R Reqans skrev:
Du har helt rätt, jag är löjligt imponerad av min gamla Kellfri 70 cm. Lade lite extra när jag köpte huset.
Även jag valde en 70 cm Kellfri. Litet bökig att montera men typ pansarvagnskonstruktion överlag. Sedan vet jag ju inte varifrån diverse komponenter kommer men verkar vara bra grejer, kanske motorn kommer från Kina vem vet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Även jag valde en 70 cm Kellfri. Litet bökig att montera men typ pansarvagnskonstruktion överlag. Sedan vet jag ju inte varifrån diverse komponenter kommer men verkar vara bra grejer, kanske motorn kommer från Kina vem vet.
Elektriker i forumet kommer att få ett utbrott, men den var så när jag tog över den. Inget motorskydd, utan man lär sig att känna den. Om du förstår vad jag menar.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det var vad jag också undrade över då är det inte bara jag som är trög ;)

En vanlig amatörer ska inte byta ut en trefasmotor men visst finns det yrkesmän som klarar av det.

Han kanske har detaljkunskap om just den vedklyven med trefasmotor och vet att det inte går att byta motorn på just den vedklyven?

Vad vet jag ;)
En vanlig amatör som till exempel jag byter både trefasmotorer och handskar hur som helst på rutin. Det tar till exempel någon timme att plocka sönder en trefasmotor och byta lager i den och plocka ihop den på nytt. Om det riktigt kniper så torde jag klara av att riva ut lindningarna ur motorn och byta ut dem också.

Kinesiska trefasmotorer är okänt dåliga. De har ofta dåligt lackad tråd som är slarvigt lindad. Ofta för klen tråd från början. Sedan brukar kineserna strunta i ett hartsa härvorna när de har lindat motorn färdigt och det leder till att värmen inte leds bort.

Många trefasmotorer har standardmått så jag skulle leta efter en begagnad motor från någon seriös tillverkare och montera dit den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Menar du mitt eget trefas eluttag i väggen hemma?

Det har funkat fint med felar olika maskiner i flera år och är installerat av en behörig elektriker. Jag kan aldrig tänka mig att det är något fel med det.
I ett modernt trefasuttag finns fem stift. Tre faser och noll och jord. En motors rotationsriktning bestäms av ordningsföljden på de tre fas stiften. I praktiken brukar det inte finnas någon fungerande allmängiltig standard för fasföljden i uttag. Det finns en officiell standard men det är svagt med tillämpningen. Därför får man se till att alla trefasmotordrivna apparater man skaffar snurrar rätt väg med de uttag man har hemma. Snurrar de fel väg öppnar man handsken och tar loss två trådar och kastar om dem och skruvar ihop handsken på nytt.
Då jag far runt och bygger har jag med mig en meterlång skarvsladd där fasföljden medvetet är omkastad mellan ändorna. Går min motor fel väg i folks uttag sätter jag den emellan och så går motorn rätt väg utan att behöva skruva sönder handskarna hela tiden.
 
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
I ett modernt trefasuttag finns fem stift. Tre faser och noll och jord. En motors rotationsriktning bestäms av ordningsföljden på de tre fas stiften. I praktiken brukar det inte finnas någon fungerande allmängiltig standard för fasföljden i uttag. Det finns en officiell standard men det är svagt med tillämpningen. Därför får man se till att alla trefasmotordrivna apparater man skaffar snurrar rätt väg med de uttag man har hemma. Snurrar de fel väg öppnar man handsken och tar loss två trådar och kastar om dem och skruvar ihop handsken på nytt.
Då jag far runt och bygger har jag med mig en meterlång skarvsladd där fasföljden medvetet är omkastad mellan ändorna. Går min motor fel väg i folks uttag sätter jag den emellan och så går motorn rätt väg utan att behöva skruva sönder handskarna hela tiden.
:crysmile:
Mellan ändorna? :rofl::crysmile:
 
Nissens Nissens skrev:
:crysmile:
Mellan ändorna? :rofl::crysmile:
H heimlaga skrev:
I ett modernt trefasuttag finns fem stift. Tre faser och noll och jord. En motors rotationsriktning bestäms av ordningsföljden på de tre fas stiften. I praktiken brukar det inte finnas någon fungerande allmängiltig standard för fasföljden i uttag. Det finns en officiell standard men det är svagt med tillämpningen. Därför får man se till att alla trefasmotordrivna apparater man skaffar snurrar rätt väg med de uttag man har hemma. Snurrar de fel väg öppnar man handsken och tar loss två trådar och kastar om dem och skruvar ihop handsken på nytt.
Då jag far runt och bygger har jag med mig en meterlång skarvsladd där fasföljden medvetet är omkastad mellan ändorna. Går min motor fel väg i folks uttag sätter jag den emellan och så går motorn rätt väg utan att behöva skruva sönder handskarna hela tiden.

Vilken ände som är viktig vet du först om du håller i diskbänken och testar var ledare mot tungan.
 
Nissens
R Reqans skrev:
Vilken ände som är viktig vet du först om du håller i diskbänken och testar var ledare mot tungan.
Det är skillnad på ändar och ändor. :crysmile:
Ändor sitter man på…
 
  • Haha
Reqans
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är skillnad på ändar och ändor. :crysmile:
Ändor sitter man på…
Alla har ändor, men inte alla är dödliga.
 
X
1. Vänd dig till firman för att reklamera. Bevisbördan ligger på säljarens sida de första två åren.

2. Finns inte säljaren kvar, försök hitta importören och vänd dig dit.

3. Hittar du inte importören, försök hitta tillverkaren och vänd dig dit.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har funkat fint med felar olika maskiner i flera år och är installerat av en behörig elektriker. Jag kan aldrig tänka mig att det är något fel med det.
Du ska aldrig förutsätta något när det gäller fasföljd. Det finns tre helt jämnstora standarder. "I ena rktningen", "i andra riktningen" samt "i den riktning det råkar bli"...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då jag far runt och bygger har jag med mig en meterlång skarvsladd där fasföljden medvetet är omkastad mellan ändorna. Går min motor fel väg i folks uttag sätter jag den emellan och så går motorn rätt väg utan att behöva skruva sönder handskarna hela tiden.
Finns också 3-fashandske med fasvändare, om någon funderar på liknande lösning och har behov att enkelt kunna byta.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror du har Nema ganska nära dig, de tillverkar klyar. Fråga firman där du köpte om Nema kan lösa det åt dig. Hämtat en ny motor där när en 20 år gammal motor stendog utan synlig anledning. Din är garanterat körd, skjuter det säkringar efter motorn har rykit så finns det ingen återvändo.
 
  • Gilla
FreddeLind och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad vet du om vad som hände med den jag lämnade tillbaka? Sannolikt reparerades den och såldes igen. Det var inget stort fel, bara en läcka.
Eftersom fullt fungerande, oöppnade och oanvända returvaror slängs direkt på sophögen av hela detaljhandeln så finns det ingenting som talar om att trasiga varor skulle få mer omsorg än så.
Tyvärr.
https://www.forskning.se/2022/12/20/ratade-julklappar-riskerar-hamna-pa-soptippen/
 
  • Ledsen
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du ska aldrig förutsätta något när det gäller fasföljd. Det finns tre helt jämnstora standarder. "I ena rktningen", "i andra riktningen" samt "i den riktning det råkar bli"...
Glöm inte den vanligast förekommande "fel fasföljd" :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Eftersom fullt fungerande, oöppnade och oanvända returvaror slängs direkt på sophögen av hela detaljhandeln så finns det ingenting som talar om att trasiga varor skulle få mer omsorg än så.
Tyvärr.
[länk]
Vet inte om de ändrat hanteringen, men för några år sedan köpte jag ett bensindrivet elverk på Jula för typ halva priset. Det var ett som de fått in på garantin och reparerat.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.