Thyro89 Thyro89 skrev:
Lite så resonerar jag också! Fakturor betalas och hittar allt som oftast sin rätta väg även om det kan vara mycket jobb.
Men som du säger det finns mycket annan information som kommer bort...
Som t.ex kallelse om sotar, kallelser från tandläkare, regionen, andra tider som man blivit inbokad på....
Du kan även få din sotningspåminelse via sms :) iallafall i vår kommun
 
jag hade också
problem med posten bor dock i centralt i storstad och i lägenhetshus med postlådor i trappen. fattar inte hur sjukt mycket bara kunde försvinna. har allt på e-faktura/autogiro idag och kollar bara lådan 1 gång i veckan. aldrig något där längre. en annan ide kan vara att skaffa postfack. brukar finnas på de flesta stora butiker (tex ica eller willys)..
 
K Karldanaxel skrev:
Om man nu inte får kuverten lär man inte kunna se om det står postnord på dem eller inte...
Nej, men man kanske inte ska anta att det var PostNord som skulle delat ut det. Tyvärr räcker det inte att ringa till kundtjänst på berört bolag. De vet lika lite som den som ringer. De tar för givet att ” det är skickat med Posten”. Det är väldigt många stora företag som skickar med alternativa bolag.
 
Får man själv post som ska till grannarna så är det en stor varningssignal. Då lär berväraren dela ut ens egen post till andra också.
Och grannar förekommer i olika kvalitet. En del är fungerande och rättar till felet. Andra bara kastar post som inte är till dom själva (antagligen med någon intern harang om att det inte är deras jobb att dela ut post).

TS borde kolla om det blev en ny brevbärare i samband med att felen dyk upp.
(Postnord har svårt att hantera den situationen. Facket kommer inte att gå med på att en brevbärare som får mycket klagomål sägs upp. Fackets standardsvar är omplacering. TS kan ha fått en omplacerad bervbärare).

Jag såg inget om ifall TS grannar fick samma problem vid samma tidpunkt. Om inte så är det väl mer troligt att någon "ger igen" mot TS.

En kollega (det här var på 80-talet) fick post försvunnen. Det råkade dock andra i huset också ut för. Orsaken visade sig vara några ungar, som när de gick hem från skolan, tömde brevlådorna och kastade posten en bit bort. (Gissningsvis hade någon i huset hutat till dom och detta var deras sätt att ge igen).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Autogiro ser till att fakturan betalas men hjälper mig inte att få själva fakturan om posten inte kommer fram. På sitt sätt en "förbättring" men ingen lösning. Det stora problemet är att autogiro även betalar felaktiga fakturor och slarvas den fysiska fakturan bort är det lite svårt att kontrollera vad man faktiskt betalar...

Edit: Sen är det som sagt (lyckligtvis) inte bara fakturor som kommer med posten.
Autogiro går ofta att kombinera med efaktura. Mycket miljövänligare...
 
T tergo skrev:
de kuvert som postnord delar ut står där postnord på
t
Det stämmer lallafall inte.
 
Dom brev vi har fått dom senaste månaderna är i alla fall stämplade ”Postnord” precis i nederkant på framsidan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dom brev vi har fått dom senaste månaderna är i alla fall stämplade ”Postnord” precis i nederkant på framsidan.
Fast problemet är ju vem som skulle dela ut den post du INTE fått. Är väl jättebra att du fått post från PostNord
 
Att klaga på posten är helt lönlöst, dom skyller bara ifrån sej.. "så ska det ju inte vara, det ska vi ta tag i" sen lägger dom på luren och hånskrattar.

Jag har det mesta på e-faktura och autogiro numera, just för att posten har klantat bort räkningar för många gånger och jag är så less på förseningsavgifter som beror på att nån annan än jag klantat mej.

När man ringer ett företag pga att man inte fått räkningen eller vad det är så säger dom bara "Jo, det är ofta så numera"


Det är otroligt att posten har en så enkel uppgift men ändå inte klarar av den, och ändå bara vill ha mer pengar och sänkta krav.

Föruut när vi bara fick post 2-3ggr/vecka (dock har dom skärpt sej nu får jag erkänna) så hade dom mage att skylla på att dom inte hann dela ut posten för att citat "vi hinner inte för vi måste sortera reklamen".. men vad FAN..
 
J Jögga-56 skrev:
Fast problemet är ju vem som skulle dela ut den post du INTE fått. Är väl jättebra att du fått post från PostNord
Mitt inlägg var främst en kommentar till kenneth5828.

Men om tex bara några av breven från ”företag x” försvinner så kan man kolla på dom brev man faktiskt får från ”företag x” vilket bolag det är som delat ut dom, då kan man anta att det är samma företag som skulle ha delat ut dom försvunna breven också.
 
Jag tror, som flera andra här, att det är Postnord. Visst kan breven försvinna från lådan, men då ska det vara någon som stjäl din post, eller så att postlådan är trasig på något sätt, så brev kan falla ut och blåsa bort. Mindre troligt. Möjligen om breven hamnar inuti reklamen, så att du slängt dem av misstag? Men som sagt, Postnord låter som mest troliga orsaken. Har själv fått grannens, och nästa grannens, post många gånger, senast i fredags. Kan det vara så att du och någon annan i kommunen/området har liknande namn, så den andra personen får din post? För någonstans tar ju breven vägen. Ang att Postnord påstår (ljuger om) att de sökt adressaten men den inte varit hemma, har både jag och andra närstående varit med om. En gång lyckades de slarva bort en hel 20-kilos säck med hundmat. Det tog en vecka och otaliga samtal och besök på postkontoret (eller vad det kallas nu för tiden) och utlämningsställen innan säcken hittades. Hos Postnords eget kontor.
 
Skaffa postbox För pappers fakturor
 
A
T trubbelman skrev:
Skulle nästan kunna tro att du är en av mina grannar där vi har sommarstuga.

Varje gång vi tömmer våran brevlåda så ligger det alltid post i den som tillhör någon utav grannarna, men eftersom det är just
våran sommarstuga så tömmer vi ju inte postlådan så ofta. Jag vill helst inte tänka på hur mycket postens slarv kostat våra grannar i förseningsavgifter...
Samma för oss. Vi har gett våra grannar i sommarstugeområdet tillstånd att titta i vår postlåda med jämna mellan rum eller när de saknar något. Vi hittar alltid varandras post i våra postlådor. Tror det är så enkelt att posten måste spara pengar och stressar brevbärarna så mycket att post hamnar fel.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
..... "Att klaga på posten är helt lönlöst, dom skyller bara ifrån sej.. "så ska det ju inte vara, det ska vi ta tag i" sen lägger dom på luren och hånskrattar." ....
....
"Det är otroligt att posten har en så enkel uppgift men ändå inte klarar av den, och ändå bara vill ha mer pengar och sänkta krav." .....
..
Så går det när man privatiserar och konkurrensutsätter allt.
Fast mitt en a barn har arbetat som brevbärare tidigare och så enkel uppgift är det inte. Det har det stressigt, många regler att hålla ordning på, fysiskt tungt, många felmärkta brev, paket, fysiska hot osv,osv. Hon har aldrig upplevt eller hört talas om att någon "hånskrattat" däremot att kollegor blir avskedade när misstanke om felaktigheter uppdagas. (Många brevbärare är timanställda eller behovsanställda och saknar därför många gånger anställningsskydd.)
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Om posten hamnar ett eller några steg/lådor fel så beror det mest troligt på brevbäraren råkat plockat fel vid utdelningen.

Men om posten hamnar någon gata bort etc så är det mest troligt att det blivit felsorterat.

Posten grupperas tex ”gata för gata” och det sätts ett gummiband runt, i varje bunt ligger posten i den ordning lådorna kommer, sedan läggs flera buntar efter varandra i den ordning grupperna kommer i utdelningslinjen i en back, backarna staplas i sin tur i rätt ordning.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.