R Rejäl skrev:
Vet inte vad detta har för relevans överhuvudtaget…
Tack! Dax för bastu, hyvvä ilta!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Du kan vara din egen KA om dom godkänner dig. Men det finns vissa fallgropar att åka i, om man inte är helt yrkesman/kvinna i yrkena. Jag var det med min tillbyggnad.
Nja, man måste vara godkänd som KA av ett godkänt cerifieringsföretag, och du måste som KA vara fristående från den som bygger.

R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack! Dax för bastu, hyvvä ilta!
Är du finne?

tommib
R Rejäl skrev:
I o med att du tolkar bara ett badrum så är diskussionen ganska meningslös enligt mig..

Vi tycker olika…
Jag tycker, som jag sa, att om man inte drar sig för att bygga ett helt hus själv så behöver man inte vara rädd för ett badrum. Det är inte så mycket mer komplicerat än resten av huset. Det är definitivt enklare än om man till exempel ger sig på att gjuta plattan själv.

Ja, vi tycker olika. Så får det vara ibland. Trevlig kväll på dig!

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är du finne?
önskar att jag vore, en svensk står ju inte högt i kurs numera….

• Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
önskar att jag vore, en svensk står ju inte högt i kurs numera….
Värför skriver du så i så fall🥴

D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på den verkliga grafen så kommer du att se att den inte alls ser ut så där.
Vart ligger man då? Är vi på negativa halvan av origo daniel?
Eller sprudlar du positivitet idag? 😬

@Daniel 109 kunde ju lagt in bilden istället, men då får väl jag göra det:
Graf som illustrerar Dunning-Kruger-effekten med faktisk och uppfattad kompetens och poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Daniel 109 kunde ju lagt in bilden istället, men då får väl jag göra det:
[bild]
Den tidigare grafen brukar väl användas av diverse "expert-föreläsare" för en dramatisk effekt... Inte så mycket för att visa hur verkligheten är, utan för att få fram en poäng.

Vad är det för poäng man får fram när man visar något som inte stämmer? 🤔

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag påstår tvärtom de flesta hantverkare bygger inte sina egna hus än mindre gör allt i sina egna nybyggda hus för att det är kopiöst mycket att hålla reda på..
tommib tommib skrev:
Du har helt rätt i första delen, troligen bygger de flesta hantverkare inte sina egna hus. Anledningen till att de gör det kan jag inte uttala mig om. Det är också sant att de allra flesta ickehantverkare inte bygger sina egna hus.
Är det inte för att hantverkare kan byta jobb med polare i branchen eller jobba svart och köpa svarta tjänster så att för dem så är inte arbetskostnaden i realiteten flera gånger högre än den egna lönen (efter alla skatteeffekter)?

Eller menar du att en elektriker istället för att montera sitt eget eluttag hemma på 20 minuter, ringer "vita firman" och pröjsar 3000kr för installationen. Plus givetvis köper uttaget av firman för dubbla priset det kostar?

• Haha
  • Gilla
Dino81 och 2 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Är det inte för att hantverkare kan byta jobb med polare i branchen eller jobba svart och köpa svarta tjänster så att för dem så är inte arbetskostnaden i realiteten flera gånger högre än den egna lönen (efter alla skatteeffekter)?

Eller menar du att en elektriker istället för att montera sitt eget eluttag hemma på 20 minuter, ringer "vita firman" och pröjsar 3000kr för installationen. Plus givetvis köper uttaget av firman för dubbla priset det kostar?
Läs vad jag skriver vi pratar om att bygga ett nytt hus….inte om ett uttag om 3 tkr..

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Den tidigare grafen brukar väl användas av diverse "expert-föreläsare" för en dramatisk effekt... Inte så mycket för att visa hur verkligheten är, utan för att få fram en poäng.
Visst finns det en poäng att om man inte har koll alls så verkar allting enklare än vad det är i realiteten.

R Rejäl skrev:
Läs vad jag skriver vi pratar om att bygga ett nytt hus….inte om ett uttag om 3 tkr..
Jag är kanske skadad, jag ser inte det som något omöjligt.

Min svärfar ritade ett hus, lät resa stommen och fick den tät från utsidan, men gjorde sen allt annat (utom faktiskt el och rör men däremot badrum).

Farsan byggde (när han var lite yngre) sommarstället på ungefär samma sätt - dvs tog hjälp med skalet men gjorde resten själv, plus bodar, bryggor etc. han gjorde helt själv. Men han lejde bort hela renoveringen av villan. Huset innan den villan renoverade han mycket själv i och jag fick vara med även på jobb som när el skulle kopplas osv. (och ja, jag vet man inte FÅR koppla el själv, man får inte gå mot röd gubbe heller...).

Jag skulle själv heller inte ta på mig att bygga ett hus från grunden, jag har varken kraften eller tiden. Men jag skulle absolut kunna tex bygga kök, badrum, dra el, vatten osv. - tyvärr har jag inte tid och bor redan i det hus jag vill bo i. Men jag skulle tycka det var roligt att göra detta. Det jag hittills provat på har jag kunnat lösa, el, rör osv. Badrum har jag inte kommit till än, men kakel och klinker har jag provat och det funkade väl.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Jag är kanske skadad, jag ser inte det som något omöjligt.

Min svärfar ritade ett hus, lät resa stommen och fick den tät från insidan men gjorde sen allt annat (utom faktiskt el och rör).

Farsan byggde (när han var lite yngre) sommarstället på ungefär samma sätt - dvs tog hjälp med skalet men gjorde resten själv, plus bodar, bryggor etc. han gjorde helt själv. Men han lejde bort hela renoveringen av villan. Huset innan den villan renoverade han mycket själv i och jag fick vara med även på jobb som när el skulle kopplas osv. (och ja, jag vet man inte FÅR koppla el själv, man får inte gå mot röd gubbe heller...).

Jag skulle själv heller inte ta på mig att bygga ett hus från grunden, jag har varken kraften eller tiden. Men jag skulle absolut kunna tex bygga kök, badrum, dra el, vatten osv. - tyvärr har jag inte tid och bor redan i det hus jag vill bo i. Men jag skulle tycka det var roligt att göra detta. Det jag hittills provat på har jag kunnat lösa, el, rör osv. Badrum har jag inte kommit till än, men kakel och klinker har jag provat och det funkade väl.
Men bara där han byggde inte hela huset, måste du vända o vrida allt jag förstår mycket väl att en elektriker gör all sin el i sitt hus men förmodligen inte VVS och allt annat..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.