fast jag tror att Martin Lundmark menar (men jag kan ha missförstått) att i brist på normer för hur mycket en pryl får störa på frekvensområdet upp till 100 kHz, så vet vi inte säkert om ex. en elbilsladdare skickar ut 1 baban eller 1000 bananer, för att ta liknelsen.

Och om det i vissa (relativt normala) mijöer faktiskt verkar som switchbruset kan ligga på en så hög nivå att jordfelsbrytare slutar skydda. Så är det inte orimligt att tro att det skulle kunna hända även med högeffekt apparater i en bostadsmiljö. Det låter rimligt att detta är ett område som iallafall behöver utredas. Och antingen utfärda restriktioner på hur mycket brus som får skapas i en apparat. eller ställa högre krav på jordfelsbrytare.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken att det behövs en standard men att innan man vet om det finns några saker som stör så pass mycket så finns det ingen anledning att gå ut på denna typ av forum och skriva om ev upptäckter.
En gång till. Börja med att undersöka om det är ett ev problem innan man börjar försöka lösa problemet.

B
H hempularen skrev:
Jag känner att jag bara har väldigt översiktlig kunskap på området. Men det verkar som Martin Lundmark har hittat ett "gap" i specifikationerna. Det finns regler för hur mycket störningar en apparat får skicka ut, men tydligen sträcker det sig inte ned till 100 kHz bandet. Om jag förstår problemet rätt.

Inom de högre frekvensområdena finns det normer/regler för hur mycket en apparat får stråla ut (både i luften och via anslutna ledningar). Och det finns normer för hur mycket störningar en apparat skall tåla att utsättas för. Nivåerna är satta så att en rimlig summa av tillåtna utstrålade störningar inte skall överstiga nivån som en apparat måste klara att utsättas för.

Men inom det aktuella frekvensområdet finns tydligen inga normer. Det vore ju rimligt med regler även inom området upp till 100 kHz, jag förstår inte varför man tydligen låtit bli att sätta specar inom det området.

Men är detta ett reelt problem i hemmamiljöer idag?
Man behöver ju bara kolla här på BH så hittar man tex en tråd om en VW som spelar på elpianot. Sedan vet de flesta inte att de är störda och givet vad folk skriver häröver så verkar de flesta JFB testas utan att något är anslutet. Därmed kan vi nog räkna med att det finns ett stort mörkertal.

Vi verkar ju redan vara där att döma av de undersökningar som Martin presenterar. Hur många har provat sin JFB till elbilen när den laddar som mest? Det är tein fel att vara proaktiv för problem som sannolikt kommer att uppstå, inte bara i bostäder.

Men för att det ska hända något behöver man nog visa med praktiska prov att JFBn somnar in när man laddar bilen, eller vad som nu krävs. Detta har man redan gjort på sjukhuset som omtalats men det bet inte. Så får måste fler visa på problemet.

Det ska dock inte göras av branschorganisationer utan av oberoende part. Konsumenterna vill inte att priser på JFB av typ F ska skjuta i höjden pga plötslig ökad efterfrågan, utan tillverkarna måste vara med och bunkra upp. Jag hittar öht ingen JFB typ F på elbutik.se.

Jag önskar att jag hade tid, ork, medel och kunskap att hjälpa till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
B
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag förstår tanken att det behövs en standard men att innan man vet om det finns några saker som stör så pass mycket så finns det ingen anledning att gå ut på denna typ av forum och skriva om ev upptäckter.
En gång till. Börja med att undersöka om det är ett ev problem innan man börjar försöka lösa problemet.
Vem säger att det inte är ett problem? Känns lite ”argumentum ad ignorantiam” ?

Om vi nu säger att vi erkänner att det är ett problem (om du tex har en nyare bil som är en hybrid eller elbil så kan jag slå vad om att du inte har AM-radio i den. Inte för att AM-radio inte används utan för att den störs ut av switchbrus och då övertoner som är ännu högre än de vi pratar om här), var skall man då lyfta frågan?
Om man har varit med vid ett standardiseringsmöte inser man rätt snabbt att de grupperna är fulla av industrirepresentanter som sitter och håller emot så att deras produkter skall bli så billiga som möjligt. Att filtrera i dessa låg band kommer kosta både pengar, vikt och kanske verkningsgrad. Det är tillverkarna inte så sugna på.

Sättet som finns kvar är det som görs här;
- uppmärksamma folk på att det kan vara ett problem
- få marknaden att kräva bättre grejer

Eller finns det bättre sätt?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi verkar ju redan vara där att döma av de undersökningar som Martin presenterar. Hur många har provat sin JFB till elbilen när den laddar som mest? Det är tein fel att vara proaktiv för problem som sannolikt kommer att uppstå, inte bara i bostäder.

Men för att det ska hända något behöver man nog visa med praktiska prov att JFBn somnar in när man laddar bilen, eller vad som nu krävs. Detta har man redan gjort på sjukhuset som omtalats men det bet inte. Så får måste fler visa på problemet.

Det ska dock inte göras av branschorganisationer utan av oberoende part. Konsumenterna vill inte att priser på JFB av typ F ska skjuta i höjden pga plötslig ökad efterfrågan, utan tillverkarna måste vara med och bunkra upp. Jag hittar öht ingen JFB typ F på elbutik.se.

Jag önskar att jag hade tid, ork, medel och kunskap att hjälpa till.
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Vem säger att det inte är ett problem? Känns lite ”argumentum ad ignorantiam” ?

Om vi nu säger att vi erkänner att det är ett problem (om du tex har en nyare bil som är en hybrid eller elbil så kan jag slå vad om att du inte har AM-radio i den. Inte för att AM-radio inte används utan för att den störs ut av switchbrus och då övertoner som är ännu högre än de vi pratar om här), var skall man då lyfta frågan?
Om man har varit med vid ett standardiseringsmöte inser man rätt snabbt att de grupperna är fulla av industrirepresentanter som sitter och håller emot så att deras produkter skall bli så billiga som möjligt. Att filtrera i dessa låg band kommer kosta både pengar, vikt och kanske verkningsgrad. Det är tillverkarna inte så sugna på.

Sättet som finns kvar är det som görs här;
- uppmärksamma folk på att det kan vara ett problem
- få marknaden att kräva bättre grejer

Eller finns det bättre sätt?
Hej Blåbäret_numero_uno och Bo.Siltberg

När jag för 20–30 år sedan började mäta switchbrus då var jag tvungen att bygga speciella filter som man bör ha bra elkunskaper för att kunna använda. Det är närmast laborativ utrustning. Man måste helt enkelt veta vad man gör när man mäter. Då fanns inte heller dagens minnesoscilloskop med hög upplösning.

Idag tror jag fortfarande få elektriker har mätinstrument som kan filtrera ut switchfrekvenserna på voltnivå samtidigt som det finns 400/230 V i elnätet. Man bör även kunna mäta ström i frekvensområdet.

Jag har, till min glädje konstaterat att det de senaste åren kommit mätinstrument, att köpa, som kan mäta switchbrus mobilt. Men de ligger tyvärr i prisklassen 100–200 kkr. Jag känner bara av några få personer i Sverige som har den typen av mätinstrument.

Om villaägaren till exempel frågar sin elektriker om han känner till switchbrus och om han kan mäta detta. Då tror jag inte många får ett ja till svar. Pröva.

Jag skulle önska att det vore annorlunda och att villaägare kunde få mätningar genomförda i sina hem vid normaldrift, av den elektriker de har förtroende för. Både gällande jordfelsbrytarens funktion och allmän förekomst av switchbrus vid drift av luftvärmepumpar, hemelektronik, solceller och elbilsladdare etc.

Den dagen vi upptäcker negativa konsekvenser i vår elanläggning på grund av switchbrus, vad gör vi då?

Det kan då bli kostsamt att åtgärda. Saknas då fortfarande normerna, då finns det rimligen inte bättre apparater att köpa. Det kommer då att innebära väntan.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.