så mycket kunskaper om saker de kan jämföra med.
Det är väl dessutom tjejerna som är bra på det. Pojkarna hamnar på efterkälken...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl dessutom tjejerna som är bra på det. Pojkarna hamnar på efterkälken...
Njae. Min son som börjar 3an nu imorrn tittar på filmer på engelska utan text, har väl gjort det senaste året lite drygt. Det gjorde inte jag i den åldern. Han kunde multiplikationstabellen och kunde lista ut de 10 första primtalen i förskoleklass, iofs för att han tyckte det var kul med matte och jag gav honom matteproblem. Han verkar inte ensam att kunna detta.

Men både sonen och dottern säger att i skolan så går det för långsamt och i dotterns klass (högstadiet) har de ett antal elever med "ADHD" som tillåts störa undervisningen så de inte hinner med nåt. En elev förstör för hela klassen. Trist, för både den eleven och resten av klassen...

Så båda säger att de lär sig, men till stor del själva. Inte av läraren. Men de har haft bra lärare. Så felet verkar snarare vara att takten går efter de långsammaste.

Tyvärr är jag orolig att iallafall sonen ska ledsna då det verkar som mycket matte och liknande går ut på att sitta och måla fält med färgpenna och inte räkna.

Men visst. Jag hörde det redan för många år sen. Att de högre utbildningarna måste börja med att "ta ikapp" det som eleverna missat. Kanske är skolan för "fri". Så att det blir en väldig skillnad mellan de som "vill" och de som bara gör minsta möjliga?

Som ingenjör har jag glats åt att Sverige är ett "ingejörsland" med många både gamla och nya svenska företag och uppfinningar. Men kanske är den epoken över då?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.