Mikael_L
TheStills skrev:
Men just detta men 95 reglar.. Om jag skulle vara pro-snickare och bygga inomhusväggar så skulle jag definitivt haft en såg som klarar 95mm reglar på höjden.
Jag lägger mina reglar ner, när jag ska kapa.
Kan inte komma på ett enda skäl till att ställa en 45x95 på höjden i kap/ger'en ... :confused: :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Jag lägger mina reglar ner, när jag ska kapa.
Kan inte komma på ett enda skäl till att ställa en 45x95 på höjden i kap/ger'en ... :confused: :rolleyes:
oh fan..det måste jag som en glad amatör testa nästa gång jag kapar en regel. :p

Tack för tipset:D
 
Mikael_L skrev:
Jag lägger mina reglar ner, när jag ska kapa.
Kan inte komma på ett enda skäl till att ställa en 45x95 på höjden i kap/ger'en ... :confused: :rolleyes:
Eller använda 45x70. 45x95 är overkill för innerväggar ändå.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
oh fan..det måste jag som en glad amatör testa nästa gång jag kapar en regel. :p

Tack för tipset:D
Men du, skvallra inte ...!
Det är egentligen bara gudfädrer som kan sånt. :D
 
Det gör nog alla Mikael_L.
Alla utom The Stills möjligen..:cool:
 
P
95mm i bärande delar... Sen är det ju så att med en gersåg kan man gera. Men ni kanske inte har upptäckt att man vrida sågen :)
och åt har man regeln stående så finns det fina fasta lägen vilket det inte finns när man lägger regeln ner.
 
Well, dom gånger jag behöver kapa/gera 95 stolpar handlar det om tryckt virke. Jag har aldrigt byggt ett nytt lösvirkeshus och därmed haft riktigt behov av en 3-fas byggsåg.
När jag kör mina 95 stolpar så vänder jag bara på stolpen o avslutar från andra sidan. Helt OK för en hemmafixare men kanske inte om du står vid "kaplinan" på, husfabriken...
 
Idag så inhandlade jag Dewalts 717 XPS för 6835:- på k-rauta i Bromma, lyckades förhandla ner sågen 10%, köpte även Dewalts stativ DE7023 för 1999.
Tycker sågen är grymt bra! Tight ihopskruvad, ger grymt bra snitt och förtjänar en hög plasering på rankingen enl mig. Black and yellow for life :)
 
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW718/

Hm....jag råkade shoppa loss på en sådan igår med bordsstativ...

Som alltid så blir det spontanshopping och jag kunde bara inte motstå maskinen inne på Bauhaus i Västerås igår.

Tyvärr var inte möjligt att få hem en direkt, beställningsvara med 5 dagars lev-tid. Men efter lite blinkande med ögonen så fick jag köpa hem utställningsexemplaret...så slapp jag monteringen. Jippie.

Tydligen har ju inte Bauhaus De Walt men i egenskap av partner till "Byggslaget" eller vad det heter på någon kanal så har de De Walt som beställningsvaror.

Så där försvann 10.000 spänn...:):):)

En mycket mycket fin maskin. I jämförelse med den gröna bosch Pcm 8 s som jag har sen tidigare är de inte på samma planet. I sin tur var den ett rejält uppköp från en Best-tools som i sin tur var ett rejält uppköp från en plastig Black and Decker....

Nu har jag dyrt ( !!! ) och heligt lovat mig själv att enbart köpa top of the line....och ännu står Kapexen på önskelistan...:)

Hur förklarar jag det för frugan som fick den där onda blicken på mig igår när jag stolt skulle demonstrera nya investeringen.

Hon var inte imponerad och påstod hon hört samma lovsång flera ggr, först B/D, sen best-tools, sen gröna boschen och nu gula De Walten...

Men än så länge duger den nya!
 
En kap/gersåg har alltid lågt WAF om man inte uppgraderar sig från fogsvans.
 
Waf?
 
WAF=Wife Acceptance Factor
 
Nimajneb skrev:
En kap/gersåg har alltid lågt WAF om man inte uppgraderar sig från fogsvans.
Som jag brukar påminna min chef på jobbet om..
'säg förlåt, det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse' - så nu kör vi ;)
 
Metabo håller på att lansera nya kap- och gersågar, någon som känt på dessa?

mvh
Steffe
 
  • 0fd1434fc0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De sågar jag har erfarenhet av är Bosch GCM 10SD, DeWalt 707/713/718XPS och Festool Kapex. Inte vidare mycket av Boschen dock.
DW 718XPS och Festool Kapex lirar lätt i samma liga, dvs "high end". Båda ger strålande resultat.
DW707 är ingen precisionsåg men lättransporterad, totalt odödlig och utför alltid jobbet. Passar bra under "proffs".
DW713 lägger jag under "seriös hobby". Duger till lister, 3" reglar och lite sånt. Den blir lite rapplig om man är ovarsam. Med klinga i bra skick så ger den fina snitt.
Boschen skulle jag placera under "seriös hobby". Men som sagt, min erfarenhet av den sågen är begränsad. Fast det är en trevlig såg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.