41 972 läst · 239 svar
42k läst
239 svar
Kan man göra VVS arbete själv i sitt nybygge. Vad krävs? Tacksam för svaret
Eh. Nej. Gjuta platta, mura, lyfta på takstolar. Det är rätt mycket som kan vara enklare att leja bort då de är svårt att göra ensam. Som ensam skulle det nog ta en förbannad tid. Behöver helt enkelt vara flera och ha viss utrustning (ställning, kran etc) för att det inte ska regna sönder eller ta flera år...R Rejäl skrev:
Typiska "ensamjobb", sätta gips, lägga klinker, golv, dra el, måla, tapetsera... Sånt kan man göra själv.
Jag tror återigen att det är för att många hantverkare känner andra hantverkare och "byter" tjänster utan att passera skatteverket. Givetvis är det bättre att låta polaren som är VVSare dra rören, och dra elen i hans kåk. Men nog tror jag att det finns elektriker som drar egna rör eller sätter gips i sitt eget hus om de inte har nån kompis att ta in svart...R Rejäl skrev:
Givetvis är det så. Åtminstone hos de hantverkare jag känner privat. Begreppet "byta timmar" är helt klart fastslaget. Grannen byggde till förra sommaren, inte en timme betalt utan allt byttes timmar. Jobbades bara kvällar och helger förutom när det var semesterdagar inblandat.J JohanLun skrev:Jag tror återigen att det är för att många hantverkare känner andra hantverkare och "byter" tjänster utan att passera skatteverket. Givetvis är det bättre att låta polaren som är VVSare dra rören, och dra elen i hans kåk. Men nog tror jag att det finns elektriker som drar egna rör eller sätter gips i sitt eget hus om de inte har nån kompis att ta in svart...
Vet inte riktigt hur det bör ses skattemässigt, inga pengar betalas svart utan det är timme för timme. Man skulle ju kunna se på det som att hantverkare A får betalt av hantverkare B i form av gentjänst som är värd 600:- i timmen. Detta ska A skatta för. Likaså på andra hållet. Bara för att man inte hanterar pengar så borde det inte vara skattefritt. Frågan är om det tagits upp av domstolen nån gång?
Det roliga i kråksången är ju att elektrikern förstås inte har egen auktorisation så han får ju egentligen inte lov att utföra el-jobbet på fritiden (än mindre ta betalt för jobbet i pengar eller gentjänster). Ändå är dennes tjänster mest eftertraktade då övriga ju inte lagligen får göra det själv.
- Om du gör en tjänst åt någon med kravet på en gentjänst så är båda tjänsterna skattepliktiga. Men utan krav inte skattepliktigt…
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 272 inlägg
Man kan undra sig hur mycket hjälp den som inte hjälper andra får efter ett tag 🙄
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 272 inlägg
Det är ett underförstått krav att man förväntar sig att få nått tillbaka, men kravet måste vara uttalat.R Rejäl skrev:
Anar att detta är en gråzon skatteverket inte kan bena ut, annars hade de nog gärna skattat det om de kunnat.
För inte bok på det bara
https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html
Mera sport o föra digital bok😉 egenföretagare blir ju svartfötter hur vi än gör🥴13th Marine skrev:
Du är rolig du som bifogar det materialet som jag lade upp på sidan till mig🤔😂😂13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 272 inlägg
Sorry, fel länk, denna skulle det vara:R Rejäl skrev:
https://www.skatteverket.se/funktio...1922409111.5.2e56d4ba1202f95012080006787.html
Förvisso en underlänk till din länk, men tyckte det kunde vara bra att förtydliga.