Vi har också 2 luckor, en i väggen till källartrappen och en i källarytterdörren, det är ingen sluss i egentlig mening men i och med att den ena luckan hinner stänga innan nästa öppnas så blir det inget märkbart drag alla fall. Däremot inga chip, än så länge är det bara vår egen katt som kommer in.

Intressant med dessa luckor.

Min fundering är hur snabbt den stänger efter att katten passerat. Tänkte att en objuden katt kanske kan komma in om den typ jagar katten med "behörighet"

JoMan skrev:
Intressant med dessa luckor.

Min fundering är hur snabbt den stänger efter att katten passerat. Tänkte att en objuden katt kanske kan komma in om den typ jagar katten med "behörighet"
Nu kan jag inte svara för alla RFID luckor som finns. Men den jag har kan man ställa tiden på jämna sekunder mellan 2 och 30 sek. Default är 4 sek. Jag ställde min på 7 sek. Tiden räknas från det att katten lämnat sensorområdet. Sen beror det på hur snabb katten är att nå fram till luckan. Normalt ska det inte ta mer än 0,2 sek att nå fram till luckan. Nu har jag 2 katter så då måste han först kolla så inte den andra katten ligger i bakhåll på insidan, vilket tar några sek extra.:D

Tar dom men sig döda eller halvdöda "kompisar" typ råttor och fåglar så är man ju rökt. Vad jag vet så har jag klarat mig från dessa kompisar.

Testade du luckan på nån typ av låda först innan du sågade ur dörrarna?

Tänkte förstås på så att man vet att de vågar använda den eller fattar :)

Smart teknik för övrigt.

Alpha skrev:
Testade du luckan på nån typ av låda först innan du sågade ur dörrarna?

Tänkte förstås på så att man vet att de vågar använda den eller fattar :)

Smart teknik för övrigt.
Behövde inte såga ur något eftersom jag hade en vanlig lucka tidigare. Förövrigt sitter inte lucka i nån dörr utan i en 18 mm furuskiva (Falurödmålad) som är lika hög som altandörren och som fungera som en lös vägg. Passagen vid dörren blir ju begränsad, men eftersom jag inte är en flodhäst går det bra. Se inlägg #1 :)

Inom tätbebyggt område: varför släpper man ut katten?

För att den ska kunna göra sina behov i områdets sandlådor. :)

Den jag köpte ställer man mellan 1 och 30 sekunders öppettid. Default är 4 även på den. Ingen obehörig katt har ännu passerat, men många har försökt. :)

Jag vevar igång den här tråden igen.

Våra katter har chip i öronen för att de ska kunna identifieras. Är det detta chip som funkar för RFID-styrda luckor?

Verkar som att luckan ovan ska kunna användas med alla FDX-B-chip. Vad det är för chip som sitter i nackskinnet på katterna här i Sverige vet jag faktiskt inte men det står annars i de papper man får med registreringsnummer efter märkning.

Såg nu att man kan skriva in registreringsnumret på 15 tecken i länken för produkten för att se om det är ett FDX-B-chip.

Q
Hej

Finns luckan att få tag i Sverige nu? Har ju gått ett tag sen tråden skapades

quattro1 skrev:
Finns luckan att få tag i Sverige nu?
Jag har sett den på Bromma Zoomarknad, så den finns numera i minst en svensk butik. Finns även andra varianter av samma princip, men jag har inte testat dem. Antar att den finns i de flesta välsorterade djurbehörsbutiker numera.

Kan tillägga att vi nu haft vår lucka installerad i ett drygt år, bortsett från en tid i vintras katten var sjuk och inte fick gå ut. Funkar utmärkt. Vi har nu två katter som använder den ihärdigt dagligen, och ingen grannkatt har ännu obehörligen lyckats passera den en enda gång.

Vilken tur att jag hittade den är tråden!

Jag har letat efter en lucka som har logg så man kan se när kattrackarna kommer in o ut (en av dem är en strövarkatt som väldigt gärna försvinner en vecka i stöten då och då...). Vore skönt att kunna läsa av o se när de varit inne, om man inte märkt av dem.

Såg att du skrev att märket du har hade släppt en nyare modell med logg. Har du någon länk till återförsäljaren i England, eller har du namnet på märket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.