Redigerat:
Köp hela marken av bonden, betala för hela marken, och begär fastighetsreglering på den bit som LM godkänner. Den övriga delen kommer då att återgå till bonden om ingen gör något om 20 år eller så.

Eller? :)
 
mycke_nu skrev:
Enjoy! [länk]
Det var som f-n, hade jag ingen aning om. Är det röstat och klart i riksdagen då?

Enligt tidskriften Revisorn ...
Din kvällslektyr? :)
 
Sök förhandsbesked på ett stall och berätta att du behöver marken till hagar.
Detta funkade för mig (samma problem o jag byggde ej)

lycka till
 
fredrik.s skrev:
Sök förhandsbesked på ett stall och berätta att du behöver marken till hagar.
Detta funkade för mig (samma problem o jag byggde ej)

lycka till
Det är en liten kommun, så att helt plötsligt börja snacka om ett stall känns inte seriöst. Då kanske de tror att "jag inte har alla hästarna hemma":rolleyes:

Men nu när kommunens kvarnar har malt i 3,5 års vill de plötsligt att vi ska söka dispens från strandskyddet. I lagen, miljöbalken 7 kap 18 c § anges sex särskilda skäl och tydligen får inga andra skäl användas.
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...dskydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens

I vårt fall verkar punkt nr.2 mest passande.
  • Den aktuella platsen är avskuren från stranden av till exempel en järnväg eller större väg och saknar därför betydelse för allmänhetens friluftsliv.
Jag infogar en kartbild som visar vår tomt inom den svarta linjen och marken som vi vill köpa inom de röda strecken. Det syns tydligt på kartan att platsen saknar betydelse för allmänhetens friluftsliv.
 
  • karta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-MH- skrev:
Det var som f-n, hade jag ingen aning om. Är det röstat och klart i riksdagen då?
Fantastiskt forum det här, jag hade heller ingen aning om detta men jag håller tummarna för att det stämmer! d^_^b

Det är inte röstat och klart, Riksdagen röstar nu på onsdag den 24/3 2010 enligt deras webb.
 
Redigerat:
Mudder har alltså diskuterat att flytta gräns mellan två de båda fastigheterna (bondens och hans egen) genom fastighetsreglering. LM vill inte medge detta, och om jag förstår saken rätt är skälet att man anser att den blivande villatomten blir "onödigt"stor, vilket inte är "till båtnad" för fastigheten. Känns tugget igen? ;)

Mitt tips är att byta vinkel: Testa att begära nybildning av separat villatomt av hela den markerade rutan. Först av allt upprättar du skriftligt köpeavtal med bonden. Informera honom om planen i dess helhet. Sedan anlitar du en bulvan; någon "utsocknes", som ingen i din lilla kommun hört talas. Kort sagt en ny och trevlig skattebetalare.

Kompisen begär förhandsbesked för bygglov, och berättar att han fått löfte att köpa den fina tomten. Strandskyddet kommer att vålla lite bubbel. Men det löser man enklast med en smal remsa mellan tomten och vattendraget, för allmänhetens passage. Kan kompisen förklara hur han ska lösa VA-frågan kommer man med största sannolikhet att meddela positivt förhandsbesked.

Sedan blir resten rena formaliteten. Du plockar fram köpeavtalet, och begär nybildning av separat tomt för bostadsändamål. Totalkostnad, knappt 20 Kkr. Betala tomtlikviden, bjud kompisen på middag och rama in förhandsbeskedet på väggen.
 
billy_baver skrev:
Mudder har alltså diskuterat att flytta gräns mellan två de båda fastigheterna (bondens och hans egen) genom fastighetsreglering. LM vill inte medge detta, och om jag förstår saken rätt är skälet att man anser att den blivande villatomten blir "onödigt"stor, vilket inte är "till båtnad" för fastigheten. Känns tugget igen? ;)

Mitt tips är att byta vinkel: Testa att begära nybildning av separat villatomt av hela den markerade rutan. Först av allt upprättar du skriftligt köpeavtal med bonden. Informera honom om planen i dess helhet. Sedan anlitar du en bulvan; någon "utsocknes", som ingen i din lilla kommun hört talas. Kort sagt en ny och trevlig skattebetalare.

Kompisen begär förhandsbesked för bygglov, och berättar att han fått löfte att köpa den fina tomten. Strandskyddet kommer att vålla lite bubbel. Men det löser man enklast med en smal remsa mellan tomten och vattendraget, för allmänhetens passage. Kan kompisen förklara hur han ska lösa VA-frågan kommer man med största sannolikhet att meddela positivt förhandsbesked.

Sedan blir resten rena formaliteten. Du plockar fram köpeavtalet, och begär nybildning av separat tomt för bostadsändamål. Totalkostnad, knappt 20 Kkr. Betala tomtlikviden, bjud kompisen på middag och rama in förhandsbeskedet på väggen.
Jag är tveksam och tror inte att ditt förslag funkar. För det första säger kommunen att det är uteslutet att bygga ett nytt hus där då det blir strandnära. Att bygga till vårt hus så att det blir lite närmare vattendraget möter antagligen inget hinder.

Ett argument som en kommunal handläggare hade MOT att vi köper tomten är just att vi i framtiden skulle kunna stycka av den biten vi inte behöver. Jag frågade då, -vem vill köpa en tomt som man inte får bygga på? Handläggaren insåg antagligen vilket dumt argument han hade och i stället för att svara hänvisade han mig till en annan handläggare längst ner i korridoren. Jag knallade dit för att upptäcka att han var på semester. Åter till första handläggaren som då hade gått på lunch, trots att klockan bara var 10:30 :x Detta tolkar jag som att handläggaren lurade iväg mig för att få en chans att smita.

Vi har förklarat för kommunen att vi inte är intresserade av marken närmast vattendraget. Vi kan tänka oss att köpa hela tomten och skänka marken närmast vattnet till kommunen, men inte ens det är de intresserade av.
 
Som sagt: Strandskyddet kommer att ge lite snack, men inget totalstopp. Flertalet hus vid samma gata ligger ännu närmare stranden, och på så vis i det närmaste utraderat allmänhetens tillgänglighet på sin sida av vattendraget. Allmänhetens tillträde är att betrakta som av redan ringa intresse, och kan säkras med den passage som ni själva föreslagit. Denna passage öppnar också ett viktigt gatt för både allmänheten och närboende ut mot den jungfruliga marken på andra sidan bron, norr om den aktuella markbiten.

Hela grejen är att ni själva låtit det stanna vid snack, till skillnad från skarpt läge. Med formell ansökan om förhandsbesked hjälper det inte handläggarna att springa på lunch.

Jag lovar: En ny och trevlig skattebetalare gör susen...
;)
 
-MH- skrev:
Det var som f-n, hade jag ingen aning om. Är det röstat och klart i riksdagen då?
Dom skall tydligen rösta den 24 mars.

EDIT: Det hade Lostorp redan skrivit, såg jag nu..


-MH- skrev:
Din kvällslektyr? :)
Näe, läser den på muggen :D
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Som sagt: Strandskyddet kommer att ge lite snack, men inget totalstopp. Flertalet hus vid samma gata ligger ännu närmare stranden, och på så vis i det närmaste utraderat allmänhetens tillgänglighet på sin sida av vattendraget. Allmänhetens tillträde är att betrakta som av redan ringa intresse, och kan säkras med den passage som ni själva föreslagit. Denna passage öppnar också ett viktigt gatt för både allmänheten och närboende ut mot den jungfruliga marken på andra sidan bron, norr om den aktuella markbiten.

Hela grejen är att ni själva låtit det stanna vid snack, till skillnad från skarpt läge. Med formell ansökan om förhandsbesked hjälper det inte handläggarna att springa på lunch.

Jag lovar: En ny och trevlig skattebetalare gör susen...
;)
I november 2009 lämnade jag in en skriftlig formell ansökan om förhandsbesked för bygglov. Handläggaren RINGDE en månad senare och förklarade att min ansökan inte kunde behandlas innan markfrågan är löst. (Något som jag nu har förstått är fel)
I telefonen förklarade jag att eftersom jag har skickat en skriftlig ansökan vill jag ha ett skriftligt svar. Men tyvärr skickar de inte ens ett skriftligt avslag så att jag får ett beslut att överklaga.:@
 
Dom är skyldiga att skicka ett skriftligt beslut enligt Förvaltningslagen. Ring och stå på dej!!

Underrättelse om beslut

21 §
En sökande, klagande eller annan part skall underrättas om innehållet i det beslut varigenom myndigheten avgör ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild. Parten behöver dock inte underrättas, om det är uppenbart obehövligt.
Om beslutet går parten emot och kan överklagas, skall han underrättas om hur han kan överklaga det. Han skall då också underrättas om sådana avvikande meningar som avses i 19 § eller som har antecknats enligt särskilda bestämmelser.
Myndigheten bestämmer om underrättelsen skall ske muntligt, genom vanligt brev, genom delgivning eller på något annat sätt. Underrättelsen skall dock alltid ske skriftligt, om parten begär det.
Denna paragraf tillämpas också när någon annan som får överklaga beslutet begär att få ta del av det.
 
Jag lyfter tråden för att meddela att inget är klart ännu. Sandvikens kommuns byråkrater har nu förhalat vårt ärende i över 4 år och tjänstefel har begåtts osv...q(;^;)p
Igår tröttnade jag och ringde Gefle dagblad. Reportern var här nyss och vi får väl se om det händer något efter artikeln i tidningen.
 
mudder skrev:
Jag lyfter tråden för att meddela att inget är klart ännu. Sandvikens kommuns byråkrater har nu förhalat vårt ärende i över 4 år och tjänstefel har begåtts osv...q(;^;)p
Igår tröttnade jag och ringde Gefle dagblad. Reportern var här nyss och vi får väl se om det händer något efter artikeln i tidningen.
bra, tidningen brukar vara ett medel som öppnar upp ärendet. Har inte läst igenom alla inläggen. Men Du skall begära ett Slutligt Beslut i ärendet vad gäller marken. Om det nu är så att du tidigare har begärt något som går att beslut om. Ett slutligt beslut måste lämnas ut inom normal tid ( 1--3 ) månader. Men å andra sidan kan kommunen göra som den vill, i ett sådant ärende som detta, del har man sin förköpsrätt och ansvaret över planer, områdesplaner. Så man har möjlighet att hävda både det ena och andra. Håller man på med en detaljplan för området, eller en kommande översiksplan, vägar m m, så finns det en del arbetsmaterial för kommunen, som då anser att man inte kan yttra sig i nuläget (10 år) Men har du ett godtagbart ärende, så anmäl till JO, det kostar enbart tiden att skriva, men tar JO upp ärendet, så benar kanke detta upp några av problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.