Det är ju en hydraulisk vedklyv.

Tänk om alla hydralpumpar gick sönder när du vrider hjulen i ändlägen eller om du hissar upp skopan i maxläge på en traktor.


Din motor var nog inte frisk från början eller så var det en riktigt dålig konstruktion. Normalt sett så händer det inte å mycket med hydraulisk maskin om de går för "tungt" förutom att det låter ansträngt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Skulle kunna vara att fabriken slarvat med t.ex. anslutningen av kabeln i motorn så att det har uppstått varmgång.
Om du öppnar locket på motorn kan du enkelt kolla detta.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Skulle kunna vara att fabriken slarvat med t.ex. anslutningen av kabeln i motorn så att det har uppstått varmgång.
Om du öppnar locket på motorn kan du enkelt kolla detta.
När jag lugnat ner mig och letat fram ett email med order nummer har jag beslutat att försöka prata med företaget jag köpt den av innan jag gör något annat.

Jag är övertygad att motorn är bränd och tror att om jag som amatör börjar skruva på motorn så slutar garantin att gälla.

Om företaget inte är snabba medgörliga så tror jag att jag hör mig för vad en firma ska ha för att byta motorn.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
Verkar ju vara fin klyv i övrigt så definitivt fixa till motor.(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
När jag lugnat ner mig och letat fram ett email med order nummer har jag beslutat att försöka prata med företaget jag köpt den av innan jag gör något annat.

Jag är övertygad att motorn är bränd och tror att om jag som amatör börjar skruva på motorn så slutar garantin att gälla.

Om företaget inte är snabba medgörliga så tror jag att jag hör mig för vad en firma ska ha för att byta motorn.
Hör med dem först. Är dem hyggliga så kan dem betala en firma närmre dig så du slipper skicka. Kluven ser ju bra ut så det är synd att det snålas med och inte monteras ett motorskydd. Fast den kanske var dyrare än motorn.
Hoppas det löser sig snart för det är trevligt att jobba med veden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Hör med dem först. Är dem hyggliga så kan dem betala en firma närmre dig så du slipper skicka. Kluven ser ju bra ut så det är synd att det snålas med och inte monteras ett motorskydd. Fast den kanske var dyrare än motorn.
Hoppas det löser sig snart för det är trevligt att jobba med veden.
Sen funderar jag på om det finns firmor som är så hyggliga att dom kan tänka sig att göra hembesök för byta motorn?

Därför att kan man sin sak tror jag inte att det krävs mycket verktyg för att byta motorn.

Det vore skönt att slippa hyra en släpkärra och köra vedklyven någonstans.
 
Vet inte hur det är där du bor men bil o traktor firmor är ju vana att fara ut i byarna.
Ta lite bilder på hur motorn är fäst och typskylten. Sen är det väl bara att åka o höra med nån kan jag tänka. Bilderna kan vara bra för dem att få en uppfattning innan dem ger sig iväg.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Sen funderar jag på om det finns firmor som är så hyggliga att dom kan tänka sig att göra hembesök för byta motorn?

Därför att kan man sin sak tror jag inte att det krävs mycket verktyg för att byta motorn.

Det vore skönt att slippa hyra en släpkärra och köra vedklyven någonstans.
Många firmor gör hembesök. De gör det inte för att vara snälla utan för att det är den billigare lösningen.
Konsumentköplagen är ju väldigt hård mot företag. De är ju faktiskt skyldiga att betala för alla merkosntader som uppstår när något går sönder. Så om du måste hyra en släpkärra för att köra klyven till dem så måste de betala både hyran av släpet och bensinen för resan. Så börja med att kontakta dem och vad de har för lösningar på lager.
 
  • Gilla
Platthasse och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som klyven som Hemfint.se säljer
https://www.hemfint.se/vertikal-vedklyv-3000w

Hemfint säljer absolut billigaste kinagrejerna när det gäller alla kategorier av varor. Det är också lika förbluffande varje gång jag hör talas om någon köper något från Hemfint (riktigt skitföretag) - på vilket sätt tycker man att det är en bra idé att köpa dyra och komplicerade maskiner för hårt bruk från en generalisthandlare online som inte har någon som helst kunskap eller erfarenhet av sina varor, utan endast agerar partihandel? Ett företag som säljer allt från Attefallshus till vedklyvar och massagebänkar lär knappast ha någon som helst koll på någon av sina varor.

Jag hade gått till en lokal maskinfirma..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Är din maskin en fas eller 3fas?
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
Nissens
T tompaah7503 skrev:
Ser ut som klyven som Hemfint.se säljer
[länk]

Hemfint säljer absolut billigaste kinagrejerna när det gäller alla kategorier av varor. Det är också lika förbluffande varje gång jag hör talas om någon köper något från Hemfint (riktigt skitföretag) - på vilket sätt tycker man att det är en bra idé att köpa dyra och komplicerade maskiner för hårt bruk från en generalisthandlare online som inte har någon som helst kunskap eller erfarenhet av sina varor, utan endast agerar partihandel? Ett företag som säljer allt från Attefallshus till vedklyvar och massagebänkar lär knappast ha någon som helst koll på någon av sina varor.

Jag hade gått till en lokal maskinfirma..
Nja, det talar väl för att de kommer att byta ut hela klyven mot en ny. :)

Så blev det när min klyv jag köpt på jula började läcka. Jag fick välja om jag ville ha pengarna tillbaka eller ha en ny klyv. Bra service!
Som kund är det inte viktigt att den man köpt av kan något om prylarna. :)
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är din maskin en fas eller 3fas?
TS skriver att det är trefas,
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
husägaren TS husägaren TS skrev:
TS skriver att det är trefas,
Sant men en länk säger 1fas och den kommer från Kina.
Att 3fas säkringen går är troligen en gemensam säkring för alla 3 faser.
 
  • Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det talar väl för att de kommer att byta ut hela klyven mot en ny. :)

Så blev det när min klyv jag köpt på jula började läcka. Jag fick välja om jag ville ha pengarna tillbaka eller ha en ny klyv. Bra service!
Som kund är det inte viktigt att den man köpt av kan något om prylarna. :)
Bra för dig som kund är om grejerna är ordentliga och inte går sönder.
Dåligt för jordens resurshushållning att byta ut och inte laga.

Undvik dåliga diversehandlare. Köp kvalitet.
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
hsd
Den är ansluten med en trefashandske ;) som syns på en tidigare bild
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.