Kul och intressant detta. Nu när jag kom tillbaka från jobbet har följande skett. Temperaturen har gått från -11 grader till nuvarande -6 grader. Sensorerna rapporterar:

Sensor 1: 81%
Sensor 2: 84%
Sensor 3: 66%

Och så billighetsmanicken Sensor 4: 80%

Börjar nästan tro att värdena stämmer...men kan det verkligen vara så torrt som sensorerna visar mestadels? Märkligt. Som du säger Betonggrå, kan verkligen en husvägg påverka? Jag bor i slutet av ett bostadsområde med skogen inpå knuten och en stor sjö 500 meter ifrån huset. Bor ganska högt för att vara här i trakten. Får inte ihop om detta kan påverka så till den milda grad att jag i normalfallet ligger 30% under mätningarna från närmaste flygplats, 3 mil härifrån. Just nu visar den stationen 92% fuktighet. Precis som under gårdagen då mina sensorer visade 64%.

Funderar på om det kan vara så att vid en viss minustemperatur blir det helt enkelt för kallt för sensorerna att komma i närheten av normala värden. Rätt eller fel?
 
Själv har jag flyttat min mätare på vinden till ett av hörnen eftersom det är där ja har störst kondens/frostproblem. -1,5 grader och 96% Rh just nu :mad:
Väntar besök av firma som ska fixa lite mekanisk frånluft på övervåningen eftersom det i dagsläget bara finns en ventil i murstocken (och badrumsfläkt ibland). Då borde vi kunna få ner trycket som skickar luft ut i ytterväggar och upp till vinden.

Frågan är bara hur man ska veta hur mycket fläkten måste gå för att få bort övertrycket... Vilken hastighet alltså.
 
BiFuel skrev:
Frågan är bara hur man ska veta hur mycket fläkten måste gå för att få bort övertrycket... Vilken hastighet alltså.
Ja det är väl 10000kr frågan :)

Finns nog inget generellt svar på detta.
 
Får väl göra ett hål med ett rör upp till vinden så får nån (frun kanske) stå där uppe och känna om det blåser ur röret eller suger luft :D
 
EndZone skrev:
Kul och intressant detta. Nu när jag kom tillbaka från jobbet har följande skett. Temperaturen har gått från -11 grader till nuvarande -6 grader. Sensorerna rapporterar:

Sensor 1: 81%
Sensor 2: 84%
Sensor 3: 66%

Och så billighetsmanicken Sensor 4: 80%

Börjar nästan tro att värdena stämmer...men kan det verkligen vara så torrt som sensorerna visar mestadels? Märkligt. Som du säger Betonggrå, kan verkligen en husvägg påverka? Jag bor i slutet av ett bostadsområde med skogen inpå knuten och en stor sjö 500 meter ifrån huset. Bor ganska högt för att vara här i trakten. Får inte ihop om detta kan påverka så till den milda grad att jag i normalfallet ligger 30% under mätningarna från närmaste flygplats, 3 mil härifrån. Just nu visar den stationen 92% fuktighet. Precis som under gårdagen då mina sensorer visade 64%.

Funderar på om det kan vara så att vid en viss minustemperatur blir det helt enkelt för kallt för sensorerna att komma i närheten av normala värden. Rätt eller fel?
Om sjön är frusen borde den väl inte påverka så mycket just nu. Men jag har som sagt samma erfarenhet, d v s sensorerna har aldrig kommit närheten av SMHI:s värden 2-3 mil bort.

Intressant fråga om temperaturen kan tänkas påverka, har ingen aning. Helt klart är att ju kallare det är desto lägre värden får jag på RH.

Hade en liknande diskussion på tråden nedan, fick en del bra tips!

http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/205434-fuktkvot-och-relativ-luftfuktighet.html
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Själv har jag flyttat min mätare på vinden till ett av hörnen eftersom det är där ja har störst kondens/frostproblem. -1,5 grader och 96% Rh just nu :mad:
Väntar besök av firma som ska fixa lite mekanisk frånluft på övervåningen eftersom det i dagsläget bara finns en ventil i murstocken (och badrumsfläkt ibland). Då borde vi kunna få ner trycket som skickar luft ut i ytterväggar och upp till vinden.

Frågan är bara hur man ska veta hur mycket fläkten måste gå för att få bort övertrycket... Vilken hastighet alltså.
96 % är ju inte så kul, å andra sidan blir det ingen tillväxt vid så låga temperaturer (i varje fall tar det väldigt lång tid enligt något diagram från träindustrin). Vad har du haft för värden i övrigt på vinden? Låter ju som om man kanske borde flytta runt sensorerna lite på kattvindarna och se om det varierar.
 
vid minusgrader är det mesta av fukten bortfruset så jag fattar inte varför ni är så bekymrade över de höga värden .............. hur många gram vatten blir det i en -10 gradig luft som visar 85%RF? Inte mycket . Är det något att oroa sej för ? Nej, tycker jag. Mest farligt är det ändå under det varma delen av året så ta det lugn så länge det är minusgrader på vinden och ingen rimfrost på undertaket eller snödrivor på vindsgolv.
gaia
 
För mig personligen råder ingen oro för fukt. Jag är mest nyfiken på hur rätt eller fel min väderstation visar. I sommar vore det ju bra att veta om man kan lita på om mätningarna i källare och på kallvind går att lita på eller ej.
 
gaia skrev:
vid minusgrader är det mesta av fukten bortfruset så jag fattar inte varför ni är så bekymrade över de höga värden .............. hur många gram vatten blir det i en -10 gradig luft som visar 85%RF? Inte mycket . Är det något att oroa sej för ? Nej, tycker jag. Mest farligt är det ändå under det varma delen av året så ta det lugn så länge det är minusgrader på vinden och ingen rimfrost på undertaket eller snödrivor på vindsgolv.
gaia
Jo, men om man har ett konstant tillskott från husets övervåning och den "bortfrusna" fukten sitter på insida av råspont och på gavelväggen... då har man viss rätt att oroa sig :|


Själv har jag ingen större generell påväxt utan just ute i hörnen samt i nederkant av gavelväggarna eftersom luften från huset "pyser" upp där. Husets ytterväggar (stående spontad plankvägg) går inte högre än övervåningens tak, så upp på vinden är det bara ytterpanel + lockläkt. De sipprar alltså upp luft som trycks ut i väggarna nere på övervåningen och så kondenserar den mot gavelväggen på vinden, eftersom den är så kall.

Lösning är på gång med mekanisk ventilation på övervåningen...
 
Verkar som att min kära Oregon förmodligen stämmer trots allt. Idag har sensorerna knatat uppåt ganska fort och står nu på 94% resp. HH% vilket alltså innebär över 95. Sensorn utan display nöjer sig med 81%.

Närmaste SMHI-station rapporterar 100%.
 
Helt klart är det fuktigt nu, mina mätare på sidovindarna nöjer sig i o f s med att springa upp mot 70-75 % medan utomhussiffran är 85 % (det är alltså sensorn utan display varför man får lägga på åtminstone 10 %. Så snart temperaturen går över nollan sticker fuktvärdena uppåt. Så länge de håller så under 75 % behöver man väl inte få panik men jag gillade det bättre när den visade 60%...
 
Redigerat:
M
För många år sen fick jag här på byggahus lära mig hur man kollar sin hygrometer. Kan kanske vara intressant för ngn mer att kunna:

"Ja, det är ganska enkelt att kalibrera en hygrometer.
Gör så här;
Ta en tät burk eller plastpåse, så stor att hygrometern får plats, eller dess sensor om den är extern.

I en djup tallrik, lägg i nån deciliter vanligt koksalt och
fukta det så det blir en gröt, ställ in tallriken i bruken å sätt på ett tätt lock, tejpa eventuellt.
detta ger en RH på 75%.
Det blir en dragkamp mellan saltet och luften om fukten,
och jämvikten ställer in sig på 75%. Det är viktigt att det finns både olöst salt och flytande vatten i lösningen.
Man måste vänta några timmar innan det har stabiliserats.

Hygrometern inlindad in en fuktig handduk ska ge 97-98%

Det finns andra salter än koksalt som proffsen använder
för att få fler kalibreringspunkter, en del är svåra att få tag i, men andra är möjliga. För maximal presicion ska det vara kemiskt rena varor, och även destillerat vatten.

andra kalibreringssalter som används är:
LiCl: 11%
MgCl2: 33%
K2SO4: 97%

Magnesiumklorid borde gå att få tag i, i alla fall."

http://www.byggahus.se/forum/teknik/24864-kalibrera-hygrometer.html#post93781
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som uppföljning på min vind så är det nu runt 90% RH och ett par plusgrader.

Till våren skall jag ta upp ventilation både på vinden och på ovanvåningen.
Vinden kommer att få styrd ventilation som kör fläkt när det är gynnsamt, dvs om fukthalten ute är lägre än på vinden.
Innan detta görs får avfuktaren åka upp en runda på vinden när tempen kommer upp runt 10*C där så att fukten kan tryckas ner.

Jag funderade även på om jag skulle ta o göra en tillfällig vindslucka med ett litet rör mellan ovanvåning och vinden, då borde man kunna hålla en tändare vid röret på ovanvåningen och se vilket håll lågan går mot.
 
En månad senare kan jag rapportera att värdena är betydligt jämnare och verkar stämma bättre med SMHI´s väderstation:

Just nu rapporterar SMHI 92% på närmaste station, 3 mil bort.

Mina värden:
Sensor 1: 85%
Sensor 2: 84%
Sensor 3: 83%

Börjar nog kunna lita på dessa värden trots allt. Verkade helt enkelt ta ett par veckor innan de började fungera ordentligt...?
 
Jag har sett att mina mätare visar helt olika värden nu när vårsolen har börjat titta fram i södra Sverige. Södra sidovinden visar mycket låga värden och hög temperatur på eftermiddagen (cirka 50 % RH och 11-13 grader) medan norra vinden (där solen inte ligger på) visar höga värden (80-85% och 5-7 grader). Vad kan detta bero på? Jag förstår att södra vinden visar bättre värden i RH men jag förstår inte varför norra vinden visar högre än RH än under hela vintern!?! Någon som har en teori?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.