T tompaah7503 skrev:
Jag menar inte bokstavligen att det går reaktorvatten i hushållens radiatorer. Mer att människor har en rädsla för så direkt koppling till kärnkraftverket. Självklart skulle där vara värmeväxlare emellan reaktor och radiator. Minst 3 om inte fler.
Vet inte om jag har drömt det, men har för mig att jag såg något på Discovery ang vägar och trottoarer i någon stad som uppvärmda med spillvärme från ett kärnkraftverk. Lyckades dock inte hitta något på Google.
Jag vet att Bollnäs kraftverk använder/använde spillvärme för att värma hus och eljusspår för en beredskapsby som låg utanför, i alla fall enligt han som ägde det då.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
Gimp Gimp skrev:
Jag vet att Bollnäs kraftverk använder/använde spillvärme för att värma hus
Det finns väl inget kärnkraftverk i Bollnäs? :thinking:
Ågestaverket i Stockholm däremot var primärt ett fjärrvärmeverk.

C cpalm skrev:
Nä, men ett värmeverk, nästan samma sak va... :)
Info kommer från en en kille jag köpte en bil av som hade köpt ut beredskapsbyn i fråga, så om det är sant eller inte är lite svårt att svara på. Det var dessutom på 90-talet.
Han hade i alla fall både tennisbana och elljusspår som enligt uppgift var uppvärmda året runt, men han kunde lika gärna ha varit vaktmästare med hjärnfel så.....

C cpalm skrev:
ja, men det var också försöksverksamhet, även om man körde komersiellt.

jag har också för mej att det finns en lag/regel som specifikt förbjuder att man använder spillvärmen från kärnkraft till nåt, jag har dock aldrig försökt leta rätt på en bra källa till det, jag anser dock att det är rätt dumt att som idag bara kasta bort all den energin, även om miljöpåverkan av det varma vattnet förstås är väldigt lokal och ganska harmlös, även om det finns människor som tror att östersjön blir flera grader varmare av det typ..

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vilket iofs är väldigt lite, specieltl som att 13,2% av detta är kärnkraft som man beslutat lägga ner.
Det är en säregen slutsats. Om Tyskland nu har nästan häften av sin el-produktion fossilfri och du tycker det är oerhört liten? Nu får du sansa dig. Bara för att vissa småländer som Sverige, Norge, Schweiz mm har den oerhörda turen att ha rikligt med vattenkraft och att du haft en dålig tysk bil en gång ger dig nog inte rätt att dra dessa sneda slutsatser.

Man kan inte säga att vi i Sverige/Norge kan slösa med el för den produceras nästan fossilfritt. Varje kWh som vi slösar bort kan inte exporteras till Tyskland eller Polen för att ersätta brunkol där. Systemgränserna är inte längre samma som landsgränserna. Visserligen pratar man om svensk elmix (som anses vara mest fossilfritt), tysk elmix och även EU-elmix men hela elmarknaden i Europa är hopkopplad. Kolla https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ då ser du flöden i norra Europa.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en säregen slutsats. Om Tyskland nu har nästan häften av sin el-produktion fossilfri och du tycker det är oerhört liten?
Okej, 50% fossilbaserad elkraft är väldigt mycket, är det bättre ?

Nu får du sansa dig. Bara för att vissa småländer som Sverige, Norge, Schweiz mm har den oerhörda turen att ha rikligt med vattenkraft
Fast nu kommer ju ungefär hälften av kraften i sverige från vattenkraft, resten kommer från fossilfri KÄRNKRAFT, vilket tyskland har precis lika bra möjligheter till, om inte bättre.

Sen är det väl inget argument och att du haft en dålig tysk bil en gång ger dig nog inte rätt att dra dessa sneda slutsatser.
Läste du över huvud taget vad jag skrev ? Min poäng vad att man är fri att välja bil från andra tillverkare.

Att ignorera argumentet och rikta in sej på oviktiga sidodetaljer brukar man göra när man har slut på argument själv.

harry73
GlennB GlennB skrev:
Okej, 50% fossilbaserad elkraft är väldigt mycket, är det bättre ?
Jag tycker att Tyskland gör det bra med de flrutsättningar de har. Jag är inte övertygad att Sverige gör deg bra med de förutsättningar vi har.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lutte skrev:
En impopulär lösning på ett verkligt problem.
Är också för befolkningskontroll, ha en naturlig nedtrappning av jordens befolkning genom att kontrollera antal födslar.
Graviditet utan tillstånd bestraffas genom penningböter första gången och hårdare därefter.

När optimal befolkningsmängd är uppnåd i varje enskilt land beviljar man födslar efter antalet dödsfall antingen årsvis eller kvartalsvis.

Jorden kan inte föda hur många munnar som helst. Så det måste till
Instämmer till fullo. Om vi bortser från det som ger största inverkan på vårt klimat, nämligen solens aktivitet, vilken vi knappast kan påverka, så har människoantalet på vår planet näst störst betydelse för klimatet. Detta är grundproblemet! 1950 uppgick jordens befolkning till 2,5 miljarder, 2010 till 7,5 miljarder. En ökning med 3 ggr på bara 60 år! Helt ogörligt! En del av detta beror på att vi blir allt äldre. Om vi inte skall införa någon modern variant av ättestupa (för svenskt vidkommande: överdos av narkosmedel på 65-årsdagen), så får vi börja i andra änden; global födelsekontroll. Jordens befolkning måste ned till en betydligt lägre nivå. En del hävdar att vi behöver arbetskraften. Bullshit! Alla arbetsprocesser på alla områden (utom möjligen inom skola, vård och omsorg) blir mer och mer automatiserade vilket kräver mindre och mindre mänsklig arbetskraft.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
arbetskraften
Om vi skulle behöva arbetskraft så ligger den i gummibåtar på medelhavet och väntar på att vi tar till vara den. Men vi är för dumma för det.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bästa sättet att få ned födelsetalet i ett land brukar vara att införa folkpension och offentlig sjukvård så att folk kan lita på att de klarar sig på gamla dagar utan att behöva föda 14 ungar i hopp om att någon skall förtjäna så mycket att det räcker till att försörja föräldrarna med på gamla dagar.
I stort sett alla länder som har gått den vägen har fått dramatiskt minskande födelsetal. Skulle det inte vara för invandringen från länder med höga födelsetal så skulle både Sveriges och Finlands befolkning minska långsamt. En långsam minskning torde vara den sundaste balansen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
En kastrull?
Med lock då, förstås?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om vi skulle behöva arbetskraft så ligger den i gummibåtar på medelhavet och väntar på att vi tar till vara den. Men vi är för dumma för det.
Nja, jag vet inte det. De flesta yrken i Sverige kräver numera att man behärskar svenska och har en gymnasieutbildning. Jag betvivlar att "gummibåtsgupparna" uppfyller dessa kriterier.

K Karldanaxel skrev:
Nja, jag vet inte det. De flesta yrken i Sverige kräver numera att man behärskar svenska och har en gymnasieutbildning. Jag betvivlar att "gummibåtsgupparna" uppfyller dessa kriterier.
När jag invaderade Sverige var det ingen jävel som frågade om jag kunde svenska vilket jag inte heller kunde. Jag fick ett jobb efter mina talanger och har sedan dess betalat rätt många miljoner i skatt.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
K Karldanaxel skrev:
Jag betvivlar att "gummibåtsgupparna" uppfyller dessa kriterier.
Visst finns det outbildade analfabeter bland alla flyktingar, men det finns även många med hög utbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.