useless useless skrev:
16 A räcker till ca 3700 W, så det borde inte vara något problem. Men det är lite oklart vilken effekt den egentligen har. Det står både "Elektrisk vedklyv på 3500W" och "Effekt: 3000 W" på hemsidan...
Men att en produktbeskrivning på den sidan skulle stämma är väl ganska osannolikt...
Ja det var de motstridiga uppgifterna jag reagerade först på, andra gången läste jag bara uppgiften om 3000 W och det var egentligen uppgiften om 3500 W jag högg på - alldeles för nära gränsen för min smak på 230 V 16A.

Uppenbart har man pratat i nattmössan vad gäller effekten och då ligger det nära till hands att de inte förmått skilja mellan en- och trefas heller.

Min klyv av annat märke har en betryggande overhead i specen, 3 kW 16A trefas: lätt att uppfylla via kablar och anslutningsdon hela vägen från säkringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar ni inte båda två lika friskt om än på olika saker? ;)
Japp, min poäng är just det, så det ger inget.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Va?
Går oftast lika lätt att byta.
Jag gör det i alla fall inte.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Men nu när OP är online: stod det inget i bruksanvisningen om detta att man ev kan behöva vända på faserna i trefasanslutningen för att få klyven att ha rätt rotationsriktnig, och hur man avgör detta?
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är den här vedklyven

[länk]


så alla kan sluta gissa om hur många faser den har.

så billig tycker jag inte att den är och det är inte lätt att inte köpa saker som är gjorda i Kina nu för tiden.
Du hade ju redan postat bilder på intaget och nollspänningsutlösaren som entydigt visade på trefasanslutning. Gå vidare med reklamationen/garantiärendet om du inte vill kolla felorsaken själv lite först. Det gör ju inget att du tex lossar locket på motorn och kollar om allt är draget och sitter fast så vet du hur det låg till där som nämndes tidigare som en felorsak.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om det är klyven som visades tidigare via länk i tråden så tror jag det står fel på produktsidan, motorn är på 3 kW och det är inte lätt att få in detta på 230V 16A *).

Det borde finnas anvisningar i bruksanvisningen om detta, och hur man gör vid första inkopplingen för att säkerställa rätt fasrotation. Jag köpte just en stor 3-fasklyv av annat märke och anvisningarna var tydliga här. Upptäckte man fel rotationsriktning så skulle maskinen stängas av omedelbart och man använder en fasvändare som finns i motorskyddskåpan för att få det rätt - eller rättare sagt i själva anslutningskontakten, man byter helt enkelt plats på två av fasstiften med en skruvmejsel.

I mitt fall blev det rätt från början pga nyinstallerat trefasuttag av elektriker och kontroll med fasföljdsmätare men tydligen inte hela världen (på denna maskin) om det skulle behövas vändas faser efter kort kontroll.

__
*) Visst ska det gå men ligger litet väl nära gränsen för att jag skulle känna mig bekväm med det, med vanliga uttag och skarvkablar etc.
Hur tänker du då? Laster på ca 3 kW måste väl vara det vanligaste som ligger på 16 A enfas? Går man på 3-fas når du ju nästan 7 kW redan på 10 A... Personligen tycker jag marginalen från 3 kW last på max 11 kW kapacitet är lite överdrivet (dvs dyrt)...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men nu när OP är online: stod det inget i bruksanvisningen om detta att man ev kan behöva vända på faserna i trefasanslutningen för att få klyven att ha rätt rotationsriktnig, och hur man avgör detta?
En pump av typen som skymtar på bilderna fungerar väldigt dåligt vid fel rotationsriktning så det självmarkerar. Dessutom är det inte direkt skadligt att köra dem fel en stund. Förhoppningsvis fonns väl något notat om saken bland alla varningstrianglar och annat mumbojumbo i manualen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Hur tänker du då? Laster på ca 3 kW måste väl vara det vanligaste som ligger på 16 A enfas? Går man på 3-fas når du ju nästan 7 kW redan på 10 A... Personligen tycker jag marginalen från 3 kW last på max 11 kW kapacitet är lite överdrivet (dvs dyrt)...
Nu rör det sig ju som du ser om en motordrift här. Då kommer det naturligt i ett annat läge dels enfasmotorer i den effektklassen sällsynta fåglar och dåliga prestandamässigt dels kommer startströmmen in och problematiserar ytterligare. Så trefasmatad motor och standard uttag i lägre klassen så är vi naturligt hemma och med 16 A.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Ja väldigt mycket är Kina tillverkade , iPhone exempelvis, och att dra alla kinaprodukter över skräpkammen är helt fel , det förekommer många bra produkter liksom mycket skräp
Surt att behöva skicka 185 kg för reparation, firman kanske kan skicka en ny motor/hydraulpump ,verkar vara integrerad, och leja någon lokalt för bytet
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja väldigt mycket är Kina tillverkade , iPhone exempelvis, och att dra alla kinaprodukter över skräpkammen är helt fel , det förekommer många bra produkter liksom mycket skräp
Surt att behöva skicka 185 kg för reparation, firman kanske kan skicka en ny motor/hydraulpump ,verkar vara integrerad, och leja någon lokalt för bytet
Dessutom är det förmodligen likadant som med vår 200+ kg klyv, det levereras i ett så kompakt paket som möjligt vilket betyder hel del monteringsarbete och ett enormt mycket mer voluminöst format - inget man med enkelhet kan skicka någonstans. Andra lösningar lär vara mer kostnadseffektiva om reparation behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu rör det sig ju som du ser om en motordrift här. Då kommer det naturligt i ett annat läge dels enfasmotorer i den effektklassen sällsynta fåglar och dåliga prestandamässigt dels kommer startströmmen in och problematiserar ytterligare. Så trefasmatad motor och standard uttag i lägre klassen så är vi naturligt hemma och med 16 A.
Precis, jag vill inte ligga på några marginaler när man kör sådana här prylar. Trefaskablar i 5G 2,5 mm2 är i stil med duschslangar i tjocklek, visst det finns marginaler men även så att förlängningskablar med relativt långa längder kommer in i bilden vilket motiverar överdimensionering. Man kör standard 16A-utrustning hela vägen, enkelt och bra även för till synes klena laster 3 - 3,5 kW jfr max effektuttag.

Som extra säkerhet valde jag att ha en byggcentral med jfb inkopplad när jag kör klyv och andra tunga maskiner i besvärliga miljöer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är den här vedklyven

[länk]


så alla kan sluta gissa om hur många faser den har.

så billig tycker jag inte att den är och det är inte lätt att inte köpa saker som är gjorda i Kina nu för tiden.
Kinesisk leksak. Försök lämna tillbaka skiten. Köp en faxe som håller i decennier istället.
 
Min faxeklyv kostade 7500 att byta motorn på.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bara för att den ansluts med trefashandske är det inte säkert att motorn går på 3-fas. Någon kan ju ha tyckt att den handsken är bra eftersom den tål 16A bättre...
Finns ju 16A 1-fas handske!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.