Jag kör en vedkamin till badtunnan och den typ hostar i slangen in till badtunnan med det varma vattnet.
*Kaminen står plant.
*Inloppet i kaminen är i nivå med utloppet i tunnan
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Någon som har någon tanke varför den beter sig så?
*Kaminen står plant.
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Hm, jag kanske missförstår något — men det låter som att allt är precis som det ska. Vattnet kommer ju stiga uppåt när det blir varmt så det ska jobba i uppförsbacke. Men med den konstruktionen jag har är det aldrig ens nära att höjdskillnader skulle kunna ge något problem, se nedan. Är din byggd på samma sätt?Michell Svensson skrev:
Jag kör en vedkamin till badtunnan och den typ hostar i slangen in till badtunnan med det varma vattnet.
*Kaminen står plant.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon risk att det är hål i kaminen? Det kan ju uppstå dels om det har använts saltvatten, dels (och kanske särskilt) om det har eldats i den utan att tunnan varit fylld med vatten. Godset är säkerligen inte dimensionerat för att tåla värme utan kylande vatten på andra sidan.
Klicka här för att svara