25 579 läst · 148 svar
26k läst
148 svar
Kan jag stämma posten
Väldigt synd att inte e-paket finns, för då kanske det skulle gå att skicka via t.ex. Kirva
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Fast vänta här lite nu innan ni hackar (pun unintended) på @MissMuffet.
Bara för att Kivra inte hanterar pengatransaktioner betyder inte det att man inte kan nyttja Kivra för att tillskansa sig annans pengar genom att låtsas vara någon annan.
Bara för att Kivra inte hanterar pengatransaktioner betyder inte det att man inte kan nyttja Kivra för att tillskansa sig annans pengar genom att låtsas vara någon annan.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Absolut, gäller ju för samtliga digitala som analoga tjänster att hackare/bedragare kan lura systemet. Att ha ett system som är 100% säkert skulle göra det så komplicerat att använda att ingen skulle orka. Men mig veterligen är inte Kivra osäkrare än andra system och framförallt inte värre än en fysisk brevlåda som kan öppnas av vem som helst som går förbi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Skulle jag vilja lura av folk pengar så kan man ju använda PostNords eBrev, dvs låta PostNord skriva ut fakturan och leverera den. Det är nog lättare än att försöka med Kivra.
Risken är förstås att fakturan inte når mottagaren.
PostNord eBrev är förövrigt en sådan där farlig digital tjänst som kan bli hackad.
Risken är förstås att fakturan inte når mottagaren.
PostNord eBrev är förövrigt en sådan där farlig digital tjänst som kan bli hackad.
Fick en rätt fin bild från en vän som bor i hyresrätt. De har postfack i porten, ett sånt där brevbäraren öppnar upp hela fronten och lägger i posten i facken, sen har varje hyresgäst en lucka till sitt fack. Nu hade brevbäraren lagt in ett paket som fick plats i facket, men inte tänkt på att min väns lucka är mindre än facket, så paketet gick inte att få ut
Fint exempel på:K kindvall skrev:Fick en rätt fin bild från en vän som bor i hyresrätt. De har postfack i porten, ett sånt där brevbäraren öppnar upp hela fronten och lägger i posten i facken, sen har varje hyresgäst en lucka till sitt fack. Nu hade brevbäraren lagt in ett paket som fick plats i facket, men inte tänkt på att min väns lucka är mindre än facket, så paketet gick inte att få ut
if you pay peanuts, you get monkeys
Varför skulle den vara det ?MissMuffet skrev:
Det är väl ett välkänt FAKTUM att danska delen av postnord går extremt uselt, mycket sämre än den svenska, och att svenska pengar rinner över till danmark ?
Och att danskar är bra på affärer är väl snarare en komplimang än något negativt ?
Dom följer fortfarande postens regler, och i mitt fall så uppfyllde tydligen inkasten reglerna, jag som boende kunde i alla fall inte göra ett dugg åt "problemet" (som ju var brevbärarens problem, men blev mitt problem när han bankade igenom paket)
Klarar man inte av att sköta sitt jobb så får man väl antingen lära sej jobbet bättre eller byta jobb, det funkar ju inte att kunde kommer ikläm för att den som utför tjänsten inte klarar av det som han är satt att utföra.Jag tror inte på att din brevbärare lägger posten i vattenpölar med flit. Jag tycker inte att man missköter sitt jobb om man råkar välta med cykeln ibland. Jag tycker inte heller att man missköter sitt jobb om man någon gång ibland råkar skada emballage när man delar ut post genom trånga brevinkast. Så, Nej, jag tycker inte att du har anledning att smutskasta honom och kalla honom för "rötägg" av de anledningarna. Att försändelser helt kommer bort är däremot allvarligt men det kan vi ännu inte veta vems fel det är.
Är det normalt så att cykelburna brevbärare häller ner posten i vattenpölar och kör över den så kanske man bord elösa transporten på ett bättre sätt, i detta fallet tror jag mer på att det var just VÅR brevbärare som var inkompetent.
Just i detta fallet var det nog brevbäraren som var grundfelet.
Däremot har posten problem på många nivåer.
Att brevbärarna inte har tid att dela ut posten för dom är upptagna med att blada reklam är ju knappast brevbärarnas fel däremot, utan ett systemfel.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 348 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 348 inlägg
@Fairlane - om du lägger ett brev i en gul eller blå brevlåda så kommer det att hanteras och distribueras av PostNord, likaså om du lämnar in ett paket till ex ICA-butiken som är ombud för PostNord. Jag (min familj) hade under ett par års tid mycket problem med post som hamnade fel, inte bara hos grannar utan på vägar i närområdet vars (väg)namn började med samma bokstav. Då både mitt och mins mans efternamn är mycket ovanliga, så är det inte nåt Svensson-Andersson-Björklund slarv.
Efter många långa och struliga telefonsamtal med PostNord och Bring har det blivit någon bättring, men då jag även får en hel del privatbrev både inrikes och utlandet så vet jag att det fortfarande förekommer att försändelser försvinner.
Och de försändelserna kan jag inte få på något digitalt sätt - det handlar bl a om saker jag samlar på, och saker jag använder mig av i en verksamhet.
Bring har meddelat mig (Stockholmsområdet) att de inte kan anlitas av privatpersoner, så om privatpost försvinner är det PostNord som hanterat den. All post som hamnar i ens postlåda och som distribuerats av PostNord har en streckkod i nästan självlysande orange i nederkanten (nån gång annan kant om hamnat fel) på kuvertet.
Efter många långa och struliga telefonsamtal med PostNord och Bring har det blivit någon bättring, men då jag även får en hel del privatbrev både inrikes och utlandet så vet jag att det fortfarande förekommer att försändelser försvinner.
Och de försändelserna kan jag inte få på något digitalt sätt - det handlar bl a om saker jag samlar på, och saker jag använder mig av i en verksamhet.
Bring har meddelat mig (Stockholmsområdet) att de inte kan anlitas av privatpersoner, så om privatpost försvinner är det PostNord som hanterat den. All post som hamnar i ens postlåda och som distribuerats av PostNord har en streckkod i nästan självlysande orange i nederkanten (nån gång annan kant om hamnat fel) på kuvertet.
Att som vissa har råkat ut för - Utlandspaket som efter att mottagaren betalat både moms och avgift ändå inte fått paketet levererat - Det har BARA försvunnit!!
Att andra har beställt från länder i EU och paketet har försvunnit inom Sveriges gränser är lika horribelt.
Att mottagaren i de lägena får INTE någon kompensation av PostNord är rent av förjävligt.
Att vi som konsumenter inte har någon rättslig möjlighet att ställa krav på fallerande posthantering, utan bara hänvisas till den leverantör som köpt posttjänsten är i mitt tycke ett uppvisande av total ignorans ock nonchalans för slutkunden.
Jag klankar inte ner på enskilda posttjänstemän som gör fel, för det är till syvende och sisst ett genomgående systemfel (läs haveri) inom hela PostNord.
Varför gör varken staten eller Post & Telestyrelsen något radikalt åt problemen?
Det behövs är en rejäl genomlysning av företaget.
Jag anser att hela ledningsstrukturen måste skakas om i grunden och förändras för att få ordning på det sjunkande skeppet. Det räcker inte med lite töntig "tomtereklam" på TV.
Sedan behövs att ena all personal om vettiga värderingar.
Kundnöjdhet MÅSTE även innefatta slutmottagarnas nöjdhet, annars blir kundnöjdhetsuttrycket väldans ihåligt och skevt.
Några reflektioner från förr:
Många saker var bättre förr!
Lantbrevbäringen bar ut paket, skötte om att hantera räkningsinbetalningar, pengauttag osv. Det var bara att sätta ut en flagga på brevlådan så svängde lantis in på gården. Suveränt sätt för småföretagarna att skicka paket.
Det gick även att beställa matvaror som lantis hämtade i butiken och körde ut, perfekt för pensionärer och andra utan bil.
Servicen var VERKLIGEN bättre förr!
Att andra har beställt från länder i EU och paketet har försvunnit inom Sveriges gränser är lika horribelt.
Att mottagaren i de lägena får INTE någon kompensation av PostNord är rent av förjävligt.
Att vi som konsumenter inte har någon rättslig möjlighet att ställa krav på fallerande posthantering, utan bara hänvisas till den leverantör som köpt posttjänsten är i mitt tycke ett uppvisande av total ignorans ock nonchalans för slutkunden.
Jag klankar inte ner på enskilda posttjänstemän som gör fel, för det är till syvende och sisst ett genomgående systemfel (läs haveri) inom hela PostNord.
Varför gör varken staten eller Post & Telestyrelsen något radikalt åt problemen?
Det behövs är en rejäl genomlysning av företaget.
Jag anser att hela ledningsstrukturen måste skakas om i grunden och förändras för att få ordning på det sjunkande skeppet. Det räcker inte med lite töntig "tomtereklam" på TV.
Sedan behövs att ena all personal om vettiga värderingar.
Kundnöjdhet MÅSTE även innefatta slutmottagarnas nöjdhet, annars blir kundnöjdhetsuttrycket väldans ihåligt och skevt.
Några reflektioner från förr:
Många saker var bättre förr!
Lantbrevbäringen bar ut paket, skötte om att hantera räkningsinbetalningar, pengauttag osv. Det var bara att sätta ut en flagga på brevlådan så svängde lantis in på gården. Suveränt sätt för småföretagarna att skicka paket.
Det gick även att beställa matvaror som lantis hämtade i butiken och körde ut, perfekt för pensionärer och andra utan bil.
Servicen var VERKLIGEN bättre förr!