Silver 60 skrev:
Har frågat honom om det fanns intresse för det, NEJ fy f..n då hamnar jag ju i samma sits som dig, sa han. Erbjöd honom även att han får hallen gratis om han river ner den o sätter upp den på hans egen mark. Nej det blir för dyrt sa han. Men han skulle fundera iaf.
En begåvad markägare skulle använda hyresgästen som bulvan. Om hyresgästen får hallen gratis av hallens ägare skulle markägaren kunna ta över hallen från hyresgästen lika gratis i utbyte av exempelvis ett år utan hallhyra ...
 
Silver 60 skrev:
Har frågat honom om det fanns intresse för det, NEJ fy f..n då hamnar jag ju i samma sits som dig, sa han. Erbjöd honom även att han får hallen gratis om han river ner den o sätter upp den på hans egen mark. Nej det blir för dyrt sa han. Men han skulle fundera iaf. Fick också veta att markägaren inte bjöd så mycket för hallen p.g.a att han ville ha retroaktiv betalning för hyra av marken för de senaste 20 åren. Kan man verkligen kräva in betalning för nåt efter 20 år?
Så du ger hellre bort den till hyresgästen än kasserar in 16000kr från markägaren? Ge ett raskt motbud till markägaren -20 lakan så är den din!
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
Så du ger hellre bort den till hyresgästen än kasserar in 16000kr från markägaren? Ge ett raskt motbud till markägaren -20 lakan så är den din!
Ja det gör jag
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Silver 60 skrev:
Ja det gör jag
Om det nu kostar så mycket att riva hallen som hyresgästen verkar tycka så får ju TS akta sig så inte markägaren inom en snar framtid kräver avflyttning. Flyttar då inte TS sin hall så kan markägaren utföra det på TS bekostnad. Så istället för att då få in 16000 så blir det kanske en kostnad på 50000-100000. Gamla telefonstolpar innehåller troligtvis kreosot? och därmed är de farligt avfall som är kostsamt att ta hand om och arbeta med.
 
Hemmakatten
Markägaren kan absolut inte bara riva hallen, än mindre kräva hallägaren på pengar för rivningen. Är inte riktigt säker på hur markägaren ska/får/måste förfara för att eventuellt få bort hallen, men att bara riva går inte. Håller med injonil i inlägg #52.

Det troligaste är att markägaren måste gå via domstol för att få ett beslut om att hallägaren måste flytta hallen eller få ett beslut där markägaren får rätt att på eget bevåg ta ner hallen. Men att det är en lång väg att vandra är jag helt säker på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
cem77 skrev:
Om det nu kostar så mycket att riva hallen som hyresgästen verkar tycka så får ju TS akta sig så inte markägaren inom en snar framtid kräver avflyttning. Flyttar då inte TS sin hall så kan markägaren utföra det på TS bekostnad. Så istället för att då få in 16000 så blir det kanske en kostnad på 50000-100000. Gamla telefonstolpar innehåller troligtvis kreosot? och därmed är de farligt avfall som är kostsamt att ta hand om och arbeta med.
Ja det är väl det sämsta scenariot. Att han kräver att jag river den och får forsla bort den på egen bekostnad. Om nu han inte köper den av mig då, för typ 35' eller så nappar grannen på gratisförslaget och flyttar den över till hans egen mark 40 meter bort. Grannen är en mycket arbetssam person med många kontakter och maskiner till hjälp har han med. Han kan nog riva den mycket enkla konstruktionen med hjälp av en gubbe på ett par dagar. Och sen sätta upp den på hans mark på en vecka. Sen kan han hyra ut ett bås i den till mig och tjäna lite pengar...haha :wow:
 
Maskinhallar som är felplacerade eller felplanerade är inte värd byggkostnaden. Det kostar att underhålla, det kostar att riva. Så den är ju helt olika mycket värda för er. Mest för grannen.

Bygger man på annans mark utan papper, bör man nog räkna på en snabb avskrivning.

Du har inte så mycket att förhandla med, är jag rädd.
 
T
Detta är bra att ni inte meddelar så högt att ni har byggt en hall med stomme av gamla telefon stolpar, då detta finns en avdelning i inom mydigheten som bevakar alla giftiga telestolpar, alla telestolpar skall tas hand av en speciela skrotning station som ägs av myndighet, Man får inte bygga med maetrial som ägs av staten eller med giftiga ämne i träet

Kommer detta till en myndighet till vetskap att din hall har byggt med telestolar kommer du få ett högt miljö brott bötes lapp
 
Kristers möbler maskin skrev:
Detta är bra att ni inte meddelar så högt att ni har byggt en hall med stomme av gamla telefon stolpar, då detta finns en avdelning i inom mydigheten som bevakar alla giftiga telestolpar, alla telestolpar skall tas hand av en speciela skrotning station som ägs av myndighet, Man får inte bygga med maetrial som ägs av staten eller med giftiga ämne i träet

Kommer detta till en myndighet till vetskap att din hall har byggt med telestolar kommer du få ett högt miljö brott bötes lapp
Skitsnack :) Reglerna om att konsument inte får använda kreosot kom i början av 2000-talet och här var det byggt för över 20 år sedan.
 
Kristers möbler maskin skrev:
Detta är bra att ni inte meddelar så högt att ni har byggt en hall med stomme av gamla telefon stolpar, då detta finns en avdelning i inom mydigheten som bevakar alla giftiga telestolpar, alla telestolpar skall tas hand av en speciela skrotning station som ägs av myndighet, Man får inte bygga med maetrial som ägs av staten eller med giftiga ämne i träet

Kommer detta till en myndighet till vetskap att din hall har byggt med telestolar kommer du få ett högt miljö brott bötes lapp
Krister,
Läs tråden. Det är inte TS som byggt hallen, den är ju gammal som bara den. Och förr gällde lite andra regler. Man byggde t.o.m. privata gungställningar för barnen av kreosotstolpar, för att inte tala om alla järnvägsslipers som man hade som stödmurar i trädgården (även i undertecknads, hus byggt kring 1980).
"Bygga med maetrial som ägs av staten" - oj, vad många lagbrytare det finns då :D.

Edit: Oceanis hann visst före....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.