Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter att jag kluvit den mängd ved som ryms i en skottkärra stängdes motorn på min nya maskin av och började ryka.

Jag tro att jag körde motorn åt rätt håll.

Säkringarna till trefasen gick och när jag bytt dem så gick maskinen inte att starta, och säkringarna gick igen när jag försökte.

Jag har köpt maskinen på postorder och är inte alls sugen på att skicka tillbaks den.

Jag får lov att erkänna att jag klöv en ovanligt elak kubb när maskinen la av.

Jag hoppas på att om motorn får svalna tills i morgon kanske den går att starta igen.

Men om den är förstörd så undrar jag vad ni tycker om idén att lämna in maskinen på en firma och byta motorn? Helst till en bättre och starkare motor. Om ni tror vet om det går att göra så?


[bild]



[bild]
Hej, be en elektriker kontrollera kabeln du använder. Om nollan och en fas är felkopplade så blir motorn mycket varm och kraftlös men funkar. Den kan ta skada efter ett tag när saker börjar smälta. Lätt att missa men lätt att kolla med en spänningsprovare.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
M MagnusB77 skrev:
Hej, be en elektriker kontrollera kabeln du använder. Om nollan och en fas är felkopplade så blir motorn mycket varm och kraftlös men funkar. Den kan ta skada efter ett tag när saker börjar smälta. Lätt att missa men lätt att kolla med en spänningsprovare.
Det är inget fel på kabeln och jag har nämligen fått den i present av en elektriker.
 
E Elsamimmi skrev:
Kinesisk leksak. Försök lämna tillbaka skiten. Köp en faxe som håller i decennier istället.
Jag är faktiskt inne på det eftersom att min lokala firma helst inte vill röra den och eftersom att det är så lång väntetid på den hos företaget jag köpt den av.

Så borde det kanske inte va omöjligt vi får se om dom svarar på mitt mail.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur vet du det? Har du kunskap om just den maskinen?

Ironin gick inte fram i de inlägget tyvärr...

Poängen var att en 3fas kontakt kan vem som helst sätta på en sladd.
Inte för att jag tror de men jag skulle inte bli förvånad
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inget fel på kabeln och jag har nämligen fått den i present av en elektriker.
Men har du kollat att uttaget är kopplat rätt och med rätt fasföljd?

Jag frågade ju om det inte stod tydligt i instruktionerna om just denna mycket viktiga detalj för trefasmotorer, hur man avgör om det blivit rätt kopplat och vad man gör om det blivit fel fasföljd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men har du kollat att uttaget är kopplat rätt och med rätt fasföljd?

Jag frågade ju om det inte stod tydligt i instruktionerna om just denna mycket viktiga detalj för trefasmotorer, hur man avgör om det blivit rätt kopplat och vad man gör om det blivit fel fasföljd.
Menar du mitt eget trefas eluttag i väggen hemma?

Det har funkat fint med felar olika maskiner i flera år och är installerat av en behörig elektriker. Jag kan aldrig tänka mig att det är något fel med det.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Menar du mitt eget trefas eluttag i väggen hemma?

Det har funkat fint med felar olika maskiner i flera år och är installerat av en behörig elektriker. Jag kan aldrig tänka mig att det är något fel med det.
Mitt trefasuttag är föredömligt felkopplat av en elektriker..
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Men du har ju köpt en maskin med trefasmotor, nog måste det väl stå något i instruktionerna om att man måste kolla så rotationsriktningen / fasföljden är rätt, och om inte, hur man åtgärdar? Finns mängder med trefasanslutna prylar där fasföljden är irrelevant men så är inte fallet för trefasmotorer.
__
PS. Som en liten anekdot i sammanhanget: vi hade just en elektriker som flyttade ut elmätaren till ett mätarskåp utomhus, detta skulle göras av någon anledning på nätägarens bekostnad. Han konstaterade att fasföljden i centralen var fel dvs omvänd, beslutade att det fick vara fortsatt omvänt där eftersom vattenpumpen i borrade brunnen inte skulle funka om man kopplade det i rätt fasföljd - visst man skulle kunna vända faserna även där men onödigt jobb. Konsekvensen blev att elektrikern fick koppla omvänt även i nya CEE trefasuttaget för att det skulle bli rätt fasföljd där, till våra ansluta trefasmaskiner. Finns ju bara två alternativ vad gäller höger (normal) och vänster(omvänd) rotationsriktning, samma åtgärd alltid dvs växla två av de tre faserna. Vilket är vad man kunde göra med en skruvmejsel i trefasuttaget på vår nya vedklyv, vid behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men du har ju köpt en maskin med trefasmotor, nog måste det väl stå något i instruktionerna om att man måste kolla så rotationsriktningen / fasföljden är rätt, och om inte, hur man åtgärdar? Finns mängder med trefasanslutna prylar där fasföljden är irrelevant men så är inte fallet för trefasmotorer.
Jag kollade att den gick åt rätt håll.

Gul varningsskylt: motor ej åt motsatt håll, skadar pump, ogiltigförklarar garantin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är mest andra elmotor drivna prylar som har drivits från mitt eluttag och jag vet att man ska kolla så att motorn går åt rätt håll innan man börjar arbeta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bra då har du nog uteslutit den felkällan.
__

Ska säga också att det verkar vara en riktigt stark klyv du skaffat, 14 ton max klyvkraft... det är dubbelt så mycket som den 205 kilospjäsen jag köpte för drygt 15 kkr inkl frakt men ynka 7 tons kraft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kollade att den gick åt rätt håll.

[bild]

Och det är mest andra elmotor drivna prylar som har drivits från mitt eluttag och jag vet att man ska kolla så att motorn går åt rätt håll innan man börjar arbeta.
Annars är det inte särskilt svårt för en lekman att leta upp beteckningen på motorn och googla fram en motsvarande.
Bara en tanke.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Fast grejen här är ju att det är ett reklamationsärende. Skulle jag köpa en ny motor till min nya klyv skulle den kosta 4.664 kr inkl moms, då färdigkopplad inkl motorskydd, on/off och trefas CEE-uttag.

Kan jag kanske tänka mig i framtiden när garantin gått ut men knappast förr.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fast grejen här är ju att det är ett reklamationsärende. Skulle jag köpa en ny motor till min nya klyv skulle den kosta 4.664 kr inkl moms, då färdigkopplad inkl motorskydd, on/off och trefas CEE-uttag.

Kan jag kanske tänka mig i framtiden när garantin gått ut men knappast förr.
Ber om ursäkt för att jag jag råkade missa det, jag hade i minnet av att du skulle behöva frakta den till Kina. Därför kändes det som ett alternativ.
 
R Reqans skrev:
Ber om ursäkt för att jag jag råkade missa det, jag hade i minnet av att du skulle behöva frakta den till Kina. Därför kändes det som ett alternativ.
Nja... jag bara jämförde trådskaparens situation med min egen - jag har köpt en klyv av annat fabrikat och bara redovisar vad det skulle kosta att byta motor på min klyv om det skulle vara aktuellt. Vilket det inte är alls. Mitt råd till trådskaparen är att få till en reklamation, det är säljföretagets huvudvärk att ordna med utbytet på garantin.
 
  • Gilla
Simba52 och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nja... jag bara jämförde trådskaparens situation med min egen - jag har köpt en klyv av annat fabrikat och bara redovisar vad det skulle kosta att byta motor på min klyv om det skulle vara aktuellt. Vilket det inte är alls. Mitt råd till trådskaparen är att få till en reklamation, det är säljföretagets huvudvärk att ordna med utbytet på garantin.
Du har helt rätt, jag är löjligt imponerad av min gamla Kellfri 70 cm. Lade lite extra när jag köpte huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.