R Rejäl skrev:
Förtydliga vad.. du verkar vilja mästra på något sätt?
Du läser in en massa som jag inte avser, sluta med det, blir rätt tjatigt, om du undrar nått så fråga istället för att anta att jag vill illa.

Som jag skrev, för inte bok på hur många timmar vem som hjälpt vem, så att skatteverket inte får för sig att det är en bytesring.

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Du läser in en massa som jag inte avser, sluta med det, blir rätt tjatigt, om du undrar nått så fråga istället för att anta att jag vill illa.

Som jag skrev, för inte bok på hur många timmar vem som hjälpt vem, så att skatteverket inte får för sig att det är en bytesring.
Tycker någ att du ska sluta o mästra för det blir tråkigt för tråden..
Har jag fel, påpeka gärna men annars försök o låt bli..

R Rejäl skrev:
Tycker någ att du ska sluta o mästra för det blir tråkigt för tråden..
Har jag fel, påpeka gärna men annars försök o låt bli..
Man kan undra vem det är som mästrar.

Jag försökte komma med ett tips i all välmening för alla som läser tråden, men du verkar ju tolka allt som ett påhopp, tagga ner lite.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan undra vem det är som mästrar.

Jag försökte komma med ett tips i all välmening för alla som läser tråden, men du verkar ju tolka allt som ett påhopp, tagga ner .
Påhopp? Och mästra är ingett jag anser vara samma…

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan vara din egen KA om dom godkänner dig. Men det finns vissa fallgropar att åka i, om man inte är helt yrkesman/kvinna i yrkena. Jag var det med min tillbyggnad.
Du kan inte vara kontrollansvarig (KA) om du inte är certifierad. I den gamla plan- och bygglagen (till maj 2011) kunde kommunen godkänna dig som kvalitetsansvarig (KA).

• Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
P
Senaste uppdateringen från mitt försäkringsbolag LF så har de skrivit i det finstilta att ett badrum måste ha ett certifikat för att de ska ersätta vattenskador.
Jag sa att jag kunde skriva 😄 ett men det skulle de inte acceptera sa hon i luren när jag ringde och frågade om det. Jag kunde inte heller ta bort att badrummet skulle ingå i försäkringen.....

I byggahus lista om vilka FB som kräver certifikat för våtutrymmen stämmer inte. LF kräver idag tex....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Senaste uppdateringen från mitt försäkringsbolag LF så har de skrivit i det finstilta att ett badrum måste ha ett certifikat för att de ska ersätta vattenskador.
Vart hittar du det? Jag ser ingenting om det i villkoren för villahemförsäkring på deras hemsida.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Och då kommer vi fram till det som blir avgörande för att försäkringen ska gälla vid nyproduktion..

Att alla montage och branschstantarder/ regler skall följas..annars kan ersättningen utebli…
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?
Ptja, tar du in en hantverkare är det väl 50/50 att du får en som hade problem att klara godkänt i matte A och svenska A i skolan. Och hur många badrum är byggda utan något litet fusk och slarv? Känner mig inte jättetrygg med hantverkare därav.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vart hittar du det? Jag ser ingenting om det i villkoren för villahemförsäkring på deras hemsida.
Var jag hittar det?
Står i de papper jag har fått hemskickade för något år sedan.
Ska se om jag hittar dem igen ikväll.

• Gilla
DB995
  • Laddar…
useless useless skrev:
I mina villkor från LF står det:
"Badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhusanpassat för återkommande vattenbegjutning. Våtutrymmena skavara utförda enligt de byggregler och i förekommande fallbranschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gälldevid byggnads- eller installationstillfället"

Ingenting om certifiering i hela dokumentet. Förutom att lås, larm och värdeskåp.

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Här finns villkor för LF villahem. Visa gärna vad du menar.

[länk]
Oj vad ni är på... Ring och fråga om ni inte tror på det.
Att Googla är inte att veta.
Men här är bilder på själva texten...
Läs sista meningen.....
Svenskt försäkringsdokument för villa och villahem, uppdateringar gällande från 2022-01-01, delvis suddig, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokument med text, cirkelmarkerat stycke om försäkringsvillkor för byggnader, krav på kvalitetsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
Skumt att det inte nämns i villkoren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man bara säger att man inte vet när badrummet byggdes om har de svårt att kräva certifikat. Funkar ju bara om man köpt huset begagnat och bara förväntar sig att få vattenskadan ersatt, inte full ersättning för ytskikt.

Gör man ett bra jobb själv så får man sannolikt inte problem förrän efter 10 år, då är ändå ersättning för ytskikt så låg att det kvittar.

För TS som bygger nytt är detta förstås inte applicerbart. Samtidigt ser jag inte hur fb skulle kunna vägra ersättning helt om man tappat bort dokumentationen och det är korrekt gjort, sänka ersättning kan de säkert göra, men återigen, om det man vill försäkra sig mot framförallt är följdskador och sanering kan man ju bekosta nya ytskikt själv och göra jobbet själv OM olyckan skulle vara framme...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Att kräva att inga avvikelser får förekomma är också orimligt. Det är inte alltid rimligt att gå efter nybyggnads normer när man renoverar. Vad är det där för dokument?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.