40 758 läst · 183 svar
41k läst
183 svar
Kan det vara så jä#^€#t att jag förstört min nya vedklyv?
Nu har jag inte sett allt här i världen. Men menar du att helt nya produkter säljs med trefasuttag, fastän det i själva verket är enfas?useless skrev:
"Vi" dvs du ska bara tolka det som att ditt utlägg kring fasföljd är i grunden fel och något man lite alldagligt kan kalla svammel. Hen är givetvis i sin fulla rätt att fortsätta i den riktningen trots att elteknikens grunder tydligt inte är en kär vän till vederbörande.Alfredo skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Aningens orelaterat men på min lilla horisontella klyv måste jag öppna avluftningsskruven före användning. Är det något liknande på den här maskinen? Annars kan packningar förstöras och klyven ger dålig tryckkraft. Tyvärr finns det ingen manual upplagd på hemfint så det går inte att kolla upp det vid sidan om.
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Det där med att komponenter kommer kanske kommer från Kina, ja det är som sagt inte nödvändigtvis ett problem i sig. Jag letade efter en typskylt på motorn på min nyinköpta Kellfri-klyv i ungefär samma prisklass (ett par tusen mer bara inkl frakt, dock bara en max 7-tonsklyv). Jag hittade ingen typskylt vet inte var jag ska leta ens,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är inget trolleri de håller på med, kvaliteten på deras grejor är i nivå med priset. I paritet med motsvarande Kina-konsumentgrejor man köper på typ Biltema/Jula osv.H Harald Blåtumme skrev:
Förvisso mycket för pengarna, men lite större grejor behöver också ofta tåla betydligt hårdare tag än konsumentprylar.
Klyven kanske är ett undantag, men annars satsar jag personligen hellre pengarna på begagnade proffsprylar om möjligt.
Köpte t.ex. vår Bala Agri EP110 för 6 000, vilket förvisso får ses som ett fynd.
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Googlar man lite om deras traktorer finns det mer än en som är rejält missnöjd.H Harald Blåtumme skrev:Jag upplever den elhydrauliska klyven från Kellfri som extremt kraftigt byggd och fungerar perfekt. Precis som du så kan jag tänka mig att man lyckas nå de relativt låga priserna de ändå har pga god upphandling och kvalitetskontroll, oavsett var komponenterna tillverkas. Kinesiska producenter producerar enligt de krav som ställs av beställarna. Ställs låga krav så kan det vara skit, ställs extremt höga krav (inkl kvalitetskontroll) så kan det vara i klass med det bästa som produceras på planeten.
När du säger att "allt de säljer inte är skräp", det låter som att du har exempel på produkter som verkligen är skräp? Jag har endast erfarenhet från denna klyv men vet att de har ett mycket brett sortiment för lantbruk/skogsbruk.
Själv har jag Kellfris stubbfräs. Den är väl på sitt vis värd sina pengar. Men fräständerna är fastskruvade med 4.8 skruv och chassit är så vekt att det måste förstärkas.
Med tanke på priset hade jag räknat med att lappa och laga. Men att skruva fast fräständerna med så klev skruv borde vara kriminellt.
Är det inte krav att ce-märkta motorer måste ha en typskylt?H Harald Blåtumme skrev:Det där med att komponenter kommer kanske kommer från Kina, ja det är som sagt inte nödvändigtvis ett problem i sig. Jag letade efter en typskylt på motorn på min nyinköpta Kellfri-klyv i ungefär samma prisklass (ett par tusen mer bara inkl frakt, dock bara en max 7-tonsklyv). Jag hittade ingen typskylt vet inte var jag ska leta ens,
[bild]
[bild]
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Ok. Men vad gäller Kellfri har du ett rikstäckande nätverk av återförsäljare och servicepartners som borde kunna ställa upp med service av dina prylar. Vad har du för erfarenhet av att nyttja garantiservice via dessa möjligheter, om du nu upplevt bekymmer?S sk007 skrev:Googlar man lite om deras traktorer finns det mer än en som är rejält missnöjd.
Själv har jag Kellfris stubbfräs. Den är väl på sitt vis värd sina pengar. Men fräständerna är fastskruvade med 4.8 skruv och chassit är så vekt att det måste förstärkas.
Med tanke på priset hade jag räknat med att lappa och laga. Men att skruva fast fräständerna med så klev skruv borde vara kriminellt.
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Nä, den förvisso begränsade erfarenheten jag har av deras kundservice är mycket bra - trevliga, kunniga och hjälpsamma, så det säger jag ingenting om.H Harald Blåtumme skrev:
Utan det är konstruktion, byggkvalitet, materialval och kvalitetskontroll jag pratar om.
Medlem
· Sverige
· 5 245 inlägg
Ok... och du jämför en klyv som du inte känner till med din klyv som ligger i 50.000 kronorsklassen, fyndad för 6.000 kr?C cpalm skrev:
I rest my case. Diskutera gärna vidare men jag har ingen mer energi att lägga på denna tråd utan lägger den på att klyva ved. Tack för mig.