vart tog den slutgiltiga listan vägen??? Varför är det ingen som har fått med Milwaukee... den finns på acetool för $649 men vet inte vad den kostar i Sverige...

Varför var den med från början som en high end...??? Kan den jämföras med kapexen?
 
Ok - dax för lite defilibrator och hjärtlungräddning!

Har läst inläggen efter min sista lista och kan tyvärr konstatera att ingen har tillfört något :( Detta är ju iofs inte helt sant då en massa saker diskuterats: Prisvärdhet, hur vanlig en såg är, att en såg finns att köpa på NN för XXkr, vikten av en bra klinga, mobilitet osv

Men - för att gå iland med min originalförutsatts behövs konkreta jämförelser X är bättre än Y (och igen - skit i pris!)

De två saker som diskuterats som jag funnit att ha kastat in rejält med grus i listan är hur hantera mobilitet och kapdimensioner.

Postar därför min senaste lista och väntar på konkreta förflyttningförslag. Abslutar dessutom med mina dryga önskemål i fetstil.;)

Ber för övrigt om ursäkt om någon kommit med ett konkret förslag jag missat - isf posta igen!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Rankade

* Professional


  1. Festool--------Kapex----------13700 kr-------(#1)

  1. Elu------------- PS 274----------2500 kr-----------(#53)
  2. Makita--------LS1013L--------7600 kr-----------(#13)
  3. Dewalt--------718 xps----------8495 kr----------(#40,23)
  4. Bosch ---------GCM 10SD-----6400 kr-----------(#40,4)
  5. Bosch----------GCM 10S-------5000 kr---------- (#48)
  6. Elu -------------PS 174----------2500 kr-----------(#4)

  • Bosch----------GCM 8S-------- 3700 kr-----------(#4)
  • Makita--------LS1014FL------7000-8000 kr---(#2)
  • Dewalt --------777/707----------3900 kr----------(#27)
  • Hitachi -------C12LSH---------10800 kr---------(#2)
  • Metabo--------KGS303+--------5500 kr----------(#10)
  • DeWalt--------717----------------7500 kr----------()
  • Makita--------LS1214L-------- 9800 kr----------(#1)
* Seriös Hobby - Semi Professional


  • Bosch----------PCM 8S.a--------3200 kr---------()
  • RAGE-----------3 255-------------4740 kr----------(#42)
* Hobby


  1. Besttools-----SMS 255DWL---1300 kr----------()
  2. Ferm----------FKZ 210 S--------795 kr------------(#1)

  • Kellen --------------------------------------------------(#1)
  • Classe--------30-9291------------1300 kr---------(#1)
  • Serva---------------------------------------------------(#1)
  • ETC-----------------------------------------------------(#1)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Orankade/Oprisade


  • Milwaukee---6955-20-----------------------------(#4)
  • pela-------------------------------------1195 kr----(#41)
  • Makita--------LS1013L----------------------------(#2)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Förslag under beaktande:
+
+ 1. Dewalt 777 (å Elu då...) till semi pro igen?
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Stående önskemål:
+
+ 1. En prisuppgift per inlägg!
+
+ 2. Konkreta förlag på förflyttningar!
+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Syftet med listan (som det vuxit fram) är att givet att du har funderat och står i en valsituation så kan du titta i listan "vilken som är bäst". Givetvis är en lista av denna typ ett hopplös uppgift.

MEN - Om allas åsikter bara baseras sig på riktiga fakta dvs saker de upplevt och jämfört så blir det kanske bra.

ALLTSÅ -

1.Föreslå inte att en såg skall in bara för att den finns!!!


2. Religion undanbedes vänligen men bestämt! Dvs använder du bara en Makita men ogillar Bosch (trots att du aldrig provat) så är den åsikten ganska lite värd!!! (Detta gäller givetvis inte Kapex...;))
 
Med hänvisning till #2 undrar jag vad 10-15år (?) gamla Elu maskiner gör på listan?
 
Ja, det bör väl vara sågar som säljs nya idag som ska in på listan, anser jag.
 
Tror att problemet med gamla maskiner på listan inskränker sig till Elu. Om någon tycker att ELU PS 274 el. dylikt är bättre än tex Ferm så är mina kriterier för listan uppfyllda:)

Tycker man sedan att detta är ett stort problem att det finns en utgången modell på listan så kan jag PM:a vederbörande en ny lista med just denna bortplockad;)
 
Ok, så om jag tycker att en äckel-Ferm är bättre på x punkter så lägger du den på toppen bredvid Elun. Eftersom priset inte ska spela någon roll här så betyder din lista just nu att den samlade kompetensen här väljer en gammal rutten Elu före alla andra sågar utom Kapexen. Även om just det valet görs i inlägg 53 så tror jag knappast det är representativ för hur de flesta av oss skulle välja.

Jag förstår inte längre poängen med listan så jag tassar vidare till någon annan tråd istället. :rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Ok, så om jag tycker att en äckel-Ferm är bättre på x punkter så lägger du den på toppen bredvid Elun. Eftersom priset inte ska spela någon roll här så betyder din lista just nu att den samlade kompetensen här väljer en gammal rutten Elu före alla andra sågar utom Kapexen. Även om just det valet görs i inlägg 53 så tror jag knappast det är representativ för hur de flesta av oss skulle välja.

Jag förstår inte längre poängen med listan så jag tassar vidare till någon annan tråd istället. :rolleyes:
Kom med ett förslag vad som är bättre än Elu'n så åker den ner. Jag förutsätter då att du har kört Elu'n tillräckligt mycket för att kalla den rutten.

Vad det gäller äckel-Ferm möjliga topp-placering - eller snarare att du invänder mot att jag skulle lyssna på dig så är det ett generellt problem med ett öppet forum. Om du vältaligt påstår att Makita XP45 är bättre än DeWalt DW 2354 så får jag väl förutsätta att du vet vad du pratar om - förhoppingsvis så kommer forumets övriga medlemmar att berätta om det är fel.

Min idé bakom listan var att konstruera en lista baserad på parvisa jämförelser mellan maskiner där den som gör jämförelsen faktiskt har erfarenhet av båda maskinerna- Tyvärr så duggar det inte så tätt av den varan - om du vet (dvs har 'hands on experience') av två maskiner så låt mig veta! Att du dömer ut Elu'n för att den är gammal må vara en sak men i det fall att du står i begrepp att köpa en maskin - ny eller begagnad - så är den kunskapen faktist värdefull. Antag att du har en Elu men funderar på att "köpa upp dig" på en PowerTools el. dyl - är det värt det?
 
Någon som har personlig erfarenhet av Hitachi C12LSH? Ser ju grym ut på pappret!
 
Sitter och letar efter nån rea på bosch gcm 8s någonstans.

Någon som har sett nåt? :cool:

Har haft hemma två gröna bosch pcm 8s. och lämnat igen båda, första va laser omöjlig att ställa in p, direkt ut kartongen så näe bytte den. fick en ny men den han ja inte packa upp innan jag hade lusläst alla trådar här inne om att man "bosch ska va blå" :D
Sen lurade jag på en best tools men nja är nog lika bra att köpa något som håller ett tag, det lär bli fler hus. :wow:

Så nu har jag bestämt mig för en bosch gcm 8s
Tycker dock att 4000 är för dyrt, när man ser dom rear ut dom för 2500-3000 emellanåt.
 
B
satsa på en GCM8s med GTA3700, det går få för 5500 inkl frakt. kolla tex Duabhuset. det är grymt smdigt med stativet.. stabilt och går dra ut långt.
 
Mikael_L
Boan skrev:
satsa på en GCM8s med GTA3700, det går få för 5500 inkl frakt. kolla tex Duabhuset. det är grymt smdigt med stativet.. stabilt och går dra ut långt.
Den kombinationen är nog helt suverän. Det enda man kan ha emot det är att stativet faktiskt är ganska tungt (men stabiiilt). Så flyttar man omkring grejerna hela tiden (ambulerande hantverkare) så är man nog glad över ett lättare. Annrs är det en jättefin kombination. Jag skulle 100% säkert köpa just denna kombo om jag köpte en ny såg just idag. (okej då, 99% säkert ;))
 
Static må vara bra när ja använder det men hur stort blir det ihopfällt, har begränsat med yta i mitt garage/hemgym/snickeri hehe mycket grejjer som trängs på 40kvm, och snart kommer Mc hem med så då måste den stå någonstans. :S

Krångligt att veckla ihop stativet?
Är ju lika bra att slå till direkt på gta3700, istället för att köpa en billigt stativ i sommar när man tycker att man saknar ett.

Men det beror ju på hur fort och hur stor det blir ihopfällt.
ingen som har en bild kanske? :rolleyes:
 
Bossekaka skrev:
Static må vara bra när ja använder det men hur stort blir det ihopfällt, har begränsat med yta i mitt garage/hemgym/snickeri hehe mycket grejjer som trängs på 40kvm, och snart kommer Mc hem med så då måste den stå någonstans. :S

Krångligt att veckla ihop stativet?
Är ju lika bra att slå till direkt på gta3700, istället för att köpa en billigt stativ i sommar när man tycker att man saknar ett.

Men det beror ju på hur fort och hur stor det blir ihopfällt.
ingen som har en bild kanske? :rolleyes:
Ihopfällt är bordet 156x30x23cm.
Det är bara att ta loss sågen, vända det upp och ner, och fälla in benen.
 
FredrikR skrev:
Ihopfällt är bordet 156x30x23cm.
Det är bara att ta loss sågen, vända det upp och ner, och fälla in benen.

Kanon tackar tackar.. Ska se över vart jag ska göra av det. :)
 
LAINE skrev:
Någon som har personlig erfarenhet av Hitachi C12LSH? Ser ju grym ut på pappret!
Lyfter en gammal tråd men även jag undrar om någon har personliga erfarenheter av Hitachi C12LSH så här 4 år senare :D
Någon borde ju ha köpt en ?

Jag skulle ju vilja haft motsvarande slidefunktion på en 8"-såg men det lär väl aldrig hända på samma sätt som Bosch robotarm inte lär komma ner i 8"-segmentet.

Ja, som ni förstår är det utrymmet bakom sågen som är problemet. I dagens läge är man begränsad till ett fåtal snordyra sågar om man vill kunna ha sågen mot en vägg.

- Festool Kapex
-Hitachi C12LSH
-Bosch GCM12SD

Eller missar jag något nytt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.