Hej forumet! Söker mig till er kunniga
Vi skulle installera ny diskmaskin men fick backning på att det hos oss ej var möjligt att koppla till en kallvattenanslutning med separat ballofix. Vår kran var tydligen varmvattenansluten.
Räcker det med att kontakta en VVS för byte av blandare, och att de då ordnar den anslutning som behövs? Se bilder
Stort tack för er input!
Anton
Vi skulle installera ny diskmaskin men fick backning på att det hos oss ej var möjligt att koppla till en kallvattenanslutning med separat ballofix. Vår kran var tydligen varmvattenansluten.
Räcker det med att kontakta en VVS för byte av blandare, och att de då ordnar den anslutning som behövs? Se bilder
Stort tack för er input!
Anton
A AndersS skrev:
Blandaren har ingenting med det hela att göra då diskmaskinens anslutning sitter direkt på ledningen före blandaren.L loefgren skrev:
Visst skulle det vara bra med en blandare med inbyggd diskmaskinsanslutning (och dito avstängning som måste vara manövrerbar utanför skåpet enligt dagens regler), men det är svårt då den befintliga blandaren sitter i två hål i diskbänken.
Det finns specifika täckplåtar för ändamålet som täcker de två hålen och som har ett centrumhål för en modernare balndare. Jag använde själv en sådan när jag bytte blandare till min mor. Man måste då också "såga upp" ett nytt hål i diskbänken där den nya blandaren ska sittauseless skrev:
Men byt ut blandaren och då får du en egen anslutning till diskmaskinen som du enkelt kan stänga av vid blandaren vid behov istället för att grotta runt i skåpet
PS såg just att Josth hann före...
Ja det går såklart att lösa relativt enkelt om man vill. Men om blandaren funkar bra i övrigt så är det inte där man ska göra ändringarna..K krambriw skrev:Det finns specifika täckplåtar för ändamålet som täcker de två hålen och som har ett centrumhål för en modernare balndare. Jag använde själv en sådan när jag bytte blandare till min mor. Man måste då också "såga upp" ett nytt hål i diskbänken där den nya blandaren ska sitta
Men byt ut blandaren och då får du en egen anslutning till diskmaskinen som du enkelt kan stänga av vid blandaren vid behov istället för att grotta runt i skåpet
PS såg just att Josth hann före...
Hej alla! Tack för svaren. Vilket forum det här är! Glömde tillägga att blandaren behöver bytas oavsett. När jag då fick veta att kallvattenanslutning behövs funderade jag mest om samma person kan göra båda jobben.
Ska höra med honom ifall han är kunnig på täckplåtarna och att borra upp ett nytt hål samtidigt
bör väl inte vara så svårt om man lånar rätt borr tänker jag? Har sett sån täckplåtslösning på andra ställen förut
Ska höra med honom ifall han är kunnig på täckplåtarna och att borra upp ett nytt hål samtidigt
Man borrar ett litet hål, sen stansar man med ett sånt här verktyg:L loefgren skrev:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs...tyg/haltagare-for-diskbank-o-35-mm-2000046401
Klicka här för att svara