MissMuffet skrev:
Öppningen i brevlådor och brevinkast ska ha ett visst mått. Idag är det dock populärt att sätta in hippare brevlådor importerade från utlandet och där kan måtten vara lite annorlunda. Vissa modeller av inkast kan också få problem med fjädringen så de inte öppnas upp som de ska. Det gör att det kan vara svårt att få ner brev även om brevbäraren kontrollerat storleken innan.
Men bor man i lägenhet har man ingen möjlighet att göra något åt detta, jag var dock i kontakt med hyresvärden om det och dom svarade bara att "brevlådeinkasten uppfyller gällande minimimått" eller nåt i den stilen.

Helt oavsett ska inte brevbäraren banka igenom paketen, dom ska tas tillbaka och så ska han lägga en lapp i lådan att det ska hömtas på närmaste ombud.

Jag 8och min sambo) pratade flera gånger med chefen över brevbärarna i området om detta och han sa att det är så det ska gå till, och att det uppenbarligen inte varit så i dessa fall. Han lovade också varje gång att ta upp det med den specifika brevbäraren, huruvida han gjorde det vet jag förstås inte.

Varje gång en brevbärare måste ta tillbaka paket eller feladresserade brev så måste de göra massa administration. De måste fylla i blanketter, registrera och (vid fel adress) försöka hitta rätt adress eller avsändaren. Det blir en massa övertid som de inte har betalt för. De tvingas alltså göra detta merjobb på sin fritid. Mitt barn hade i alla fall den typen av avtal att de inte hade övertid de hade bara betalt efter hur många hushåll de betjänade. Har då brevbäraren en tid att passa, tex hämta barn på dagis, så förstår jag att de försöker tvinga in brev i brevinkasten.
Men det är fortfarande deras JOBB, jag gör också en massa trista och jobbiga saker på mitt jobb, men dom måste göras, det är det jag får betalt för.

Jag har ju som kund betalat för att få hem ett paket, och posten har sålt tjänsten, då kan man ju inte komma med bortförklaringar om att det är för jobbigt efteråt.

Om brevbärarna har för dåligt betalt eller taskig jobbmiljö vet jag inte, men om dom har det är det ju inte något som kunden ska straffas för genom att den enskida brevbäraren bryter mot reglerna, den fighten får dom ju ta mot arbetsgivaren - kanske via facket.

Regnar eller snöar det så blir posten lätt blöt. Det går knappt att undvika.
Det klart att det går, men nu handlade det mer om att posten troligen har legat i en vattenpöl snarare än regnstänk.

Postcyklar är tunga och svårstyrda. Det är lätt att välta på vintern i snö och is men även i grus och trottoarkanter på sommaren. Brevbärare cyklar även på vintern (i städerna i alla fall). Om en brevbärare råkar köra på ett brev/paket så det blir hjulavtryck vad menar du att hen skulle göra? Ta tillbaka brevet/paketet öppna det och paketera om det???? (De får inte öppna försändelser annat än i verkliga nödfall och det ska vi nog vara glada för.) Ta tillbaka det och tvätta det??? Eller???
Klarar man inte av att hantera sitt tjänstefordon fysiskt kanske man skulle fundera på ett annat jobb ? ..Det gäller oavsett om man kör en cykel eller hjullastare kan jag tycka.

Hade det hänt EN gång hade jag inte blivit så upprörd, men nu hände det gång på gång, då borde brevbäraren eller organisationen kanske fundera på en teknisk lösning på problemet.

Jag vet inte exakt hur det gick till heller, jag vet bara att posten kom fram genomblöt och ibland med hjulspår efter en cykel.

Just den biten fungerar mycket bättre idag när jag har lantbrevbärare, men han kör ju bil också.

Vissa brevbärare jobbar mycket långsammare än andra. Ofta beror det på ålder. Det sliter på kroppen att springa upp och ner i trappor i städerna bl.a. Ingen har samma ork vid 50 som man hade när man var 25. Vad är då lösningen? Ska då alla äldre brevbärare avskedas? Ska det då gälla alla arbetsplatser? Ska anställda bara vara slit och släng? Vill vi verkligen ha det samhället?
Dom får väl gå över till andra jobb ? ..Det gäller ju alla yrkeskategorier med hårda jobb, klarar inte kroppen av det får man göra nåt annat, kanske relaterat till det man gjorde innan.

Jag skulle inte palla att vara brevbärare - det är säkerligen skitjobbigt, men jag skulle inte vilja jobba med en massa andra grejer heller, lyckligtvis så slipper jag eftersom jag redan har ett jobb jag trivs med.

Jag övertalade faktiskt mitt barn att sluta som brevbärare i förtid för att det var ett så fysiskt tungt och slitigt arbete, dålig lön samt farligt pga alla hot många brevbärare numer utsätts för i vissa områden i städerna. Visst finns det problem som måste lösas men lösningen är inte att reta upp sig och klanka ner på brevbärare eller lokalkontor.
Det klart att man blir arg och irriterad när man betalar för en tjänst man inte får, speciellt när det orsakar kostnader på grund av att posten uppenbarligen bryter mot reglerna.

Nu var det längesen jag missade en räkning pga postens slarv, men det beror nog mest på att nästan alla räkningar går via autogiro eller efaktura - av just detta skälet..
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
Men bor man i lägenhet har man ingen möjlighet att göra något åt detta, jag var dock i kontakt med hyresvärden om det och dom svarade bara att "brevlådeinkasten uppfyller gällande minimimått" eller nåt i den stilen.

Helt oavsett ska inte brevbäraren banka igenom paketen, dom ska tas tillbaka och så ska han lägga en lapp i lådan att det ska hömtas på närmaste ombud.

Jag 8och min sambo) pratade flera gånger med chefen över brevbärarna i området om detta och han sa att det är så det ska gå till, och att det uppenbarligen inte varit så i dessa fall. Han lovade också varje gång att ta upp det med den specifika brevbäraren, huruvida han gjorde det vet jag förstås inte.



Men det är fortfarande deras JOBB, jag gör också en massa trista och jobbiga saker på mitt jobb, men dom måste göras, det är det jag får betalt för.

Jag har ju som kund betalat för att få hem ett paket, och posten har sålt tjänsten, då kan man ju inte komma med bortförklaringar om att det är för jobbigt efteråt.

Om brevbärarna har för dåligt betalt eller taskig jobbmiljö vet jag inte, men om dom har det är det ju inte något som kunden ska straffas för genom att den enskida brevbäraren bryter mot reglerna, den fighten får dom ju ta mot arbetsgivaren - kanske via facket.



Det klart att det går, men nu handlade det mer om att posten troligen har legat i en vattenpöl snarare än regnstänk.



Klarar man inte av att hantera sitt tjänstefordon fysiskt kanske man skulle fundera på ett annat jobb ? ..Det gäller oavsett om man kör en cykel eller hjullastare kan jag tycka.

Hade det hänt EN gång hade jag inte blivit så upprörd, men nu hände det gång på gång, då borde brevbäraren eller organisationen kanske fundera på en teknisk lösning på problemet.

Jag vet inte exakt hur det gick till heller, jag vet bara att posten kom fram genomblöt och ibland med hjulspår efter en cykel.

Just den biten fungerar mycket bättre idag när jag har lantbrevbärare, men han kör ju bil också.



Dom får väl gå över till andra jobb ? ..Det gäller ju alla yrkeskategorier med hårda jobb, klarar inte kroppen av det får man göra nåt annat, kanske relaterat till det man gjorde innan.

Jag skulle inte palla att vara brevbärare - det är säkerligen skitjobbigt, men jag skulle inte vilja jobba med en massa andra grejer heller, lyckligtvis så slipper jag eftersom jag redan har ett jobb jag trivs med.



Det klart att man blir arg och irriterad när man betalar för en tjänst man inte får, speciellt när det orsakar kostnader på grund av att posten uppenbarligen bryter mot reglerna.

Nu var det längesen jag missade en räkning pga postens slarv, men det beror nog mest på att nästan alla räkningar går via autogiro eller efaktura - av just detta skälet..
Jo till viss del kan det vara så även om ett problem är att de inte får höja portot så det kan diskuteras om vi verkligen betalar för den service vi kräver.

I vissa bostadsrätter kan även lägenhetsinnehavaren köpa nya brevinkast.

Fackföreningsrörelsen börjar bli extremt svag i Sverige bortsätt från några av de kända stora. Du verkar inbillad dig att det finns andra stora organisationer inom ”posten” som kan styra upp det här. Det finns oftast inte utan de ända som kan styra upp det här är att vi som röstar på politiker kräver att upphandlingar av samhällsservice måste innehåller klausuler om mer kvalitetskrav och krav på jysta villkor.

Hoppas du kommer ihåg vad du just skrev nu om du i framtiden förlorar ditt jobb pga att någon yngre förmåga kan göra ditt jobb snabbare och effektivare än du.

Det jag reagerat på är att du verkar elda upp dig själv och kallar brevbärare för idioter rötägg mm. samt påstår att de har en ”väldigt enkel uppgift”. Du verkar också på allvar inbilla dig att de sitter och hånskrattar åt dig. Det är sällan konstruktivt och det är en orättvis beskyllning.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Bor i Skåne och har då aldrig sätt det på alla brev jsg får och är endast postnord som delar ut kuvert här...
jag bor oxså i skåne och får post från postnord + snigelposten som kommer var tredje dag , tidigare har jag även fått något av tidningsbudet
t
 
T tergo skrev:
jag bor oxså i skåne och får post från postnord + snigelposten som kommer var tredje dag , tidigare har jag även fått något av tidningsbudet
t
Har nu kollat extra noga på breven idag och ni har rätt. Inget jag lagt märke till innan men där är små orangea sträck och en liten text längst ner där det står postnord.

Förväntade mig en stor blå stämpel med postnord som deras logotyp...
 
MissMuffet skrev:
Jo till viss del kan det vara så även om ett problem är att de inte får höja portot så det kan diskuteras om vi verkligen betalar för den service vi kräver.
Största problemet just nu är väl iofs att alla pengarna går in i ett svart hål i danmark.

Jag har lite svårt att förstå hur nån kunde tycka det var en bra ide att gå ihop med danska posten, det var en katastrofal ide från början.

Men ska alltid undvika att göra affärer med danskar rent generellt, och det beror på att det ligger väldigt mycket i det gamla ordspråket att "Den enda gången en dansk gör en dålig affär är när han gör affärer med en annan dansk".

..och innan någon kommer med klagomål, jag har inget emot danskar eller danmark, tvärtom det är ett trevligt land och trevliga människor i största allmänhet, men det ligger i deras sätt att vara att vara stenhårda i affärer.

Nåväl, det är ett sidospår kanske.

I vissa bostadsrätter kan även lägenhetsinnehavaren köpa nya brevinkast.
Det gick INTE, faktum är att man inte ens fick köpa säkerhetsdörrar för att dörrarna fick inte modifieras eller bytas ut, jag tror det var för att bevara den genuina 40-talsmiljön eller nåt, man var tvungen att ha kvar dörren exakt som den såg ut.

Jag nämde även nåt om att jag hade läst om att snart skulle alla tvingas ha sådana där postskåp i entren men fick då mycket tydligt veta att det gällde INTE så gamla hus för det fanns ingen möjlighet där. (vilket väl iofs var korrekt, det var rätt trångt nere i entren)

Hoppas du kommer ihåg vad du just skrev nu om du i framtiden förlorar ditt jobb pga att någon yngre förmåga kan göra ditt jobb snabbare och effektivare än du.
Nu har jag inte ett jobb där det prioriteras att vara snabb och effektiv förvisso, men om ett jobb inte passar så söker jag mej ju till något annat, är inne på mitt fjärde "yrke", och då är inget av dessa det jag egentligen är utbildad till.

Det jag reagerat på är att du verkar elda upp dig själv och kallar brevbärare för idioter rötägg mm. samt påstår att de har en ”väldigt enkel uppgift”. Du verkar också på allvar inbilla dig att de sitter och hånskrattar åt dig. Det är sällan konstruktivt och det är en orättvis beskyllning.
När en och samma brevbärare gång på gång nästan metodiskt bryter reglerna och orsakar en massa problem för kunderna (mej framförallt, men grannarna var lika irriterade dom) så är det väl inte så långsökt att kalla honnom rötägg ? (om jag nu ens gjorde det, tror inte det var så), han var en dålig brevbärare som misskötte sitt jobb, jag påtalade detta för hans arbetsgivare många gånger och dom verkade helt ignorera det, dom lovade att ta tag i det men det blev ingen som helst skillnad.

Vad menar du att jag skulle ha gjort förutom det jag gjorde - att klaga till mitt lokala postkontor (eller vad man nu ska kalla det) ?

Det var ju som sagt inte bara jag som var irriterad, mina grannar var det med, och troligen i princip varenda kotte efter hans runda.
 
Om man ska komma till grunden i detta problem så måste man ta reda på var problemen uppstår. Om någon tar post så finns det dörrsensorer man kan använda för att kunna logga vilka tider brevlådan öppnas och stängs. Om de som delar ut brev är dåliga på detta så kan man själv testa det genom att skicka brev till sig själv eller beställa hem fysiska kataloger. Dettar kräver mycket tid och arbete och ger ju ingen direkt lösning på problemet utan bara en indikation var problemet ligger.

Möjligen är det kanske enklare att hantera en bristfällig utdelning och flytta över så mycket som möjligt till efaktura/epost/autogiro eller digital postbox (kivra med fler). Om posten är den fallerande parten (troligen) så leder ju en minskning av försändelser till minskat antal problem. Om någon tar post så skulle ju en ny brevlåda med lås på försvåra detta.
 
Marcus_L Marcus_L skrev:
På företaget jag arbetar på så är vi på nedersta våningen och sista brevlådan brevbäraren stoppar post i.
Det fungerar som så att "brevis" åker till översta våningen med hissen och börjar att dela ut posten och går sedan nedför trapporna och delar ut posten. När han/hon kommer till vår låda så stoppas resterande post i lådan, med resultatet att vi får all post som missats att stoppa ner i tidigare lådor.. Om det är så att de bara gissar att resterande post är vår eftersom vi är sista lådan.. eller på grund av slöhet, då de inte vill åka upp till översta våningen igen låter jag vara osagt.. men vi får post från alla våra grannar ett par dagar i veckan..
Det är då man vill vänta på brevbäraren när han kommer med posten och be honom vänta ett ögonblick medan man kollar att posten verkligen hamnat rätt. Brev som inte kommit rätt lämnar man tillbaka och tackar för lånet.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
Största problemet just nu är väl iofs att alla pengarna går in i ett svart hål i danmark.

Jag har lite svårt att förstå hur nån kunde tycka det var en bra ide att gå ihop med danska posten, det var en katastrofal ide från början.

Men ska alltid undvika att göra affärer med danskar rent generellt, och det beror på att det ligger väldigt mycket i det gamla ordspråket att "Den enda gången en dansk gör en dålig affär är när han gör affärer med en annan dansk".

..och innan någon kommer med klagomål, jag har inget emot danskar eller danmark, tvärtom det är ett trevligt land och trevliga människor i största allmänhet, men det ligger i deras sätt att vara att vara stenhårda i affärer.

Nåväl, det är ett sidospår kanske.



Det gick INTE, faktum är att man inte ens fick köpa säkerhetsdörrar för att dörrarna fick inte modifieras eller bytas ut, jag tror det var för att bevara den genuina 40-talsmiljön eller nåt, man var tvungen att ha kvar dörren exakt som den såg ut.

Jag nämde även nåt om att jag hade läst om att snart skulle alla tvingas ha sådana där postskåp i entren men fick då mycket tydligt veta att det gällde INTE så gamla hus för det fanns ingen möjlighet där. (vilket väl iofs var korrekt, det var rätt trångt nere i entren)



Nu har jag inte ett jobb där det prioriteras att vara snabb och effektiv förvisso, men om ett jobb inte passar så söker jag mej ju till något annat, är inne på mitt fjärde "yrke", och då är inget av dessa det jag egentligen är utbildad till.



När en och samma brevbärare gång på gång nästan metodiskt bryter reglerna och orsakar en massa problem för kunderna (mej framförallt, men grannarna var lika irriterade dom) så är det väl inte så långsökt att kalla honnom rötägg ? (om jag nu ens gjorde det, tror inte det var så), han var en dålig brevbärare som misskötte sitt jobb, jag påtalade detta för hans arbetsgivare många gånger och dom verkade helt ignorera det, dom lovade att ta tag i det men det blev ingen som helst skillnad.

Vad menar du att jag skulle ha gjort förutom det jag gjorde - att klaga till mitt lokala postkontor (eller vad man nu ska kalla det) ?

Det var ju som sagt inte bara jag som var irriterad, mina grannar var det med, och troligen i princip varenda kotte efter hans runda.
Oj Din syn på danskar är rätt rasistisk...

När det gäller brevinkast i lägenheter är det så klart upp till varje enskild bostadsrättsförening. (Hyreslägenheter är det husägaren)

Jag tror inte på att din brevbärare lägger posten i vattenpölar med flit. Jag tycker inte att man missköter sitt jobb om man råkar välta med cykeln ibland. Jag tycker inte heller att man missköter sitt jobb om man någon gång ibland råkar skada emballage när man delar ut post genom trånga brevinkast. Så, Nej, jag tycker inte att du har anledning att smutskasta honom och kalla honom för "rötägg" av de anledningarna. Att försändelser helt kommer bort är däremot allvarligt men det kan vi ännu inte veta vems fel det är.

För övrigt tror jag inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen men jag tycker hur som helst att brevbörare har smutskastat lite väl mycket i den här tråden. Problemet är troligen på en helt annan nivå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
MissMuffet skrev:
Oj Din syn på danskar är rätt rasistisk...

När det gäller brevinkast i lägenheter är det så klart upp till varje enskild bostadsrättsförening. (Hyreslägenheter är det husägaren)
Angående brevinkasten, har du någon källa på detta? Har nämligen en situation i en bostadsförening där vi verkligen skulle vilja ha det annorlunda men vi enligt gällande regler skall ha det så här. Detta direktiv (som dock ifrågasatts utan resultat ) är från 2005 så jag antar att det var posten(?) och inte postnord. Anledningen är bl.a. en familj där 2/3 är rullstolsburna samt ett par barnfamiljer.

Mvh
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan finnas lagstiftning som omöjliggör flexibilitet.

Kan säkert vara byråkrati som hindrar, men känns ju lite sjukt att myndigheter har ett regelverk, som går ut på att brevet alltid kommet fram.

Alla brev kommer tyvärr inte i digital brevlåda som det borde. sen vissa som inte erbjuder e-faktura.

När det idag inte är någon sanning i det och posten har aldrig garanti på vanliga brev faktiskt kommer fram (måste vara spårbart och försäkrat i så fall, då vet man att något ska komma och avsändare möjlighet att klaga och få ersättning).
 
A
H husdrommaren skrev:
Angående brevinkasten, har du någon källa på detta? Har nämligen en situation i en bostadsförening där vi verkligen skulle vilja ha det annorlunda men vi enligt gällande regler skall ha det så här. Detta direktiv (som dock ifrågasatts utan resultat ) är från 2005 så jag antar att det var posten(?) och inte postnord. Anledningen är bl.a. en familj där 2/3 är rullstolsburna samt ett par barnfamiljer.

Mvh
Njaä de ända källorna jag har är mitt barn som upplevt det i äldre fastigheter (många byggda sekelskiftet 1800/1900), samt några bekanta/kollegor som har det i sin brf.

I en bostadsrättsförening är (enkelt uttryckt) insidan av lägenheten bostadsrättsinnehavaren ansvar. Ytterdörren är föreningens ansvar men bostadsrättsinnehavaren kan naturligtvis be om tillstånd att ändra ytterdörren precis på samma sätt som hen behöver tillstånd för att tex riva en vägg eller slå ihop lägenheter. Vet i ärlighetens namn inte exakt hur mycket makt andra myndigheter har att påverka brf. styrelse numera. Jag vet att det är vanligt i nybyggen att inte ha brevinkast utan postfack på bottenplan men då finns det alltid hiss i huset.

Så sorry jag har inget riktigt bra svar. :(
 
A
TIll alla ni som litar på digital brevlåda:Lycka till, säger jag bara, när hackare knäcker den källkoden.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MissMuffet skrev:
PostNord AB Bildades 2009. Bara för att vi har haft en postgång i Sverige sen drottning Kristinas tid innebär det inte att just PostNord AB har funnits så länge även om Staten är delägare.
Det är jag väl medveten om, men tidigare i tråden så försvarades Posten/PostNord med argumentet att de funnits i 300 år så det var med största sannolikhet yngre konkurrenter som fallerade medan Posten/PostNord var bra.

Igår hämtade jag för övrigt ett paket som skickats med PostNord. Det kom en påminnelse på SMS om att paketet inte hämtats. Någon ordinarie avisering hade dock inte kommit tidigare. Det är ju ett rätt vanligt fenomen och jag tror mer på att felet ligger hos PostNord än hos mobiloperatörerna.
 
Fairlane
MissMuffet skrev:
TIll alla ni som litar på digital brevlåda:Lycka till, säger jag bara, när hackare knäcker den källkoden.
Källkoden?
Det finns två saker som kan knäckas (källkoden är inte en av dem).
1. Server eller programvara pga bristande underhåll, buggar eller felaktig arkitektur

2. BankId eller motsvarande lösning

Båda dessa är allvarliga men går att åtgärda.

Riskerna i vanlig post är på en högre nivå. Det kan vara allt ifrån att posten inte kommer fram till rena stölder i brevlådor eller på Posten (inklusive konkurrenter).

Det är lite som när folk inte gillar att man signerar digitalt för att det finns möjligheter att förfalska signaturen. Om man hittar den privata nyckeln pga av slarv av den som hanterar den är det ett klart giltigt faktum, annars är sannolikheten otroligt liten (den finns men än mycket mindre än 1/10000000000). Således är den logiska slutsatsen att man signerar för hand... Jag tror att sannolikheten att förfalska en handskriven signatur är klart större.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
TIll alla ni som litar på digital brevlåda:Lycka till, säger jag bara, när hackare knäcker den källkoden.
Ja, det är ju lite osäkert jämfört med en fysisk brevlåda. Att stjäla post ur en sån kräver ju synnerligen hög teknisk kompetens...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.