Odjuret skrev:
Du har rätt att använda din hall. Så långt är allt enkelt...
Problemet är väl att bevisa att det är TS som äger hallen ? (om det nu skulle bli en juridisk prövning)

Nästa steg är väl sedan om han har rätt att utnyttja mark och tillfartsvägar till hallen

Nja, finns inga papper så är det inte enkelt. Att bevisa muntliga avtal ännu svårare.

Om man ser praktiskt på det hela;

Vad kostar det att demontera,frakta bort och uppföra hallen på annan plats. Torde vida överstiga 16´:-.

Om nu grannen är intresserad att köpa men det hänger på priset så kunde ju en utväg vara att föreslå en oberoende värdering. Denne torde ta hänsyn till omständigheterna med ofri mark, obefintligt servitut mm.
Ni kanske båda kunde enas runt värderingsmannens prissättning (man kan ju låta 2 olika värderingsmän uttala sig om man så vill...) :x

Om ni inte kan enas om en försäljning så tror jag tyvärr, att du kommer att dra det kortaste strået vid en tvist.
 
Varför detta intresse för ägandefrågan? Finns inget i tråden som tyder på att markägaren inte erkänner TS ägandeskap. Är man orolig över att detta kan bli ett problem är det bara att ringa upp markägaren för en förnyad diskussion om pris/arrende/servitut etc och spela in samtalet. Ska vi släppa ägandefrågan?
 
roland53 skrev:
Problemet är väl att bevisa att det är TS som äger hallen ? (om det nu skulle bli en juridisk prövning)

Nästa steg är väl sedan om han har rätt att utnyttja mark och tillfartsvägar till hallen

Nja, finns inga papper så är det inte enkelt. Att bevisa muntliga avtal ännu svårare.

Om man ser praktiskt på det hela;

Vad kostar det att demontera,frakta bort och uppföra hallen på annan plats. Torde vida överstiga 16´:-.

Om nu grannen är intresserad att köpa men det hänger på priset så kunde ju en utväg vara att föreslå en oberoende värdering. Denne torde ta hänsyn till omständigheterna med ofri mark, obefintligt servitut mm.
Ni kanske båda kunde enas runt värderingsmannens prissättning (man kan ju låta 2 olika värderingsmän uttala sig om man så vill...) :x

Om ni inte kan enas om en försäljning så tror jag tyvärr, att du kommer att dra det kortaste strået vid en tvist.
Ja det skulle inte förvåna mig om markägaren fått en maskinhall uppförd helt gratis på sin egen mark. Känns helt galet att så mycket arbete som lades ner att bygga blev en present till markägaren. Att göra det till en tvist som går till domstol vill jag inte. För övrigt har jag fått hallen värderad av oberoende kunnigt folk i branschen. Ett konsultföretag och ett försäkringsbolag. Båda värderade hallen till 50-60000:-. Därför känns det som att sälja den för 16000:- vore som att skänka bort den. Då river jag den hellre med grannosämja som följd av det. Vill helst inte det.
 
M
roland53 skrev:
Om man ser praktiskt på det hela;

Vad kostar det att demontera,frakta bort och uppföra hallen på annan plats. Torde vida överstiga 16´:-.
Varför inte slå dig ihop med grannen som hyr och få till en flytt av hallen till dennes mark? Kostar nog en del, men krångel är också en stor kostnad när det är löpande.
 
Silver 60 skrev:
För övrigt har jag fått hallen värderad av oberoende kunnigt folk i branschen. Ett konsultföretag och ett försäkringsbolag. Båda värderade hallen till 50-60000:-. Därför känns det som att sälja den för 16000:- vore som att skänka bort den. .
Förstår helt dina känslor, men kan ju personligen tycka att slänga friska pengar på ett rivningsprojekt vs att få x antal kronor i ersättning så är valet lätt. Sälj!
Men med det sagt så hade jag nog tagit med mig värderingspappren (om du nu inte har det skriftligt, se till att du får det) och inled en försäljningsdiskussion med värderingen som underlag. Det är ju inga astronomiska skillnader mellan värderingen och erbjudet pris. Lycka till. :)

Vad jag förstår så får ju köparen en hyresgäst och hyresinkomst med på köpet också. Använd det som försäljningsargument.
 
Redigerat:
MaxPax skrev:
Varför inte slå dig ihop med grannen som hyr och få till en flytt av hallen till dennes mark? Kostar nog en del, men krångel är också en stor kostnad när det är löpande.
Ja det är en idé. Kanske inte så bra för min del. Men grannen skulle nog bli lycklig att nästan gratis få en maskinhall som byggsats.
 
@roland53 Att inleda en förhandling med markägaren med vassa armbågar känns som att vi skulle bli ordentligt osams. Han blev mycket irriterad när jag som jag ansåg va hyggligt, gav honom ett pris på 35000:- som han fnyste åt. Han anser att som markägare bestämmer han priset. Han tyckte säkert han va hygglig som bjöd 16000:-. Därför dog förhandlingen som ägde rum för ett år sen. Men nu tog han då saken i egna händer och ställde in båten+husvagnen på eget bevåg. Skulle då aldrig jag ha mage till att göra så...
 
Om du känner att ni bara skulle bli osams vid en personlig förhandling, varför inte skicka ett ombud som har fullmakt inom givna ramar att förhandla. Kanske den gemensamma grannen eller någon annan som är lugn och sansad och som känner till förhållandet och kanske känner båda personerna som är inblandade?
Det blir då lättare, för om känslor kommer in i en förhandling så är det lätt den som tappar humöret blir den förlorande parten. :confused:
Det bästa affären är om båda parter känner sig nöjda. :)
 
Du får se det från hans sida. Du har en byggnad på hans tomt som han får ingen hyra eller nytta av. Du kör på hans mark, men han betalar skattar för att äga den.

Alltså, han ställer sin båt i din hall utan att du får ersättning, men du ställer hallen på hans tomt utan ersättning. Som markägare skulle jag också inte tycka att det var rättvist.

Hur hade du reagerat om han byggde ett stort staket runt hela hallen? Han har rätt till det, eller hur?
 
M
Silver 60 skrev:
Ja det är en idé. Kanske inte så bra för min del. Men grannen skulle nog bli lycklig att nästan gratis få en maskinhall som byggsats.
Mja, jag antog att du hade bättre relation med denne och då lättare kunde få till en deal där både han och du vart nöjda.
 
roland53 skrev:
Om du känner att ni bara skulle bli osams vid en personlig förhandling, varför inte skicka ett ombud som har fullmakt inom givna ramar att förhandla. Kanske den gemensamma grannen eller någon annan som är lugn och sansad och som känner till förhållandet och kanske känner båda personerna som är inblandade?
Det blir då lättare, för om känslor kommer in i en förhandling så är det lätt den som tappar humöret blir den förlorande parten. :confused:
Det bästa affären är om båda parter känner sig nöjda. :)
Ja tänk om man kunde komma överens så bägge parter va nöjda. Tappa humöret gör nog inte jag, men vissa människor är svåra att ha o göra med. Blir nog en no-win-situation i slutändan av den här historien. Den gemensamma grannen är nog inte den lugnaste precis och har konsekvent ej tagit parti för någon i den röran. Klokt gjort.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Du får se det från hans sida. Du har en byggnad på hans tomt som han får ingen hyra eller nytta av. Du kör på hans mark, men han betalar skattar för att äga den.

Alltså, han ställer sin båt i din hall utan att du får ersättning, men du ställer hallen på hans tomt utan ersättning. Som markägare skulle jag också inte tycka att det var rättvist.

Hur hade du reagerat om han byggde ett stort staket runt hela hallen? Han har rätt till det, eller hur?
Ja du, hans skatt för 200 m2 är nog ganska marginell i jämförelse med hans andra 100 ha eller vad det kan va. Men ändå, jag kan se det från hans sida också. Fast jag kan gott fortsätta att "äga" hallen mot att han får ha sin båt där. Ville bara att han kunde ha frågat först. Är väl god sed att göra så? Ja han får sätta upp staket eller göra vad han vill på sin mark, men får han disponera hallen som han vill för att den står på hans mark??? Det va det som jag undrade över i inlägg # 1
 
Gör ett försök till att komma överens om ett pris som båda tycker är okej...i annat fall ge bort allt matrl till någon som kan plocka ner allt...en annons på blocket borde funka....
 
Min mor hade ett hus på min tomt som stod på ofri grund. Tack vare att jag betalt försäkring på huset i över 10 år kunde jag bevisa att huset var mitt. Ägandefrågan var luddig inledningsvis, men tack vare försäkringsfakturorna så blev det lätt att bevisa att huset faktiskt var mitt.
Så......... har du några fakturor på försäkringar, gamla papper eller papper på hyresinkomsten som kan styrka ditt fall?

Men att prata med markägaren är nog bäst av allt, och ju fortare ni löser det desto bättre.
Ta initiativet till en dialog, så får markägaren plats med sina saker och du med din ved. Men låt han pröjsa för det!
 
Enk Projektet skrev:
Gör ett försök till att komma överens om ett pris som båda tycker är okej...i annat fall ge bort allt matrl till någon som kan plocka ner allt...en annons på blocket borde funka....
Precis vad jag har tänkt på att göra, med en annons. Nackdelen är att markägaren och framförallt grannen som blir utan tak för hans dyra maskiner blir nog minst sagt förbannad :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.