K korthoga skrev:
Jag tror att de som gnäller mest här inne bor i hus av gult mexitegel, brun källargrund och fastsatta fönsterluckor som inte gör någon nytta. De är bara avundsjuka för att deras hus ser för jävliga ut dag som natt och väljer då att inte visa fanskapet under natten....
Jag kan ju ha fel men jag har svårt att tro att nejsägarna bor i hus nyare än fem år.
Då har du fel. Jag (trådskaparen) har nyss lagt ny puts på huset som blev kanonfint och ser (i mina ögon) väldigt bra ut. Men jag väljer minimalbelysning vid dörren för jag vill inte fördärva natten, som vissa grannar gör med sina fula belysta träd och fasader.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Fantastisk film. Har då hellre kosmos som nattbelysning än pasta farfalle.
Stjärnklar himmel med Vintergatan synlig över ett mörkt silhuettlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ichigo och 8 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
För att förhindra god arbetsbelysning för tjuvar är det lätt att komplettera med rörelsevakt.
Hm, du låter den släcka belysningen när någon kommer i närheten?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Rörelsevakter tänder belysning när någon rör sig i närheten,
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag bodde ju i ett och ett halvt år till största delen på en plats där man inte såg något återsken på himlen. Om jag gick över backen såg jag återskenet från Karleby på himlen och om jag gick 100 meter längs stranden eller ut på isen såg jag grannens vardagsrumsfönster om han var hemma och om han hade tänt.
Om jag körde tre kilometer kom jag till en by med ett halvdussin hushåll och flera väglampor.

Personligen så trivdes jag inte riktigt....... det är trevligt att se ljuset från ett eller flera grannhus på avstånd bara som en påminnelse om att där finns människor och man inte är ensam....... men jag saknade verkligen inte väglampor och fasadlampor och andra döda lampor som inte lyser för någon människa. De ger ingen trevnad för de lyser för ingen.
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 6 till
  • Laddar…
Har man nattlig utebelysning så trivs inte fladdermössen. Trivs inte fladdermössen så missar du ett effektivt motmedel mot mygg och nattflygande insekter. En fladdermus äter upp till 3000 mygg på en natt. Om du har utebelysning men vill slippa myggen så koppla belysningen via en timer som släcker den vid 22-tiden och håller den släckt hela natten. Bygg fladdermusholkar och sätt upp. Samma sak med fåglar på tomten. Sätt upp fågelholkar. Insektsätande fåglar gör också skillnad. Sprid tipset till dina grannar så blir effekten ännu bättre.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 7 till
  • Laddar…
Jag har många gånger undrar varför folk flyttar ut på landet när de är så mörkrädd att de till och med måste lysa upp huset? Blir aldrig snyggt
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Småaktigt? Då har du aldrig tvingats uppleva hur jobbigt det är att alltid bli bländad. Vi tvingas leva med persiennerna nere hela vinterhalvåret.
Steg 1 är väl ändå att säga till ljusterroristerna.
Steg 2: om det är lägenhet, begär nedsättning av hyran/avgiften.
 
Excel
K korthoga skrev:
Jag tror att de som gnäller mest här inne bor i hus av gult mexitegel, brun källargrund och fastsatta fönsterluckor som inte gör någon nytta. De är bara avundsjuka för att deras hus ser för jävliga ut dag som natt och väljer då att inte visa fanskapet under natten....
Jag kan ju ha fel men jag har svårt att tro att nejsägarna bor i hus nyare än fem år.
Vissa pastar upp äldre hus också.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då har du fel. Jag (trådskaparen) har nyss lagt ny puts på huset som blev kanonfint och ser (i mina ögon) väldigt bra ut. Men jag väljer minimalbelysning vid dörren för jag vill inte fördärva natten, som vissa grannar gör med sina fula belysta träd och fasader.
Vårt hus är bygt 2013-14 och dokumenterat på byggahus och jag är emot onödiga ljus och energislöseri. Det finns ändå vägbelysning där jag bor så så mörkt som jag vill ha det blir det aldrig. Jag är uppväxt ganska långt ut på landet och där fanns det inga ljus alls om natten efter vägbelysningen slog av. I dagsläget förstås så sabbar växthus med nattbelysning det. Men förr var det fin stjärnahimmel man kunde se där...
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Skönt att bo utan grannar nära inpå när man läser här hur störiga folk är :cool:
 
  • Gilla
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
harry73
Vi har punktbelysning på två träd i trädgården.
De tänder vi på kvällen när det är mörkt och vi sitter i vardagsrummet. Trevligt att se något när man tittar ut. Vi har också lampor bredvid dörrarna. Dom gillar jag inte alls, för då samlar alla insekter rund dörren och när man öppnar den får man massor med insekter in i huset.

Men det är bra att det finns några lampor tända när man kommer hem i mörkret, annars hittar man inte nyckelhålet.
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
Några vill ha mörkt och säger att insekterna inte klarar sig annars, medan andra vill ha mörkt och säger att fladdermössen inte äter upp insekterna annars. Känslan av att naturen bara är en ursäkt för personliga preferenser är överhängande.

Jag gillar mörker, men som man kan se på den ljusbild av koreanska halvön som jag postade för några sidor sedan kan man se att utbrett mörker är nära förknippat med svår fattigdom. Jag är på den grunden mer än villig att ta lite oönskat ljus här och där.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.