297 572 läst · 2 173 svar
298k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det där tror jag är något som ligger i folksjälen och inget som man slarvar bort på någon generation, ens om man försöker.J JohanLun skrev:
Nej visst finns det utmaningar, men det har det ju också alltid gjort.
Men absolut, en koalitionsregering med blå och röda sossar skulle sitta fint. Det är jubdet ända som håller virrpannorna på ytterkanterna borta i det här läget.
Men absolut, en koalitionsregering med blå och röda sossar skulle sitta fint. Det är jubdet ända som håller virrpannorna på ytterkanterna borta i det här läget.
Klarar 7% gör vi och det gör nog många. Frågan är hur många som är villiga att leva ett sånt liv? Troligtvis inte många.
Vissa hävdar att nuvarande ränta är normal och absolut det är den i en historisk kontext. Men, i en nulägeskontext är den inte normal.
Ifall folk kommer bli tvingade att gå på knäna under långa perioder, se bostadsmarknaden krascha och deras husvärden till följd av höga räntor, då kommer det till sist bli upplopp.
Vissa hävdar att nuvarande ränta är normal och absolut det är den i en historisk kontext. Men, i en nulägeskontext är den inte normal.
Ifall folk kommer bli tvingade att gå på knäna under långa perioder, se bostadsmarknaden krascha och deras husvärden till följd av höga räntor, då kommer det till sist bli upplopp.
Så enda alternativet till sossepartierna är ett annat sosseparti men med järnrör?kashieda skrev:
Du borde sluta att konsumera medströmsmedia och ta dig ur den intellektuellt torftiga bubbla de vill hålla befolkningen instängd i, det finns bra många fler idéer i världen än de som kommer fram i SvT och DN!
Det fanns det när jag gick ut grundskolan på 90 talet också. Dom som inte hade valt något gymnasieprogram eller inte kom in på något placerades i det så kallade individuella programmet. Där började dom med att ta reda på vad eleverna kunde. En fråga var tex om dom kunde alfabetet.RoTe skrev:
...fast det är enda insikten jag har i hur skolan funkar nu... Jag vet inte hur stor variation det är... Men som sagt, skillnaden mot när jag gick i plugget verkar vara att det är mer upp till individen om det går bra, samtidigt som alla sinkas av de som är sämst. När jag gick i plugget så är min bild att de som låg i framkant fick simma själva om de ville lära sig mer, de som hamnade efter eller var bråkiga fick specialhjälp. Nu ska alla simma själva och de som behöver hjälp får det inte utan pajar för alla andra.RoTe skrev:
Jag var aldrig bra på fotboll, de som tränade på fritiden hade ju ett rejält försprång. Där var det totalt invers när jag var liten. Då fick den tredjedel (6-7 pers) som var bra på fotboll spela hela tiden och alla andra fick knappt röra bollen. Jag tänker att om man skulle göra så på tex matteundervisningen, när de 4-5 bästa räknat klart ett tal eller fattat teorin går man vidare till nästa tal. De som inte hänger med får bli hjälplöst efter.
Näe. Skolan måste fånga alla. De som ligger efter måste få hjälp för att lära sig så mycket de kan, men inte på bekostnad av alla andra. De som är duktiga kan få extrauppgifter och klara sig på egen hand. Lärarna måste se till att alla i mitten får så mycket draghjälp som möjligt. Där kan huvudläraren dra.
Jag hör en del varsel i de branscher jag har insyn i och också kring bostadutveckling/bygg har vi ju hört orosmoment. Konkurserna är ju inte så intressanta i direkta tal så länge man inte talar om hur många människor som blir uppsagda etc. Sedan kan det ju vara så att vi har onormalt MÅNGA bolag just nu och då kanske vi bara återgår till normalläget igen. Vilket kanske inte är så dåligt. Någon smartare än jag kan utveckla kanske.GlennB skrev:
Jag hoppas verkligen att folk får behålla jobben så att räntan inte får sådan avgörande betydelse för hur livet blir.