Hej!

Jag har införskaffat en massa hygrometrar. Jag har nu tre från Biltema och en trådlös köpt på Bauhaus. De tre från Biltema, samt givaren till den från Bauhaus står ute i vårt uterum. Efter några dagar visar de tre från Biltema ganska lika både när det gäller temperatur och luftfuktighet. De visar ca 80% luftfuktighet och en temperatur på ca 7 grader. MEN den från Bauhaus som vi läser av i köket tycker att luftfuktigheten är ca 60%!!! Temperaturen däremot stämmer.

Nu är frågan. Vilken visar rätt? Kan man på något sett "kalibrera" hygrometern?

/Ziro

Är du säker på att den trådlösa har sin hygrometer sensor i den trådlösa enheten?

Det är nämligen ovanligt. Den brukar sitta i avläsningsenheter, och eftersom den är i en annan del av huset, kan man nog tänka sig en skillnad.

Hej!

Den trådlösa "väderstationen" är från Jo-el. På deras hemsida hittar jag nedanstående spec. på just min trådlösa hygrometer:

-------------------
Trådlös väderstation med hygrometer i externa sändaren, svart/silver login

Best. nr: 822631 EAN nr.: 5702128226311

Beskrivning:
Trådlös väderstation med hygrometer i externa sändaren, svart/silver

Användning:
Trådlös väderstation med hygrometer i externa sändaren, svart/silver/räckvidd på upp till 40 meter. Den har temperatur och frostalarm, alarm och klock funktion, visning av max/min temp., luftfuktighet och visning av vädersymboler. 2xAA batterier i mottagaren och 2xAAA i sändaren.

Tekniska specifikationer:
Temperaturområde: -30°C till +70°C, Räckvidd: 40m i fri luft, Batterityp: 2xAA och 2xAAA, Frekvens: 433,92 MHz, Mått: Mottagaren 280x86x68 mm och Sändaren 76x55x35 mm, Kapslingsklass: IP21.
-----------------

Så enligt den ska den ju ha en extern hygrometer. Det är även en sådan symbol på givaren.

/Ziro

Ja, det är ganska enkelt att kalibrera en hygrometer.
Gör så här;
Ta en tät burk eller plastpåse, så stor att hygrometern får plats, eller dess sensor om den är extern.

I en djup tallrik, lägg i nån deciliter vanligt koksalt och
fukta det så det blir en gröt, ställ in tallriken i bruken å sätt på ett tätt lock, tejpa eventuellt.
detta ger en RH på 75%.
Det blir en dragkamp mellan saltet och luften om fukten,
och jämvikten ställer in sig på 75%. Det är viktigt att det finns både olöst salt och flytande vatten i lösningen.
Man måste vänta några timmar innan det har stabiliserats.

Hygrometern inlindad in en fuktig handduk ska ge 97-98%

Det finns andra salter än koksalt som proffsen använder
för att få fler kalibreringspunkter, en del är svåra att få tag i, men andra är möjliga. För maximal presicion ska det vara kemiskt rena varor, och även destillerat vatten.

andra kalibreringssalter som används är:
LiCl: 11%
MgCl2: 33%
K2SO4: 97%

Magnesiumklorid borde gå att få tag i, i alla fall.

//Lars

• Gilla
n0ir
  • Laddar…
Tack Lars!

Jag ska genast prova med vanligt koksalt!

/Ziro

... man slutar aldrig att förvånas över den breda kompetensen som finns på detta (och andra) fora.

Charlie: Visst det ska jag försöka komma ihåg. Vi får se när jag får tid att utföra experimentet.

Nu så har experimentet startat. Jag har lagt två hygrometrar i en burk tillsammans med koksaltlösningen, så får vi se vad de visar imorgon.

To be continued ....

/Ziro

Ziro skrev:
To be continued ....
8) Spänningen är olidlig. ::) ;D

Nu har ni säkert legat sömnlösa hela helgen! Hur har det gått? Varför postar hon aldrig resultaten..... ??? 8) ::) ;)

Här kommer då mina reslutat:

Biltema: 80%
Det var den av de tre likadana som vi har som visade högst när de stod i samma rum.

Jo-El/Bauhaus trådlös: 65%

På Biltemas står de att de har en tolerans på +-5% så den är ju inom sina tolenasnivåer, dock på gränsen.

På den från Jo-el så står det inget alls om vad de lovar för toleranser. Jag tycker att en diff på 10% är lite hög! Jag tänker prova att testa den trådlösa i en blöt handduk också så får vi se vad den visar då.

/Ziro

Vill bara tillägga, att ett mycket precist sätt att mäta
RH (luftfuktighet) är med en s.k. psykrometer.
det är två termometrar, varav den enas känskelkropp hålls fuktig med en liten tygstrumpa påträdd, fuktad med vatten. Detta kan lät byggas själv av två sprit-termometrar. Den våta termometern kommer att kylas av pga avdunstningen från tygstrumpan propotionellt mot den omgivande luftens luftfuktighet;
om luften redan är mättad (RH=100%) sker ingen avdunstning, och de två termometrarna visar lika.
Om det däremot är riktigt torrt i luften kommer avdunstningen att bli stor, och då kyls den av mera.

Man läser ut RH i en speciell tabell som kallas Mollierdiagram: http://www.byv.kth.se/utb/1d1841/biltenbil.pdf
Bli inte rädd för det stökiga diagrammet!
Den torra termometers värde prickas in på den vänstra vertikala axeln, och den våta på den diagonala axeln som ser ut som kartsymbolen för järnväg.
Följ de två linjerna tills de möts, och läs av på kurvskaran som är solfjäderformad och märkt 10, 20 ...100. ex. torr temp: +20, våt temp +15 ger RH=60%
Om man från den punkten går rakt upp, kan man läsa ut att luften ifråga innehåller 8.5 g vatten per kg luft (ungefär 1 m3), och går man i stället rakt ner tills man träffar på 100%-kurvan, och sedan åt vänster, kan man läsa ut att daggpunkten är 12 grader.

Hoppas jag inte skrämde er nu..... ;-)

//Lars

Spännande! Mig skrämmer man inte med diagram! ;-)
Nu måste jag genast förse mig med två sprittermometrar! :D Här ska experimenteras!

/Ziro (civ.ing. elektro KTH)

Buss på Ziro!
"Att mäta är att veta!"

Diagrammet kan vidare användas för att kolla hur mycket energi det åtgår för att värma upp en viss mängd luft med ett visst vatteninnehåll ett visst antal grader, vilken RH den får, hur mycket vatten man måste tillsätta för att nå ett visst RH osv.

Entalpin (relativa energiinnehållet är skalan skriven på RH100%-strecket (graderad -15---+70 kJ/kg)

Lars, mät- och kalibreringstekniker

Upp...
Ziro, hur gick det?
gott nytt år!

Gott nytt år själv!

Tyvärr har jag inte hunnit prova med en psykrometer ännu. Dock har vi testat med att lägga dem i en fuktig handduk. Dock minns jag inte exakt vad de visade då. Men mer lika i alla fall och nära det värde de borde visa.

Ziro

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.