Hej,

Har varit ute på fuktjakt och har köpt en fuktmätare på Bauhaus (gul/grå med två piggar, 399 kr) och en väderstation på Claes Ohlsson (Oregon Scientific, vit, tre externa trådlösa mätare, 699 kr).

Har nu varit uppe på sidovinden och mätt. Enligt fuktmätaren är den 10-11 % i råsponten (i alla fall på ytan), med någon högre mätning på 13-14 %. Det som gör mig betänksam är att där den uppmätt 13-14 % har det varit en läcka och borde vara högre (i o f s kanske ytan på träet torkar upp rätt snabbt). Tror ni att mätningen är tillförlitlig och om så verkar det väl inte vara något stort kondensproblem på sidovinden (i a f inte just där vid luckan)?

Samma fråga gäller för väderstationen, den visar temperaturer på mellan +1 och +3,5 grad på sidovinden och en luftfuktighet på cirka 56-58 % (enligt instruktionsboken ska det vara relativ luftfuktighet). Låter det som ett trovärdigt och bra värde? Det är återigen främst kondensproblematik jag är orolig för. Vad som gör mig fundersam är att utomhus är det 70-85 % luftfuktighet och några grader kallare.

Kan ju tillägga också att man blir ju inte precis mindre nervös efter att ha läst på det här forumet om 70-talshus med betongplatta samt om besiktningar utförda av Anticimex. Fast när jag lusläser om Anticimex nivå 2 och Varudeklarerat verkar fuktproblem i grund (om det nu är det som är problemet) som besiktningsmannen missat vara precis en sådan sak som täcks av försäkringen. Det är ju ett osynligt fel och i disclaimer-texten om att det är en riskkonstruktion framgår ju att det kan bli problem; inte att det är problem. Sen är det en annan sak att det är självrisk och att gamla ytskick inte lär ersättas till särskilt högt belopp.
Huset är förresten beläget på ett sådant sätt att det är bra avrinning från grunden.

Gällande utefukten stämmer det bra att kallare temperatur ger högre relativ luftfuktighet. Märks en sommarkväll när temperaturen sjunker stiger relativa luftfuktigheten till över 100% och vi får dagg. Dina värden stämmer bra med http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer# beroende lite på var i Sverige du bor

Mikael_L
Betonggrå skrev:
Samma fråga gäller för väderstationen, den visar temperaturer på mellan +1 och +3,5 grad på sidovinden och en luftfuktighet på cirka 56-58 % (enligt instruktionsboken ska det vara relativ luftfuktighet). Låter det som ett trovärdigt och bra värde? Det är återigen främst kondensproblematik jag är orolig för. Vad som gör mig fundersam är att utomhus är det 70-85 % luftfuktighet och några grader kallare.
Låter helt rimligt om nu kallvinden är uteluftsventilerad samt det inte tillförs mer fukt dit från takläckage eller fuktig luft innifrån huset.

Är det då ca 5° varmare på vinden än uteluften så blir rH ca 26% lägre där.
Se tabellen ungefär mitt på sidan:
http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Eh, vad diskuterar vi nu?

Carler, jag tror att du råkade kapa mitt inlägg :), se första inlägget.

Övriga, tack. Det är uteluftsventilerat. Det är just eventuell lufttillförsel innifrån som jag är orolig för och som fick mig att köpa väderstationen. Men om jag uppfattar er rätt pekar inte siffrorna i nuläget på omfattande inomhusluftläckage upp på sidovinden?

Aha, jag kapade omedvetet tråden

I en uteluftventilerad vind förväntar jag mig i princip samma klimat som utomhus, alltså vid den här årstiden minusgrader och närmare 90% RF. Om det är varmare än ute undrar jag varifrån värmen kommer - lyser solen på taket just nu?

Mikael_L
En del värme lär ju läcka genom isoleringen i vindsbjälklaget. All värmetransport lär knappast ha stoppats.
Ett u-värde på 0,1 - 0,2 kan väl tänkas vara ganska normalt.
Det ger ju 2-4W/ m2 vid 20 graders tempskillnad. Inte så väldigt mycket men ca 20-40W vid en normalstor kåk.

Fast ändå håller jag nog med dig, nu när jag tänker efter. Med tanke på vad effektivt man sen kyler ner vinden genom det helt oisolerade yttertaket ... :x

Hej,

Nej, solen har lyst med sin frånvaro under de senaste dagarnas snöoväder. Föreställer mig i o f s att vår gamla kåk har en del värmeläckage. Nu i morse var det -3 och 74 % ute luftfuktighet och -0,5 och 61 % luftfuktighet på vinden (de senaste två dygnen verkar skillnaden i temperatur vara runt 2,5-3 grader mellan ute och inne, inneluftfuktigheten har toppat på runt 64 % vad jag har sett). Enligt SMHI ska det vara 95 % luftfuktighet men å andra sidan -9 vid mätstationen.

Bör man vara orolig för mögel med 61-65 % luftfuktighet, ligger ju rätt nära "gränsen" på 70 % och jag misstänker att de här mätarna inte är helt exakta?

Mikael_L
Betonggrå skrev:
Bör man vara orolig för mögel med 61-65 % luftfuktighet, ligger ju rätt nära "gränsen" på 70 % och jag misstänker att de här mätarna inte är helt exakta?
Nej, du behöver inte vara orolig för mögel förrän minst 75%. Och det kan säkert gå ganska bra uppåt 85% och lite till också, särskilt om det endast sker vid kallare väderlek och endast som en "fukttopp" under en del av året.

Men precis som du säger, mätaren kan vara något risig att lita på.
Jättebra, dyra och professionella fuktmätare av liknande typ (kapacitiv eller resistiv sensor) är mycket sällan bättre än ±2%. För bättre mätningar måste psykrometrar eller daggpunktspegel användas, vilket ofta är opraktiskt på fält.

Du kan kontrollera din fuktmätare såhär.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/138674-testa-eller-kontrollera-din-fuktmatare-sjalv.html
Mätaren/sensorn i en en luftät burk med vatten och hushållssalt (NaCl).
Olöst salt salt ska finnas i botten, och se för guds skull till att du inte råkar doppa sensorelementet i det blöta, ty då är den troligen körd sen.

Ok, tack för tipset om att kontrollera mätaren! Tänkte mig också att byta plats på de olika givarna (det är tre stycken trådlösa givare som följde med väderstationen) för att se om de visar ungefär samma värden på de olika platserna.

Fast imorse blev jag riktigt konfunderad, fuktigheten på sidovinden var plötsligt i princip densamma som ute fast temperaturen skiljde sig markant, runt nollan på sidovinden och -6 ute. Kan luftfuktigheten "pendla" tillfälligt (cirka 10 % skillnad mellan igår kväll och imorse) eller är den i princip konstant under en årstid?

Mikael_L
Vid väderomslag ser jag det som troligt att både rH och temp förändras, men över tid sen stabiliseras på nya nivåer.

Om man har 0° och 85% rH så är det 4gram vatten /m3 luft.
Blir det plötsligt över en natt 5° varmare på vinden så försvinner eller tillkommer nog inte fukt alldeles direkt. Dagen efter är det fortfarande ca 4 g/m3, kanske lite mer eller mindre.
Och då kommer alltså tempen vara 5° och luftfuktigheten ca 58% rH (rH vid 4g/m3 och 5°).
Men om det utomhus fortfarande är rH85% så kommer rH på vinden sakta stiga, då fukt diffunderar in genom väggarna och tar sig in med ventilationen.

Det som jag tyckte var konstigt var att luftfuktigheten ute (enligt mätaren) över natten sjönk nästan 10 % (dessutom utan att fuktigheten på sidovinden sjönk mer än någon procent). Ska kolla när jag kommer hem vad den stor på nu, kan ju vara något tillfälligt med blåst e dyl. Men rimligen borde inte luftfuktigheten utomhus kunna förändras så snabbt, eller?

Mikael_L
Betonggrå skrev:
Men rimligen borde inte luftfuktigheten utomhus kunna förändras så snabbt, eller?
Jodå, det kan ändras nästan hur snabbt som helst.

http://celsius.met.uu.se/default.aspx?pageid=21&meny=1
Kolla "mean realtive humidity" och "hourly values" på lite olika månader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.