107 279 läst · 662 svar
107k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 856 inlägg
Att köpare två kan tänka sig att skriva kontrakt är inte så märkligt. De skiter ju fullständigt i om säljaren sedan blir stämt av köpare ett, det är inte deras problem.
Sen skulle jag tänka både en och två gånger innan jag skrev kontrakt med en säljare som inte håller ingångna avtal och som har en kass ekonomi.
Sen skulle jag tänka både en och två gånger innan jag skrev kontrakt med en säljare som inte håller ingångna avtal och som har en kass ekonomi.
Lite borde de kanske bry sig, riskerar inte de att hamna i skiten också om de köper något av säljaren som denne inte längre har mandat att sälja, han har ju redan sålt det…Fairlane skrev:Att köpare två kan tänka sig att skriva kontrakt är inte så märkligt. De skiter ju fullständigt i om säljaren sedan blir stämt av köpare ett, det är inte deras problem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 856 inlägg
Kanske, det kan eventuellt bli ett problem.tveksamt skrev:
Jag misstänker dock att vare sig säljare eller mäklare sagt till budgivare 2 att det finns ett giltigt avtal med budgivare 1. Snarare har man väl sagt något i stil med "Ni får köpa huset då budgivare 1 hoppat av. Allt är frid och fröjd och huset är 100% felfritt, lita på oss". 😉
Det tror jag du har väldigt rätt i. Vi kan tycka rätt synd om även budgivare 2 således. Dels för att de är på väg att skriva på ett avtal med säljaren, och dels för att de sannolikt gör det under helt falska förutsättningar. 😢Fairlane skrev:Kanske, det kan eventuellt bli ett problem.
Jag misstänker dock att vare sig säljare eller mäklare sagt till budgivare 2 att det finns ett giltigt avtal med budgivare 1. Snarare har man väl sagt något i stil med "Ni får köpa huset då budgivare 1 hoppat av. Allt är frid och fröjd och huset är 100% felfritt, lita på oss". 😉
Det är säkert inga problem för dom att bryta det avtalet om dom vill.tveksamt skrev:
Inte kan väl säljaren ha en annan uppfattning om någon annan än dom bryter skrivet avtal? 🙄
Så länge dom inte skakar hand på det så kan man ju tydligen göra som man vill 😀
Det här var en spännande tråd..
Intressant är att mäklare är stensäker att avtalet går att bryta då köparen inte betalat handpenningen (om jag fattat det rätt) men alla andra på forumet förutom TS tror det.
Hoppas på uppföljning
Intressant är att mäklare är stensäker att avtalet går att bryta då köparen inte betalat handpenningen (om jag fattat det rätt) men alla andra på forumet förutom TS tror det.
Hoppas på uppföljning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 856 inlägg
Problemet för oss på forumet att veta är förstås att vi inte får veta vad det står i kontraktet avseende handpenning. Nu verkar ju TS bytt spår lite och anser att kontraktet faller pga servitutet istället.D Derpinator skrev:
Vi vet sedan tidigare att TS anser att det är för sent att besiktiga nu, fast det enligt kontrakt finns 7 dagar kvar. Kanske är det samma sak med handpenningen?
Sen vet jag inte hur vi ska tolka mäklaren. Enligt TS är mäklaren kass och mäklaren har gjort allt rätt...
Tack!K Klass0n skrev:
Är van vid mothugg 😉Jag är säljchef och säljare innan. En del av jobbet att få det att rinna av sig.
Det gäller att inte ta åt sig och kunna lägga sådant åt sidan. Koncentrera sig på det väsentliga.
Mothugg kommer mest från avundsjuka personer, oerfarna personer och personer som inte kommit någon vart och som har därför behov att hävda sig, enda sättet. Mest synd är det om de själva, istället för att göra något bra istället, så käftar de och ställer till. Det finns en lag i Sverige som heter Jantelagen. Den är applicerbar i många inlägg här.
Ny mäklarperson. Den ordinarie är på semester. Han är juridiskt kunnig och vände kontraktet upp och ned om giltigheten.Fairlane skrev:Kanske, det kan eventuellt bli ett problem.
Snart klart hoppas jag
Jag ska inte ta fram mina fördomar för säljare, men att sälja skrivare eller trädgårdsmöbler är inte samma sak som att sälja fastigheter. Det är ett helt annat lagrum.L L Jan skrev:Tack!
Är van vid mothugg 😉Jag är säljchef och säljare innan. En del av jobbet att få det att rinna av sig.
Det gäller att inte ta åt sig och kunna lägga sådant åt sidan. Koncentrera sig på det väsentliga.
Mothugg kommer mest från avundsjuka personer, oerfarna personer och personer som inte kommit någon vart och som har därför behov att hävda sig, enda sättet. Mest synd är det om de själva, istället för att göra något bra istället, så käftar de och ställer till. Det finns en lag i Sverige som heter Jantelagen. Den är applicerbar i många inlägg här.
Även om man är en jättebra säljare betyder inte det att man automatiskt är juridisk expert på bostadsförsäljning.
Jag har väl vissa fördomar mot mäklare också, vissa verkar inte ens fatta hur servitut fungerar, vad det är för utbildning som krävs ställer jag mig tveksam till. Tack och lov verkar de flesta ändå ha koll. Men i detta fall får jag undra om TS valt att inte lyssna på mäklaren, eller om det är en olycklig kombination av två "jag vet bäst" som är lite besserwisser och i realiteten inte alls vet.
Eller har TS stenkoll, men då är det ännu mer förvånande att ställa en så trivial fråga på forumet. Och dessutom inte tro på svaren som de flesta ganska unisont kommit med.
Ja det där med att få argument att rinna av dig verkar du vara riktigt grym på!L L Jan skrev:Tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 856 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 856 inlägg
Så är kontraktet nu ogiltigt för att servitutet är ändrat eller för att handpenningen inte är betald?L L Jan skrev:
När ska handpenningen vara betald enligt kontraktet?
Det hade det varit om ni låtit köpare 1 besiktiga ...L L Jan skrev:
Man skall vara rädd om sina fördomar. De brukar faktiskt inte uppstå sådär från tomma intet, som den första cellen på jorden sägs göra för miljarder år sedan.J JohanLun skrev:Jag ska inte ta fram mina fördomar för säljare, men att sälja skrivare eller trädgårdsmöbler är inte samma sak som att sälja fastigheter. Det är ett helt annat lagrum.
Även om man är en jättebra säljare betyder inte det att man automatiskt är juridisk expert på bostadsförsäljning.
Jag har väl vissa fördomar mot mäklare också, vissa verkar inte ens fatta hur servitut fungerar, vad det är för utbildning som krävs ställer jag mig tveksam till. Tack och lov verkar de flesta ändå ha koll. Men i detta fall får jag undra om TS valt att inte lyssna på mäklaren, eller om det är en olycklig kombination av två "jag vet bäst" som är lite besserwisser och i realiteten inte alls vet.
Eller har TS stenkoll, men då är det ännu mer förvånande att ställa en så trivial fråga på forumet. Och dessutom inte tro på svaren som de flesta ganska unisont kommit med.
Sedan bör man inte berätta om dem för andra, för då kan man vara rökt.