109 946 läst · 662 svar
110k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Du bestämmer ingenting över vilken besiktning köparen vill göra för att fullgöra sin undersökningsplikt.L L Jan skrev:
Vore jag köparen skulle jag leta efter ett hus med en bättre säljare - oavsett hur bra huset är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 401 inlägg
Jag skrev (och citerade) ju just att ordet plikt inte kommer från lagen. Lite svårt att skylla justitiedepartementet för det då (i alla fall utifrån lagen).L L Jan skrev:
Idag hade man nog valt ett annat ord, som undersökningsansvar, snarare än -plikt. Blir det mer begripligt då?
Nej då.Nissens skrev:
Se den andra lagen ovanför nämnd. Man kan få köpare att frånsäga sig den. Med rätt förutsättningar bestämmer vi isf villkoren. Då blir det vi som bestämmer!
Se exempel på internet om osedda köp.
Om din tanke är att köparen skall köpa ett annat hus så verkar du ha hittat en bra strategi…L L Jan skrev:
Det börjar bli svårt att ta dig på allvar faktiskt.
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 606 inlägg
Medlem
- Stockholms Län
- 13 606 inlägg
Klart att du kan få köparen att frånsäga sig rätten att besiktiga. När jag köper vill jag besiktiga och har jag ett kontrakt som ger mig den rätten så backar jag inte från det gratis. Kommer säljaren och säger att du får köpa för 500' mindre så kanske jag nappar, kanske.L L Jan skrev:
Ert problem är ju att ni inte kan erbjuda köparna något eftersom alla pengar måste in, så varför i hela världen skulle köparna avstå sin rätt?
Har ni undersökt möjligheten att någon i föreningen får 20' för att åka dit och närvara eller har ni inte råd med det heller?
Ännu snNötegårdsgubben skrev:
Vad vi erbjuder är omg. tillträde. Vilket är rätt ovanligt.Fairlane skrev:
Klart att du kan få köparen att frånsäga sig rätten att besiktiga. När jag köper vill jag besiktiga och har jag ett kontrakt som ger mig den rätten så backar jag inte från det gratis. Kommer säljaren och säger att du får köpa för 500' mindre så kanske jag nappar, kanske.
Ert problem är ju att ni inte kan erbjuda köparna något eftersom alla pengar måste in, så varför i hela världen skulle köparna avstå sin rätt?
Har ni undersökt möjligheten att någon i föreningen får 20' för att åka dit och närvara eller har ni inte råd med det heller?
Bra för en del. Man hinner fixa m.m. och ändå ha sitt gamla boende kvar.
Så klart att plikt att undersöka och besiktiga inte finns och ristat i sten. Säljaren kan villkora bort det, om köparen går med på det.
Själva besiktningen är vi inte ett dugg oroliga för, utan vad köparen kommer att göra efter den. En hel del underhåll behövs snart.och det är graden av acceptans av standard som vi inte vet hur köparen ställer sig till.
Skogsägare
· 19 401 inlägg
Det du skriver är relevant innan man skriver på ett avtal, inte efter. Det vet du rimligen om du är säljchef.
Ni hade ju redan lämnat ut nycklar. Vad blir skillnaden om de får låna dem en gång till. En besiktning är ju inte mer än att krypa omkring på vinden, kolla taket osv. - Besiktningen får ju inte vara förstörande. Jag vet inte om det finns nån tidsgräns hur länge man får besiktiga, men rimligen är det väl maximalt en dag. Försök få den som lånar ut nyckeln att vara med nån timme i början och i slutet.L L Jan skrev:
Nu kan ju er mäklarfirma skrivit kontraktet hur som helts, men normalt så har man ju efter man lagt handpenning några få dagar på sig att besiktiga (och som köpare är man nästintill tvungen att göra det om man sen ska kunna hävda sina rätter map dolda fel osv). Men oftast är kontrakten skrivna så att man har rätt att häva köpet, men INTE att man har rätt att pruta om man hittar fel (som jag förstår var det vanligare förr i tiden). Dvs försöker de pruta så säger ni helt enkelt bara nej, vi har en annan köpare som gärna vill ha det och varken vill besiktiga eller pruta. Då får de välja att köpa eller inte köpa.
Som jag förstår har det ju varit krångel från båda håll, ni hade inte klart med servituten, de har inte betalat handpenning. Jag tycker mäklaren i detta fall inte verkar gjort sitt jobb.
Skogsägare
· 19 401 inlägg
Det där är bara floskler. Var ni emot innehållet skulle ni inte skrivit på. En fastighetsmäklare förklarar därtill normalt avtalet vid signering. Mer krävs normalt inte vid en standardaffär.
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 606 inlägg
Medlem
- Stockholms Län
- 13 606 inlägg
Som köpare skulle jag aldrig i livets säga mig rätten att besiktiga för en sådan sak, ens om jag ville ha ett snabbt tillträde. Säg att besiktningen upptäcker stora fel som är dyra att åtgärda, inte är det värt ett snabbt tillträde att riskera det?L L Jan skrev:
Ja, vilket man rimligen gör innan man skriver avtal.L L Jan skrev:
Det går sen också, men då får man ju erbuda något betydligt bättre.
Vad fruktar ni att köparen ska göra efter besiktning?L L Jan skrev:
Det finns tre alternativ:
1. Köparna är nöjda och går vidare med köpet
2. Köparna är missnöjda och avbryter köpet
3. Köparna försöker få ner köpeskillingen
Nummer 1 är väl det ni vill? Nummer två är inget problem för ni har ju en köpare till som ni då kann skriva kontrakt med.
Alternativ nummer 3 kan ni besvara med att ni inte tänker sänka priset och så tvingas köparen välja mellan alternativ 1 och alternativ 2?
Så vad är ni så oroliga för?
Låter mer som att ni är oroliga att besiktningen ska avslöja något som er besiktning inte avslöjade (er besiktning kontrollerade inte allt). Så är ni rädda att det kommer fram till köpare 2 som inte längre vill betala det ni vill ha.
Det har varit ni som bestämmer hela tiden. Ingen har tvingat er att skriva på något, eller hur?L L Jan skrev: