Vi har ett par företag hemma i huset. Bland annat ett som heter Folietext. Företagspaket adresserad till Folietext har Postnord inte kört ut med motiveringen "mottagaren är en privatperson". Den privatperson som heter Folietext räcker upp en hand...
En annan gång rapporterade dom att ingen var på plats fast vi varit på plats hela dagen. Vi påpekade då att dom inte varit förbi då det kommit nysnö den dagen och inga spår fanns på vår glest trafikerade gata.

Men största problemet verkar vara att dom inte klarar av att göra något åt reklamationer.
Till slut gjorde jag som Tykos stränge far, Jag ringde till generaldirektören för Postverket. Ja nästan i vart fall chefen för företagspaket som i vart fall lyssnade på mina synpunkter till skillnad från reklamationsavdelningen.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det är upp till dig att hålla koll på vilka fakturor som skall komma till dig, och se till att de blir betalda i tid. Har man inte fått en faktura på posten bör man höra av sig till företaget och be de skicka en digital kopia.

Alternativt registrera sig för e-faktura om det går. Tror tyvärr inte du kan göra något åt detta.

Men alltså, 15 - 20 000:- i avgifter på grund av förseningar? Låter ju helt orimligt och oansvarsfullt.

Rent krasst skulle ni haft bättre koll på uteblivna fakturor, speciellt med sånna höga belopp.

Edit:

Ett annat tips jag kom på, det finns företag som jobbar med inläsning av post, skriv dig där istället så får du all post på e-mail.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Har du kivra?

͏Vi hade samma problem fram till i våras. Blev allt sämre under de fyra åren som vi bodde där. Kanske inte fullt så illa som för er och vi har det mesta digitaliserat, men ändå fruktansvärt störande när man får ett brev från landstinget om ”påminnelse för obetald faktura för uteblivet besök”.

Håller med om att man får försöka hålla koll själv och de flesta fakturor vet man ju att man ska få: typ el, bredband, internetköp osv. Däremot finns det ju en rad annan viktig post. Jag har till exempel en vän som förra veckan förlorade förskoleplatsen för sin son för att kommunen inte fått hennes platsbekräftelse.

I vårt fall var det ett lokalt problem för det rättade till sig när vi flyttade i somras. Du kanske hade kunnat skaffa en postbox på annan ort, med annat postkontor, och eftersända dit. :crysmile:;)(Skämt åsido)

Redigerat:
N Nygamla hus skrev:
Som sagt, Lita aldrig på Staten
Det låter som du har haft några riktigt traumatiska upplevelser gällande demokrati. Du har inte funderat på att söka hjälp för det?

• Gilla
fireon och 4 till
  • Laddar…
Det här är definitivt en av de stora svagheterna med snailmail. Men, det största problemet är bevisbördan som i detta fall ligger på mottagaren. Kan ni bevisa att ni inte har mottagit dessa alternativt att ni inte har tagit emot posten och bränt den på bål i skogen? Om jag var er skulle jag leta efter något rättsfall som jag kan luta mig mot.

F fekberg skrev:
Ett annat tips jag kom på, det finns företag som jobbar med inläsning av post, skriv dig där istället så får du all post på e-mail.
Nu har man inte rätt att skriva sig var man vill och sen är det väl inget som säger att postgången till "skannerföretaget" fungerar bättre. ;)

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu har man inte rätt att skriva sig var man vill och sen är det väl inget som säger att postgången till "skannerföretaget" fungerar bättre. ;)
Nej du har nog rätt där, det kanske mest är för företag som det gäller :)

Litar aldrig på posten för viktiga saker.. Och är de viktigt ska det finnas tracking!

Vi hade ett liknande problem. Helt plötsligt började post "försvinna". När vi sent omsider upptäckte detta och kontaktade Postnord så fick vi veta att anledningen var att dom hade en anmälan om eftersändning på vår adress. Saken var den att vår son hade flyttat ett år tidigare (samma efternamn) När eftersändningen gick ut så struntade dom helt enkelt att leverera posten. Mycket märkligt då vi fortfarande bodde kvar tre personer med samma efternamn på adressen! Det gällde dock inte all post utan bara ett par brev här och där.

N Nygamla hus skrev:
Sannolikt så vet du också när du kan förvänta dig en faktura.
I teorin har du naturligtvis men i praktiken...

Inte tusan har jag koll på när den årliga bilskattefakturan kommer, eller årliga hemförsäkringen, eller årliga bilförsäkringen, eller några andra fordonsförsäkringar och/eller skatter, eller årliga fritidshusförsäkringen eller några av olika årliga (eller kanske vart femte år) "medlemsavgifter", eller någon av diverse olika kvartalsvisa el- sopor- vatten eller vad det nu kan vara... Och visst, jag var visst innanför tullarna för tre månader sedan och den där bron körde jag visst också på.... Skulle någon faktura komma bort då och då skulle jag nog tyvärr inte märka det. Andra kanske har bättre koll eller färre "leverantörer", vad vet jag.

• Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I teorin har du naturligtvis men i praktiken...

Inte tusan har jag koll på när den årliga bilskattefakturan kommer, eller årliga hemförsäkringen, eller årliga bilförsäkringen, eller några andra fordonsförsäkringar och/eller skatter, eller årliga fritidshusförsäkringen eller några av olika årliga (eller kanske vart femte år) "medlemsavgifter", eller någon av diverse olika kvartalsvisa el- sopor- vatten eller vad det nu kan vara... Och visst, jag var visst innanför tullarna för tre månader sedan och den där bron körde jag visst också på.... Skulle någon faktura komma bort då och då skulle jag nog tyvärr inte märka det. Andra kanske har bättre koll eller färre "leverantörer", vad vet jag.

Som du skriver! De man vet kommer varje månad och dylikt är ju sällan problemet. Utan de är de som kommer en gång om året eller olika en-gångs fakturor och dylikt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Företaget jag jobbar på skickar ut mycket post (via Postnord) och vi får otroligt många returer där det på kuvertet står "okänd" eller "avflyttad".
När vi då tar kontakt med berörda personer är det väldigt många som svarar att vi har rätt adress och att de har bott på den i flera år. Vi undrar på allvar vad fan Postnord håller på med.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Det är upp till dig att hålla koll på vilka fakturor som skall komma till dig, och se till att de blir betalda i tid. Har man inte fått en faktura på posten bör man höra av sig till företaget och be de skicka en digital kopia.

Alternativt registrera sig för e-faktura om det går. Tror tyvärr inte du kan göra något åt detta.

Men alltså, 15 - 20 000:- i avgifter på grund av förseningar? Låter ju helt orimligt och oansvarsfullt.

Rent krasst skulle ni haft bättre koll på uteblivna fakturor, speciellt med sånna höga belopp.

Edit:

Det kanske är orimligt oansvarigt! Men nån stans har ju posten också ett jobb som ska skötas! Och när det är engångs fakturor eller sådana som kommer oregelbundet eller en gång om åter så är det inte så lätt att hålla koll på vad som ska komma och inte. Och har man inte den blekaste aning första gången är det svårt att veta när det kommer till inkasso eller liknande. Om man betalt 2-3000kr totalt extra i olika avgifter varje månad, så kan du ju räkna själv vad det blir på ett halvår....

Thyro89 Thyro89 skrev:
jag ska försöka förklara mig så kort som möjligt.

Autogiro, e-faktura och Mail-PDF fakturor så bör dina problem med posten vara lösta.

Funkar bra även om man är på semester etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.