C
H Harald Blåtumme skrev:
Ok... och du jämför en klyv som du inte känner till med din klyv som ligger i 50.000 kronorsklassen, fyndad för 6.000 kr?
Nä, de är så klart inte jämförbara. Tvärtom noterar jag bara att om man är ute efter en större klyv och har 15' i fickan så finns det en del tillgängligt på begagnatmarknaden som lätt trumfar det du kan få nytt för de pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, de är så klart inte jämförbara. Tvärtom noterar jag bara att om man är ute efter en större klyv och har 15' i fickan så finns det en del tillgängligt på begagnatmarknaden som lätt trumfar det du kan få nytt för de pengarna.
Visst är det bättre med begagnade proffs grejer om det man vill ha finns i den varianten vill säga.

Fördelen med den här vedklyven är att den tar mycket lite plats (ungefär lika mycket plats som en gräsklippare), att man kan fälla ner kolven på den när den förvaras, den kan klyva ved som är över en meter lång och att man inte behöver lyfta upp stora labbar för att klyva dem.

Jag kan lova att det inte är lätt att hitta en begagnad proffs pryl om man har så specifika krav på egenskaper hos den pryl man vill ha.

Nackdelen med mitt exemplar av den är att den är trasig.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det hade på flera sätt och grunder varit formellt fel
På vilka sätt och grunder är det formellt fel att sälja en maskin som ansluts till elnätet med ett trefas CEE-don om maskinen enbart nyttjar en fas?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
den kan klyva ved som är över en meter lång och att man inte behöver lyfta upp stora labbar för att klyva dem.
Jag inser givetvis fördelen med att inte behöva lyfta upp tunga klabbar men blir inte arbetsställningen ändå jobbig då den mesta vedhanteringen verkar ske i "fotnivå"? Eller missförstår jag konstruktionen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag inser givetvis fördelen med att inte behöva lyfta upp tunga klabbar men blir inte arbetsställningen ändå jobbig då den mesta vedhanteringen verkar ske i "fotnivå"? Eller missförstår jag konstruktionen?
Jo det har du rätt i när vi pratar om små korta kubbar.

Därför använde jag en huggkubbe när jag klöv korta kubbar. I de tio minuter den fungerade.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kan inte se att ett motorskydd ska behövas på dylika klyvar. Hydrauliken är oftast utformad så att den helt enkelt inte skulle orka klyva bara men motorn kan ju snurra på och värma oljan bra länge för det. Innan dess har nog de flesta insett att den inte orkar. Detta ska inte motorn ta skada av. Möjligen oljan i första hand då.......Men då har man nog stått och arbetat mot nåt hårt länge........
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kan inte se att ett motorskydd ska behövas på dylika klyvar.
Bra med skydd vid fasbortfall.
 
  • Gilla
Gazz och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kan inte se att ett motorskydd ska behövas på dylika klyvar. Hydrauliken är oftast utformad så att den helt enkelt inte skulle orka klyva bara men motorn kan ju snurra på och värma oljan bra länge för det. Innan dess har nog de flesta insett att den inte orkar. Detta ska inte motorn ta skada av. Möjligen oljan i första hand då.......Men då har man nog stått och arbetat mot nåt hårt länge........
Nej men finns det någon anledning att inte ha det?

Vad kan ett kosta?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej men finns det någon anledning att inte ha det? Vad kan ett kosta?
I storleksordning en femhundring som lös pryl. Antagligen mindre "extrakostnad" som medlevererad/ingående i en "kinapryl".
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bra med skydd vid fasbortfall.
jo det såklart, tänkte bara på driften i sig och i ts fall. Tror ju bara att det är slumpen som gjort att just denna gått sönder. Måndagsex typ.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
C
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan lova att det inte är lätt att hitta en begagnad proffs pryl om man har så specifika krav på egenskaper hos den pryl man vill ha.
Nä, jag förstår precis vad du menar då jag jagar mycket begagnat. Och "riktiga" lantbruksprylar är så j-vla dyra att det är väldigt svårmotiverat att köpa nytt när grejorna inte genererar några intäkter.

Så jag sneglar så klart också ofta på de kinaprylar som finns. Men då är risken att du köper en maskin som inte håller måttet.
Och hatar att vara "sån", men det lutar ju åt att maskinen du köpt tyvärr verkar hamna i den kategorin.

Jag skulle vilja påstå att ett motorskydd har en viktig funktion även i en vedklyv. Jag har iallafall lyckats lösa ut det några gånger när man låtit klyven jobba för hårt. Och jag misstänker att det inte löser ut i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle vilja påstå att ett motorskydd har en viktig funktion även i en vedklyv. Jag har iallafall lyckats lösa ut det några gånger
Jag har till och med lyckats "köra sönder" motorskyddet i min vedklyv. Högst oklart vilka slutsatser man bör dra av det. :thinking::rofl::cry:
 
C cpalm skrev:
Nä, jag förstår precis vad du menar då jag jagar mycket begagnat. Och "riktiga" lantbruksprylar är så j-vla dyra att det är väldigt svårmotiverat att köpa nytt när grejorna inte genererar några intäkter.

Så jag sneglar så klart också ofta på de kinaprylar som finns. Men då är risken att du köper en maskin som inte håller måttet.
Och hatar att vara "sån", men det lutar ju åt att maskinen du köpt tyvärr verkar hamna i den kategorin.

Jag skulle vilja påstå att ett motorskydd har en viktig funktion även i en vedklyv. Jag har iallafall lyckats lösa ut det några gånger när man låtit klyven jobba för hårt. Och jag misstänker att det inte löser ut i onödan.

Oavsett hur detta slutar så kommer det att sitta ett motorskydd på min vedklyv så småningom.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu har jag inte sett allt här i världen. Men menar du att helt nya produkter säljs med trefasuttag, fastän det i själva verket är enfas?
Skulle väl knappast behöva rotationsriktnings anvsinigar om den gick på 1fas, eller
 
Lite uppdateringar om det är någon som är internerad.

Det gick inte att ringa till företaget förra veckan och jag har inlett en mail konversation med dem. De skriver att det ska ta ärendet till sin leverantör och att de återkommer vid svar. Allt hopp är inte ute när det gäller reklamation även om det tar tid.

Om reklamationen går åt skogen så börjar faktiskt en rimlig plan B ta form. Jag har får tag i en pensionerad fabrikselektriker av den gamla skolan som kan tänka sig att hjälpa mig. Och han tycker att man inte ska slänga en så ny motor utan att man ska lämna in den för omlindning och samtidigt montera ett motorskydd.

Jag börjar ställa in mig på att hyra en vedklyv i år också för att inte hamna efter i min tidtabell för mycket.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.