Har köpt en rörelsesensor som jag ska ha för mobilt bruk. Tänker att man ska ansluta den med en vanlig stickkontakt men då har man ju inte koll på vilken som är fas och nolla. Manualen är ju tydlig med var man ska koppla fasen men spelar det någon roll om man byter plats på dom?
https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/ddd5551c-4063-4a7b-8413-55eeccb878bf
https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/ddd5551c-4063-4a7b-8413-55eeccb878bf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Det fungerar, och det är ok för portabel utrustning. Är armaturen fast monterad finns dock risken att folk tror det är strömlöst om inte lampan lyser. Beroende på hur stickproppen är vänd så kanske vakten bryter nollan.
Utan att vara expert på det så skulle jag ändå säga att det spelar roll. In kommer fas, nolla och jord och så går det vidare en tändtråd till lampan som ska tändas. Nolla och jord till lampan går utanför så sluter brytaren i rörelsedetektorn så gör det ju viss skillnad om det är fas eller nolla som går vidare i tändtråden.
Med reservation för att jag inte förstått hur den fungerar. Den är nog tänkt att anslutas fast.
Edit: Där kom Bo med ett annat svar, så mitt är nog inte relevant.
Med reservation för att jag inte förstått hur den fungerar. Den är nog tänkt att anslutas fast.
Edit: Där kom Bo med ett annat svar, så mitt är nog inte relevant.
Var mest rädd för att sensorn skulle paja om man byter plats.Bo.Siltberg skrev:
Det ska bli en portabel kattskrämma 🙀
Du kan inte ansluta enbart rörelsevakten med stickkontakt. Däremot kan du bygga ihop rörelsevakten med lampa eller liknande, och ansluta hela denna kompletta enhet med stickkontakt. Vilket jag tror var vad du menade, men kändes vettigt att skriva ut det ändå.
Den var lite svår att hänga med på.Bo.Siltberg skrev:
Ursäkta.
Leker med tanken att inget levande triggar vakten, så lyser väl inte i serie ansluten lampa?
Och då är allt i vart fall spänningslöst?
Ström blir det först vid sluten krets.
Lite trög just nu.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Joo, om inte lampan lyser så kanske man antar att lampan är strömlös, dvs att båda trådarna till lampan är strömlösa, så att man kan greja med lampan. Så blir det om man bryter fasledaren, men inte om man bryter neutralledaren. Men om man ser att både vakt och lampa ansluts med stickpropp, då fattar nog de flesta att man behöver dra ur stickproppen.
Fick en otäck känsla i magen...
Alltså. Dagtid, lampan lyser inte, då är det fritt fram även för en okunnig utan färdighet inom området att mixtra...? För det flyter ju ingen ström.
Vi kan ju även anta att stickproppen ansluten runt hörnet inte alltid vänds rätt.
Kan ju hoppas att folk överlever.
Alltså. Dagtid, lampan lyser inte, då är det fritt fram även för en okunnig utan färdighet inom området att mixtra...? För det flyter ju ingen ström.
Vi kan ju även anta att stickproppen ansluten runt hörnet inte alltid vänds rätt.
Kan ju hoppas att folk överlever.
Vi kan ju hoppas att folk som ska mickla med en stickproppsansluten apparat har vett nog att dra ur stickproppen innan de grejar med något.
Annars är jag nog beredd att låta det naturliga urvalet ha sin gång.
Annars är jag nog beredd att låta det naturliga urvalet ha sin gång.
Klicka här för att svara