Ingen som har provat Ryobis kap/gersågar?Kände och klämde på en förra sommaren.Jämförde med en grön bosch och best tools som stod bredvid.Ryobin kändes bäst ihopskruvat iallafall.Men frågan är hur den funkar "live" / Mats
 
med risk för att bli utskrattad av alla som har festool och bosch så måste jag ändå säga att den sågen som jag använder som kommer från biltema ( modellen som ligger i mitten i prisnivån) är kanonbra! har använt den otroligt mycket och den är klockren. i övrigt så håller jag mig till bosch och hitachi dock.
 
alfamats skrev:
Ingen som har provat Ryobis kap/gersågar?Kände och klämde på en förra sommaren.Jämförde med en grön bosch och best tools som stod bredvid.Ryobin kändes bäst ihopskruvat iallafall.Men frågan är hur den funkar "live" / Mats
Jag funderade på den när jag skulle välja kap/gersåg, valde mellan ryobin och bosch pcm/gcm 8s.
Tyvärr har jag inte mer erfarenhet än dig, dvs har känt och klämt lite på den.
Jag har inte riktigt hunnit få något riktigt förtroende för ryobi (kanske för att det är ett så pass nytt märke för mig) så det slutade med att jag tog en gcm8s och efter att ha justerat vinklarna en aning så är jag helt frälst, får väl se om jag är lika frälst efter semestern då den har fått bekänna mer färg.

Vet inte riktigt var du bor Mats men här i malmö finns ryobin på bauhaus, kanske du kan åka till ditt varuhus och be någon av säljarna om en riktig demonstration?
Det hade i alla fall jag gjort.
 
Såg den på flinks idag, enligt deras reklamblad ska det vara "en av dom bästa".
Nått med deras klingor som var unikt har jag för mig.

Såg helt okej ut, lite udda färger som drog ner hel helhetsintrycket men annars såg det ut att vara en reko såg.
 
pero skrev:
Har precis köpt en KGS254 som ersättare till den nuvarande, efter altanbygge i princip havererade "Power Super" (sprucken plast där man ställer bordsvinkeln, slumpvis vinkel på både bordsvinkel och klinglutning, havererad dammutsugsstos,...)

Har inte kört något ännu, men verkar i klass med blåa bosch efter att ha ryckt i båda - robust konstruktion, stabil i vinkelinställning osv. Den har en fiffig detalj i att man kan flytta materialtvingen så att den antingen pressar plankan mot bordet eller mot anhållet när man kapar tunnare grejor.
Såg dessutom att det finns klingor för att såga metall och trä - likt den där sågen de har på Beijer.

Om jag kommer ihåg så postar jag ett första intryck efter första snitten. Än så länge känner jag mig nöjd - 3kSEK känns som ett fynd.
Har testat lite nu och får säga att jag är mycket nöjd. Rakknivsvassa snitt, låter som en dröm... Allt sitter som det skall - anslaget är korrekt justerat, lampan får väl ses som mer en kul grej, men lasern är exakt injusterad precis i linje med ena kanten på klingan. Stabil, allt löper lätt. Känns som att den här har förutsättningar för att gå i arv om sisådär 30 år...

Kort sagt är jag supernöjd, känns som klart prisvärt med 3000:- för en maskin med 10' klinga att jämföra med t ex GCM8S eller DW 777 som kostar "mer för mindre".

Är man inte religiöst övertygat om att ett märke i alla lägen är bättre än ett annat så kan jag rekommendera att ta en allvarlig titt på Metabos erbjudande just nu.

Skall bygga en bro snart då den skall få visa framfötterna.
 
En bifråga. Har en ny gsm 8s och är nöjd med den. Idag så lånade min kund sågen en sväng för att kapa till en grej.. Visar sig vara Vindpapp(hade gjort en rulle)

Hela tänderna är svarta och luddiga och jag antar att det är skit i påsen med, var ju rätt varmt idag så det smetade ut sig lite. Vad göra?

Jag provsågade med klingan och jag upplever att den går lika bra, men det flisar ur snitten, alltså dom blir inte alls så snygga som dom blev innan (inbillar jag mig iaf) Stora grejen är väl att det känns så fel att kapa något sånt med en HELT ny såg. Är sjukt irriterad Överreagerar jag?
 
Det tycker jag inte, ta upp det med kunden.
I värsta fall får du väl debitera en ny klinga, alt. omslipning, alt. baka in en ny klinga i fakturan.
 
Du underreagerar som söker svar på detta i en forumtråd, skäll ut kräket på plats.

Man slutar aldrig att förvånas, debitera en ny klinga samt för rengöring av utsugskanalerna och påsen.
 
Asfaltpapp innehåller sand som i sin tur förstör klingan som är avsedd för trä. Håller med föregående talare att du ska kräva en ny originalklinga!
 
Manberg skrev:
En bifråga. Har en ny gsm 8s och är nöjd med den. Idag så lånade min kund sågen en sväng för att kapa till en grej.. Visar sig vara Vindpapp(hade gjort en rulle)

Hela tänderna är svarta och luddiga och jag antar att det är skit i påsen med, var ju rätt varmt idag så det smetade ut sig lite. Vad göra?

Jag provsågade med klingan och jag upplever att den går lika bra, men det flisar ur snitten, alltså dom blir inte alls så snygga som dom blev innan (inbillar jag mig iaf) Stora grejen är väl att det känns så fel att kapa något sånt med en HELT ny såg. Är sjukt irriterad Överreagerar jag?
Jag hade också blivit sjukt irriterad.........................och minst sagt skitförbannad...............jag hade debiterat för en ny klinga och förklara för kunden att det var sista gången han lånade maskiner av mig.
 
TheStills skrev:
Dog denna tråd?
Jag vill fortfarande ta ner DW707 till semipro.
Den kapar INTE en helt vanlig 95mm regel på höjden när man har den längst in på bordet. Det tycker jag en pro såg ska klara av.
DW707 är den absolut vanligaste sågen på byggen. Skulle nästan våga sticka ut hakan och säga att den är lika vanlig som övriga märken tillsammans. Att den inte kapar en 95 regel på höjden längst in gör väl knappast en en såg till mindre lämpad för proffessionellt bruk. Det är ju som att säga att skruvdragare som intre drar 10 mm Franska träskruv är för hobbybruk eller borrhammare som inte tar 26mm borr också är "semipro".
 
Binesh skrev:
Asfaltpapp innehåller sand som i sin tur förstör klingan som är avsedd för trä. Håller med föregående talare att du ska kräva en ny originalklinga!
Men detta var vindpapp, alltså inte underlagspapp. Visserligen är det ju ändå papper av nåt slag som är asfaltbehandlat.. Ja bra var det inte i alla fall. Får en ny klinga, men känns som sågen är besudlad haha..
 
Rörande det med 95 reglar så klarar inte min gamla PS174 det heller eftersom det är föregångaren till DW707. Tåligare såg får man dock leta efter och det är väl i alla fall stryktålighet, tillgång till reservdelar, användbarhet osv som styr om en maskin skall rekommenderas för professionella eller för hemmaanvändare? Sågdjupet har kort sagt inget med detta att göra utan det är ett hemmasnickrat påhitt från TheStills. Dessutom är de flesta proffsmaskiner noga specade rörande just kapacitet.

Rörande det med klingan så rengörs den och sågen med lacknafta efter sågad vindpapp.Kör nåra snitt i grövre fur innan du sågar lister, man vill inte ha eventuell gegga på listverk.

/Kent
 
P
Men just detta men 95 reglar.. Om jag skulle vara pro-snickare och bygga inomhusväggar så skulle jag definitivt haft en såg som klarar 95mm reglar på höjden. Oavsätt om det är jobbigt att flytta den eller inte. Tror också nog att det är rätt inviduellt man har för verktyg, snickare vs snickare och målare vs målare.
Sen detta med "just now" tillgången av reservdelar tycker jag inte är nått med pro nivå att göra. ClasISjön har nog mycket reservelar till sina sågar men hur länge? Att det finns tillgång till reservdelar under lång tid är däremot en pro sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.