Workingclasshero skrev:
Min mor hade ett hus på min tomt som stod på ofri grund. Tack vare att jag betalt försäkring på huset i över 10 år kunde jag bevisa att huset var mitt. Ägandefrågan var luddig inledningsvis, men tack vare försäkringsfakturorna så blev det lätt att bevisa att huset faktiskt var mitt.
Så......... har du några fakturor på försäkringar, gamla papper eller papper på hyresinkomsten som kan styrka ditt fall?

Men att prata med markägaren är nog bäst av allt, och ju fortare ni löser det desto bättre.
Ta initiativet till en dialog, så får markägaren plats med sina saker och du med din ved. Men låt han pröjsa för det!
Försäkringspapper finns naturligtvis, jag har även nyss betalat försäkring för hallen. Den har varit fullförsäkrad i alla år den funnits. Och att låta markägaren betala hyra för sin båt är det ju inte alla som håller med om här. Finns det inget enkelt svar att ge om markägaren får göra vad han vill med hallen på sin mark. Vad säger lagen ?
 
Som jag förstått det så får man som markägare inte alls göra vad man vill med hus som står på ofri grund. Jag tror också att lantmäteriet kan utfärda ett officialservitut som ger dig rätt att fortsätta ha maskinhallen på grannens mark även om ni inte kommer överens.
 
  • Gilla
Solskiftet
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som jag förstått det så får man som markägare inte alls göra vad man vill med hus som står på ofri grund. Jag tror också att lantmäteriet kan utfärda ett officialservitut som ger dig rätt att fortsätta ha maskinhallen på grannens mark även om ni inte kommer överens.
Pelpet, jag tror inte heller en markägare bara kan gå in och ta sig friheter o "ta över" precis som det passar honom. Vi får se hur allt slutar, just nu tror jag bara att det får bero, vill inte väcka den björn som sover. Annars så får det nog bli ett samtal med Lantmäteriet. Tack alla för att ni svarat !!:)
 
  • Gilla
Solskiftet
  • Laddar…
Silver 60 skrev:
Ja du, hans skatt för 200 m2 är nog ganska marginell i jämförelse med hans andra 100 ha eller vad det kan va.
Ja, det är nog inte mycket, men det är något. Även om det är 50 öre, är det ändå hans mark.

Silver 60 skrev:
Men ändå, jag kan se det från hans sida också. Fast jag kan gott fortsätta att "äga" hallen mot att han får ha sin båt där.
Men du har din hall där. Är det inte samma sak? Som sagt, han har sin båt i din hall, men du har din hall i (på) hans tomt. Skulle han då ta bort båten om du tog bort hallen?

Silver 60 skrev:
Ville bara att han kunde ha frågat först. Är väl god sed att göra så?
Ja, det tycker jag också. Men har du frågat om du fick ha din hall där?

Silver 60 skrev:
Ja han får sätta upp staket eller göra vad han vill på sin mark, men får han disponera hallen som han vill för att den står på hans mark??? Det va det som jag undrade över i inlägg # 1
Nej, det tror jag han inte kan eller borde göra, precis som du inte kan göra som du vill heller. Om det hade varit jag skulle jag ha försökt att pruta priset lite mer och kanske hittat något halvvägs, runt 30 tusen. Om det inte gick, och du har gott om pengar, hade jag flyttat hallen för att han inte skulle få den. Men jag kan vara lite envis.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Men du har din hall där. Är det inte samma sak? Som sagt, han har sin båt i din hall, men du har din hall i (på) hans tomt. Skulle han då ta bort båten om du tog bort hallen?
Vad vill du säga med detta? Detta är en juridik-tråd. Markägaren har inte rätt att använda TS byggnad bara för att det är h*ns mark.
 
injonil skrev:
Markägaren har inte rätt att använda TS byggnad bara för att det är h*ns mark.
Hur många gånger måste jag förklara?

Du säger att "Markägaren får inte använda byggnaden." (bara för det är hans mark)

Jag säger att "Byggnadsägaren får inte använda marken." (bara for det är hans byggnad)
 
Har inte TS rätt att ta sig till sin byggnad som står på ofri grund? Eller använda sig av byggnaden? Vad grundar du det på? Det stämmer inte.
 
Det är ingen fastighetsskatt på jordbruksmark, om vi nu skall vara noga.

Sedan så är det ju att markägaren vill ha byggnaden kvar. Även TS vill ha byggnaden kvar eftersom den ger hyresinkomster.

Markägarens utgångsbud är att köpa den för 16 tkr. TS kan då välja att riva kåken och markägaren får bygga sig ett nytt förråd vilket säkerligen kostar mer, säg 100 tkr.

Utifrån detta får man förhandla.

Jag skulle nog vilja föreslå att man kommer överens om att markägaren får nyttja en del av byggnaden gratis som ersättning för den upplåtna marken och tillfartsväg.

Gå till markägaren och skriv ett papper på detta så förhållandet blir reglerat för framtiden.
 
  • Gilla
Silver 60 och 1 till
  • Laddar…
injonil skrev:
Har inte TS rätt att ta sig till sin byggnad som står på ofri grund? Eller använda sig av byggnaden? Vad grundar du det på? Det stämmer inte.
Hur vet du att det står på ofri grund?
 
Jag hade nog Bara Sålt för 16 och glömt det hela. Då hade bekymret varit ute världen och jag kunde fortsätta med livet! I grund och botten hade det ju varit mitt eget fel som varit med och byggt på annans mark utan papper, men jag förstår att andra resonerar annorlunda.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Hur vet du att det står på ofri grund?
Det är väl det hela tråden handlar om? Du får nog förklara vad du menar.
 
peternicklas
Om TS tar kontakt med Lantmäteriet och lägger fram bevis för att den har varit i dina eller din familjs ägor sedan den byggdes så lär de skriva ut ett servitut. Dra en parallell till en enkabel som du hittar på din tomt och som inte finns som servitut. Elbolaget lär lätt få ett servitut för kablen vara sig du vill eller inte. Med servitutet lär även följa tillåtelse att ta dig obehindrat till och från din byggnad. Om du sedan hyr ut delar av denna byggnad så kanske inte din hyresgäst kan använda servitutet.
Lantmäteriet vet hur det fungerar, ring dem.
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
injonil skrev:
Det är väl det hela tråden handlar om? Du får nog förklara vad du menar.
Var det inte du som föreslog det från början, inte TS?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ofri_grund

Ofri grund (eller ofri tomt) är ett begrepp i fastighetsrätt, för det förhållande som föreligger då byggnad uppförts av arrendator på arrenderad mark, och står på mark som inte ägs av samma person som äger byggnaden.[SUP][1][/SUP] Nackdelen med att äga en byggnad som står på ofri grund är att den som äger marken kan säga upp arrendeavtalet. Jordägaren har då lösningsrätt enligt 8 kap 21 § jordabalken.[SUP][2][/SUP] Har jordägaren förklarat att han inte är villig att göra det, får arrendatorn föra bort egendomen eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Om han för bort egendomen, ska han dock återställa arrendestället i tjänligt skick.


Det är sant att hallen står på mark som inte ägs av samma person som äger byggnaden, då andra delen ovan stämmer, men är det arrenderad mark som i första delen? Har jag missat det någonstans?
 
peternicklas
Valdemar Atterdag skrev:
Var det inte du som föreslog det från början, inte TS?

[länk]

Ofri grund (eller ofri tomt) är ett begrepp i fastighetsrätt, för det förhållande som föreligger då byggnad uppförts av arrendator på arrenderad mark, och står på mark som inte ägs av samma person som äger byggnaden.[SUP][1][/SUP] Nackdelen med att äga en byggnad som står på ofri grund är att den som äger marken kan säga upp arrendeavtalet. Jordägaren har då lösningsrätt enligt 8 kap 21 § jordabalken.[SUP][2][/SUP] Har jordägaren förklarat att han inte är villig att göra det, får arrendatorn föra bort egendomen eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Om han för bort egendomen, ska han dock återställa arrendestället i tjänligt skick.


Det är sant att hallen står på mark som inte ägs av samma person som äger byggnaden, då andra delen ovan stämmer, men är det arrenderad mark som i första delen? Har jag missat det någonstans?
Nu står inte byggnaden på något arenderat område utan en överenskommelse fanns med första ägaren.
Största felet gjordes när denna sålde marken, varför reglerades inte detta då?
Var det ingen som såg att byggnaden inte fanns med i papperna, det gör den väl fortfarande inte, eller?
 
Jag tror inte begreppet ofri grund kräver att det finns arrende. Men jag kan ha fel.

Nu har vi dock hamnat lite snett i vår tidigare diskussion. Jag hävdar att TS har rätt att ta sig till sin byggnad och nyttja den. Du verkar hävda motsatsen, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.