hsd hsd skrev:
Den är ansluten med en trefashandske ;) som syns på en tidigare bild
Ahh ja den går inte att byta. Då vet vi att den går på 3faser
Felsökningen är klar.
 
A Alexn72 skrev:
Ahh ja den går inte att byta.
Hur vet du det? Har du kunskap om just den maskinen?
 
A Alexn72 skrev:
Ahh ja den går inte att byta.
Jag är säkert trögfattad men vad menar du "inte går att byta"?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag hade gått till en lokal maskinfirma..
Jag har varit till en firma som jag brukar anlita för att laga gräsklipparen och motorsågar. De sa att de inte helst tar i saker från Kina. Och eftersom att det fortfarande fanns lite garanti kvar på vedklyven så ville de helst att jag hörde med firman jag köpt den av.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är säkert trögfattad men vad menar du "inte går att byta"?
Det var vad jag också undrade över då är det inte bara jag som är trög ;)

En vanlig amatörer ska inte byta ut en trefasmotor men visst finns det yrkesmän som klarar av det.

Han kanske har detaljkunskap om just den vedklyven med trefasmotor och vet att det inte går att byta motorn på just den vedklyven?

Vad vet jag ;)
 
Enklast för alla som säljer mer eller mindre ombrandade kinaprylar är att byta ut den helt och sedan kanske ta det mot tillverkaren (eller av sin egen marginal). Hade det varit Jula eller någon av de andra seriösa så hade det varit en självklarhet. Tyvärr är Hemfint kända för att bemöta sina kunder precis tvärtom, men du bör absolut börja med dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bara för att den ansluts med trefashandske är det inte säkert att motorn går på 3-fas. Någon kan ju ha tyckt att den handsken är bra eftersom den tål 16A bättre...
 
Nissens
T tompaah7503 skrev:
Bra för dig som kund är om grejerna är ordentliga och inte går sönder.
Dåligt för jordens resurshushållning att byta ut och inte laga.

Undvik dåliga diversehandlare. Köp kvalitet.
Vad vet du om vad som hände med den jag lämnade tillbaka? Sannolikt reparerades den och såldes igen. Det var inget stort fel, bara en läcka.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad vet du om vad som hände med den jag lämnade tillbaka? Sannolikt reparerades den och såldes igen. Det var inget stort fel, bara en läcka.
Det tror jag tyvärr inte på. Sannolikt ansågs det för dyrt att lägga reparationspengar på och den slängdes.

Eller har du belägg för ditt "sannolikt"?
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Nissens
nimhed nimhed skrev:
Det tror jag tyvärr inte på. Sannolikt ansågs det för dyrt att lägga reparationspengar på och den slängdes.

Eller har du belägg för ditt "sannolikt"?
Det betyder att du inte vet. Jag vet ju inte heller, så det ger ju inget att gissa, eller hur? :)
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det betyder att du inte vet. Jag vet ju inte heller, så det ger ju inget att gissa, eller hur? :)
Använder man order "sannolikt" gissar man inte, då killgissar man :D
 
  • Gilla
Gazz och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
En vanlig amatörer ska inte byta ut en trefasmotor men visst finns det yrkesmän som klarar av det.
Va?
Går oftast lika lätt att byta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt reparerades den och såldes igen.
nimhed nimhed skrev:
Sannolikt ansågs det för dyrt att lägga reparationspengar på och den slängdes.
Nissens Nissens skrev:
Det betyder att du inte vet. Jag vet ju inte heller, så det ger ju inget att gissa, eller hur? :)
Gissar ni inte båda två lika friskt om än på olika saker? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bara för att den ansluts med trefashandske är det inte säkert att motorn går på 3-fas. Någon kan ju ha tyckt att den handsken är bra eftersom den tål 16A bättre...
Om det är klyven som visades tidigare via länk i tråden så tror jag det står fel på produktsidan, motorn är på 3 kW och det är inte lätt att få in detta på 230V 16A *).

Det borde finnas anvisningar i bruksanvisningen om detta, och hur man gör vid första inkopplingen för att säkerställa rätt fasrotation. Jag köpte just en stor 3-fasklyv av annat märke och anvisningarna var tydliga här. Upptäckte man fel rotationsriktning så skulle maskinen stängas av omedelbart och man använder en fasvändare som finns i motorskyddskåpan för att få det rätt - eller rättare sagt i själva anslutningskontakten, man byter helt enkelt plats på två av fasstiften med en skruvmejsel.

I mitt fall blev det rätt från början pga nyinstallerat trefasuttag av elektriker och kontroll med fasföljdsmätare men tydligen inte hela världen (på denna maskin) om det skulle behövas vändas faser efter kort kontroll.

__
*) Visst ska det gå men ligger litet väl nära gränsen för att jag skulle känna mig bekväm med det, med vanliga uttag och skarvkablar etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
motorn är på 3 kW och det är inte lätt att få in detta på 230V 16A.
16 A räcker till ca 3700 W, så det borde inte vara något problem. Men det är lite oklart vilken effekt den egentligen har. Det står både "Elektrisk vedklyv på 3500W" och "Effekt: 3000 W" på hemsidan...
Men att en produktbeskrivning på den sidan skulle stämma är väl ganska osannolikt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.