9 768 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
Kan kommunen neka markköp?
Nu får vi se om byråkraterna på kommunen vaknar.
Artikeln om vårt förhalade bygge och slappa byråkrater blev en stor nyhet i Gävle dagblad. På löpsedeln och nästan ett helt uppslag i den tryckta tidningen.d^_^b
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.2465547-lang-vantan-pa-besked-for-att-bygga-ut
Hoppas att detta hjälper annars blir det TV nästa gång.
Artikeln om vårt förhalade bygge och slappa byråkrater blev en stor nyhet i Gävle dagblad. På löpsedeln och nästan ett helt uppslag i den tryckta tidningen.d^_^b
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.2465547-lang-vantan-pa-besked-for-att-bygga-ut
Hoppas att detta hjälper annars blir det TV nästa gång.
Det har vi inte gjort ännu. Om inte markköpet går igenom riskerar vi att få betala för ett bygglov vi inte kan nyttja. Preliminärt bygglov finns dock, betalt & klart i mars 2010. Detta gäller i två år och är bindande.Ricken skrev:
När markköpet är klart ska vi lämna in ansökan om bygglov med bifogad detaljritning.
Nu surfar jag på luren, men varför genomför ni inte köpet av marken?
Om ni äger marken eller ej spelar ingen roll egentligen. Ni får bygga på bondens mark bara ni har hans medgivande. Hur nära är det till bäcken?
Det finns områden som har kulturhistoriskt intresse där man inte tillåter byggande på jordbruksmark. Men ni har ju fått förhandsbesked så det är ju inget problem.
Jag förstår inte riktigt, ni hävdar att ni kåmpat i 3.5år, men det är bara nu för ett år sen ni lämnade in papperen?
Man kan väl inte gnälla över långa handläggningstider om man inte ens lämnat in papperen?
Har du en karta över fastigheterna o bäcken så man kan se, bara för skojs skull?
Om ni äger marken eller ej spelar ingen roll egentligen. Ni får bygga på bondens mark bara ni har hans medgivande. Hur nära är det till bäcken?
Det finns områden som har kulturhistoriskt intresse där man inte tillåter byggande på jordbruksmark. Men ni har ju fått förhandsbesked så det är ju inget problem.
Jag förstår inte riktigt, ni hävdar att ni kåmpat i 3.5år, men det är bara nu för ett år sen ni lämnade in papperen?
Man kan väl inte gnälla över långa handläggningstider om man inte ens lämnat in papperen?
Har du en karta över fastigheterna o bäcken så man kan se, bara för skojs skull?
Det är faktiskt inte så lätt att ha med byråkrater att göra. Jag vet faktiskt inte hur hur man gör när man vill köpa mark och därför vände jag mig till kommunen och lantmäteriet som sitter i samma byggnad för att få hjälp med detta. Men de har bollat ärendet hit & dit, till ena handläggaren efter den andra åratal. Jag har pratat med chefen på bygg&miljö som lovade att det skulle sättas fart i ärendet, men inget hände ändå. Tillslut blev vi uppmandade att lämna in en ansökan om preliminärt bygglov, men sen fick vi till svar att vår ansökan inte kunde behandlas då markrågan måste lösas först. Detta har jag efteråt förstått är ett tjänstefel då markrågan inte har något med förhandsbesked att göra.Ricken skrev:Nu surfar jag på luren, men varför genomför ni inte köpet av marken?
Jag anser fortfarande att man inte ska behöva vara juridiskt kunnig bara för att man vill köpa till lite mark och bygga till huset. Kommunen, ska väl hjälpa till och fixa alla papper som behövs sen betalar jag fakturan? Så är det överallt annars. T.ex. så ringer man bilverkstan när inte bilen funkar, rörmokaren när rören läcker, elektrikern när elen krånglar...osv.... Alla dessa hantverkare fixar problemet, sen skickar de en faktura. Inte som kommunen, bollar problemet vidare och vidare och vidare och vidare.... i evigheter.:@
PS: Karta finns i början på tråden.
Redigerat:
Är det detaljplanelagt?
Skulle alla bara lämna ifrån sig allt som du säger så skulle köerna på bygglov på enorma. Man förväntas göra en hel del själv. Inte hantering dårå utan projektering.
Vad är det som ska upp i nämnd nu på tisdag?
Markköpet, går det via byggnadsn'mnden?
Skulle alla bara lämna ifrån sig allt som du säger så skulle köerna på bygglov på enorma. Man förväntas göra en hel del själv. Inte hantering dårå utan projektering.
Vad är det som ska upp i nämnd nu på tisdag?
Markköpet, går det via byggnadsn'mnden?
Ingen aning, men det är (vad jag vet nu) inga detaljplaner som måste ändras.Ricken skrev:
Jag är inte omöjlig, visst kan jag göra saker själv, men vad? Hur vore det om kommunen kom med något konkret uppdrag istället för att be mig springa runt mellan rummen och försöka få något vettigt ur byråkraterna i det kommunala huset.
Jag undrar faktiskt om de vet själva vad de ska besluta om.:x
Lite fakta:
Efter att vi under 3 års tid hade blivit skickade hit och dit i kommunens korridorer, lämnade vi 2009 10 05 in en ansökan om förhandsbesked.
2010 04 06 beslutade Bygg & miljönämnden om positivt förhandsbesked.
Detta papper erhöll vi dock ungefär 3 veckor efter beslutsdatum.
2010 05 03 lämnade vi in en ansökan om fastighetsreglering till Lantmäterimyndigheten.
Beslutet om förhandsbesked lämnades som bilaga
2010 05 04 erhöll vi, av Lantmäterimyndigheten, en bekräftelse på vår ansökan om fastighetsreglering. I bekräftelsen står det bl.a. ”Resultatet av förrättningen beräknas vara infört i fastighetsregistret den 30 augusti 2010, under förutsättning att inget oförutsett inträffar.”
I slutet av maj gjordes fältarbeten, dvs. de mätte upp gränser och satte upp gränsmarkeringar. Vi förväntade oss då att ärendet skulle vara klart den 30 augusti 2010, men så blev det inte. De hade inte hunnit ta upp detta ärende i bygg & miljönämnden under hela sommaren! Fick då höra att ärendet skulle upp på mötet 2010 10 14, men då kom det inte heller upp. Senaste budet är på tisdag, 2010 11 09.
Men vad de ska besluta om i Bygg & miljönämnden vet jag faktiskt inte. Vi har ju ett positivt förhandsbesked och fältarbetena är klara.
I Gävle dagblad står det: På tisdagens möte ska bygg- och miljönämnden ta beslut om att lägga samman fastigheterna. Anna-Maria Häggbloms förslag är att nämnden säger ja. Sedan ska lantmäteriet ta upp frågan.
Jag ska ringa i morgon och fråga om de egentligen vet själva vad de ska besluta om på tisdag.
Redigerat:
Lantmäterit går väl ändå inte under bygg o miljönämnden?
Att det tar 3v o skicka beslutet är inte heller nån skandal. Protokoll ska justeras, fakturor ska göras och sen ska assistenten skicka ut alla beslut ifrån den nämnden. Den människan har nog fullt upp ändå.
Kolla upp om det är planlagt, det borde dom ha sagt. Ni borde ju ha fått nån information om varför det ska upp i nämnden.
Har dom hört grannar?
Att det tar 3v o skicka beslutet är inte heller nån skandal. Protokoll ska justeras, fakturor ska göras och sen ska assistenten skicka ut alla beslut ifrån den nämnden. Den människan har nog fullt upp ändå.
Kolla upp om det är planlagt, det borde dom ha sagt. Ni borde ju ha fått nån information om varför det ska upp i nämnden.
Har dom hört grannar?
3 veckor är väl OK. Jag var bara tvungen att skriva det annars undrar säkert någon varför vi dröjde en hel månad med att skicka in en ansökan om fastighetsreglering till Lantmäterimyndigheten.Ricken skrev:
Jag kan inte minnas att de har sagt något om planlagt eller inte.Ricken skrev:
Jag vet inte varför det ska upp i nämnden.
Troligen har inte kommunen frågat grannarna. Vi har däremot frågat grannarna och de har inget emot att vi köper mark och bygger ut huset.
Jag förstår inte riktigt. Om ni fått ett positivt förhandsbesked av kommunen så är den saken klar. Ett positivt förhandsbesked innebär att kommunen garanterar er att få bygglov inom 2 år utifrån de uppgifter och sakförhållanden ni angav i ansökan. Innan ett förhandsbesked ges skickar bygglovsavdelningen ofta ut förslaget på remiss till berörda parter, tex. miljö- och hälsa för om eventuell miljöpåverkan av enskilt avlopp, vattenförsörjning och eventuella andra påverkansbitar. Man skickar också till kommunen vägavdelning eller vägverket för att säkerställa att infartsväg fårn kommunal eller länsväg kan göras utan problem. Man kan också behöva pröva strandskyddsdispens. Men allt detta görs INNAN man ger ett besked. I och med att ni nu erhållit ett positivt förhandsbesked, som vunnit laga kraft (dvs. ingen har överklagat), kan kommunen inte helt plötsligt bara ändra det. Det skulle i förlängningen innebära en skadeståndskyldighet för kommunen som kan bli ganska stor.
Själva avstyckningsbiten har ju inte kommunen med att göra. Det är Lantmäteriet sak. LM brukar kräva ett förhandsbesked av kommunen innan de styckar av för att se att fastigheten kan fungera som en bostadsfastighet. OCh förhandsbeskedet har ni ju redan.
Som sagt, det är nånting i allt det här som inte stämmer.
Själva avstyckningsbiten har ju inte kommunen med att göra. Det är Lantmäteriet sak. LM brukar kräva ett förhandsbesked av kommunen innan de styckar av för att se att fastigheten kan fungera som en bostadsfastighet. OCh förhandsbeskedet har ni ju redan.
Som sagt, det är nånting i allt det här som inte stämmer.
Redigerat:
Tack för ditt svar Hemmakatten. Jag skriver ut det och lägger till handlingarna.
Som sagt, det är mycket som är konstigt i detta ärende. Men med hjälp av Gävle dagblads artikel så får vi hoppas att ärendet snart är klart.
Som sagt, det är mycket som är konstigt i detta ärende. Men med hjälp av Gävle dagblads artikel så får vi hoppas att ärendet snart är klart.
Ett förhandsbesked ger ju inte ett automatiskt beviljande av bygglov, det säger bara att platsen får bebyggas. Sen kan det finnas andra saker som kan ge avslag på bygglov, utformning av huset, strandskydd för att nämna några.
Däremot vet jag inte varför ni skulle söka förhandsbesked. Ni skulle ha sökt bygglov direkt.
Däremot vet jag inte varför ni skulle söka förhandsbesked. Ni skulle ha sökt bygglov direkt.